August 14, 20159 yr comment_147116 HelloHar problem med att min 289 när jag ger fullt gaspådrag och motorn är kall så tappar den kraft och låter som att den skall dö, då släpper jag bara gasen så är det okej sedan. När bilen är varm är det inte längre något problem. Misstänker att förgasaren inte är ordentligt inställd efter motor renovering, förra ägaren hade samma problem.Ska vara standard 2 ports monterat på den idag.Mvh Tobias
August 16, 20159 yr comment_147138 Mitt förslag är att inte varva en kall motor kommer sluta med att motorn skär. Jag kör lugnt o fint tills min motor är uppe i arbetstemp. Har du någon choke?
August 16, 20159 yr Author comment_147139 Okej, jo jag har choke dock vet jag inte om jag använder den på rätt sätt då jag ofta tycker den är svårstartad. Motorn skall vara nyrenoverad hos wallins i Göteborg 2013 och har knappt gått efter det.
August 17, 20159 yr comment_147150 Ditt problem när du varvar lämnar jag till någon med bättre kunskap men problemet att motorn är svårstartad kall har jag också haft. I mitt fall var troligen förgasaren 'för ren' efter renovering. Choke-spjället ska ju stänga nästan helt när motorn är kall och man trycker ner gasen lite, det gjorde inte min. Efter att öppnat gasspjället lite och bara nuddat choke-mekanismen stängdes den. Jag har smort allt länkage lite mer och tror det hjälper. Symptomen var mycket svårstartad och alldeles för låg tomgång kall. Jag renoverade min 289'a i vintras och den behövde ett antal mil innan den började gå bra överhuvud taget, framförallt på tomgång. I ditt fall låter det som om du har manuell choke, men det kanske kan vara värt att kolla att den stänger ordentligt.
August 17, 20159 yr Author comment_147151 Okej, då ska jag försöka kolla på detta i helgen, jo det stämmer att det är manuell choke, jag har dock inget problem med låg tomgång.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.