MustangDriver August 8, 2015 Report August 8, 2015 (redigerad) Var sitter plåten/taggen där man kan se utväxlingen ?Måste man mäta axellängden eller kan man se på ngt annat sätt om den är en 65-66 resp 67-68 axel ?Hur lång är en 65-66 axel resp 67-68 axel (typ mått fälganliggning trumma till trumma) ? Ändrade %s av %s (%s) hittade utseende skillnad 8 resp 9 tums axel i sökfunktionen Citera
Per Berglund August 9, 2015 Report August 9, 2015 En 65-66 8'' axel är lätt att identifieraAxelns rördiameter är olika om man tittar på röret närmast trumman och närmast bakaxelklumpenHär en bild där det syns tydligt1967 ändrade Ford röret till samma diameter hela vägenLängden mäts där trumman ligger an och är 57.25'' eller 1454mmTaggen brukar sitta skruvad på den gjutna klumpen men oftast borta.Bättre du rullar bilen på golvet och räknar hur många varv kardanen snurrar på 1 däck varvSnurra inte på hjulen upphissat det blir fel! Citera
MustangDriver August 9, 2015 Author Report August 9, 2015 Tack Per !Funderar på att köpa en reservaxel till min -66:a.Säljaren ifråga har axlar liggande lösa till ett flertal USA bilar.Så 65-66 axeln har längden 1454 mm mätt enl längden på dinfina bild ?Att få fram utväxlingen kan alltså bli ett problem då axeln ligger lösoch man ej då kan utföra "rulltestet"....Tips på ngn "tillståndskontroll"som kan göras på enlosstagen axel ?? Eller är det tur eller otur som gäller ... Citera
Per Berglund August 9, 2015 Report August 9, 2015 (redigerad) Vad har du för förväntningar på 50år gamla prylar? Helt onödigt med en reserv axel. Enklare reparera eller köpa en helt ny axel.Är din okej så lämna in den för en renovering så är den som ny sedan.Komponenter tillverkas fortfarande.Utväxlingar och drev är sånt som slits och räkna med byta.Det enda som än så länge inte verkar finnas nytt är utväxlingar lägre än 3.00 men inga problem få tag på begagnat om man verkligen vill ha detMest troligt är att din bil har 2.78 i utväxling vilket är bäst för ekonomi men trist att köra3.00 gör bilen lite mer lättfotad och trevligare att köraSkickas från min iPad via Tapatalk Ändrade %s av %s (%s) Citera
MustangDriver August 9, 2015 Author Report August 9, 2015 Tycker min axel känns lite glapp när man släpper upp kopplingen snabbt.............Ny axel ! Var kan man inhandla en sådan .... på denna sida om Atlanten ?Vem renoverar axlar i Sverige.Ngn du rekommenderar ? Citera
MustangDriver August 9, 2015 Author Report August 9, 2015 Har jag kollat tidigare och har ej upptäckt ngt enl min bedömning onormalt glapp i dessa...Men skall kolla igen Citera
fast66 August 9, 2015 Report August 9, 2015 http://www.fordification.com/tech/rearends_ford01.htm Citera
Per Berglund August 9, 2015 Report August 9, 2015 Stig Axel Parts fixar det plättlätt åt dighttp://www.axleandparts.se/Ny axel ska du inte behöva men som sagt det finns massor av företag som bygger på andra sidan av atlanten.De flesta bygger för 9" och för motorstarka applikationer så som race.Bara en i mängden härSkickas från min iPad via Tapatalk Citera
MustangDriver August 10, 2015 Author Report August 10, 2015 Tack för bilder och tips !Mycket bra info Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.