Patrik Sundblom Posted September 7, 2015 Report Share Posted September 7, 2015 HejKöpte en Mach 1 1969 M Code Windsor för en vecka sedan. Jag har kört bilen varje dag och det har funkat perfekt tills nu....Idag när jag körde iväg märkte jag att bromspedal tog lite djupare än tidigare. När jag sedan kom till en korsning och "drog på iväg" ur korsningen med en vänstersväng hördes ett "knastrande, pickande" ljud, ungefär som då man har ett hål på grenrörspackningen. När jag tittade i backspegeln såg jag ett enormt vitt rökmoln bakom bilen. Detta hände bara en gång, vid senare pådrag funkar allt perfektFortsatte köra och stannade för att göra lite ärenden, visade bilen för en kompis hade upp huven och bilen går som en klocka på tomgång, det emda ljud som hörs är från insug. Motorn är helt mekaniskt tyst. Jag varvar upp för att se om nåt skulle hända igen men ingenting. Motorn varvar rappt och villigt.På väg hem händer det igen vid ett pådrag, lägger hela vägen bakom i vit ljusgrå rök och bromspedal bottnar i golvet.Har dessa två symtom något med varandra att göra eller hade jag bara dubbel otur idag. det var helt måttliga accelerationer jag gjorde.Tips skulle verkligen uppskattas. Motorn går fortfarande perfekt.Mvh Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 7, 2015 Report Share Posted September 7, 2015 Låter som det kommer in kylarvatten i förbränningsrummet.Under gaspådrag ökar trycket i vattensystemet dels på grund av vattenpumpens ökning men även temperaturökningen i systemet som blir vid gaspådragAtt det pingar och knastrar är inte så konstigt om cylindern får vatten istället för bensin...Blir ingen explosion av den cocktailenOrsaken till vatten pressas in i cylindrarna kan vara flera - Topplockspackningen börjar ge sig- Toppen skev- Spricka i en topp- Spricka i cylinder- Jäkligt sliten motor totaltEtt tips är att du smakar på det kondensvatten som kommer ut ur avgassystemet.Smakar det sött är du "rökt"!....Ja den ordvitsen satt!Skämt o sido börja där innan man går vidare.Bästa vore om det är en topppackning som gått...Faktiskt mer en regel än undantag på Ford smallblock att packningen skjuter.Dålig konstruktion! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Sundblom Posted September 7, 2015 Author Report Share Posted September 7, 2015 Ouugh,Den tog, men tack för svaret, motorn är ej fixad men den har gått extremt fint under veckan. Så att bromsarna "fadade" är alltså ett separat problem? Jag hade hoppats på nån vakumslang som påverkade förgasare, tändning och eventuellt bromsservo. Har inte fått verkstadshandbok ännu så jag famlar lite i mörkret.Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 7, 2015 Report Share Posted September 7, 2015 Lite vatten brukar faktiskt inte märkas utan ibland går motorn bättre med vatten...bara det kommer i alla cylindrar!Bilen snart 47år så broms fade låter helt normalt! Iallfall om bilen har trumbromsar?Skivbromsarna på dessa "grollar" är inte heller direkt bra och särskilt bromsbelägg är jäkligt svårt hitta bra kvalitet numera....Mycket kina eller annat okänt! Köp dyrt!Skivornas skick är avgörande också.Som sagt efter 47år bör man byta dessa prylar.Verkar det gammalt så byt allt...Skivor, bromsok, lager, beläggÄven om allt är nytt så tar inte bromsarna så jättebra utan fade kommer rätt snabbt efter ett par kraftiga inbromsningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Sundblom Posted September 7, 2015 Author Report Share Posted September 7, 2015 Bomsarna har tagit bra hittils inte några problem med att låsa framhjulen om man provar lite försiktigt. Pedalen tog tidigare ganska högt men nu tar den i golvet. Skivor fram ser orginal ut, vet dock inte om nått är bytt.Verkar som jag alltså blåst motorn och pajat bromssytem på en korttur i 60-70 km/h. Jaha blir till å spränga renoveringsbudgeteb nu då!Tack för svarenPatrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 7, 2015 Report Share Posted September 7, 2015 Som sagt börja med smaka på kondensvatten i avgasröret!Går även mäta med CO mäter i kylaren efter förbränningsgaser...eller lukta där men brukar vara svårt.Bromssystemet kan vara så enkelt att ny olja behövs så det är ju värt göra en vanlig service.Jag vill inte dömma ut allt i förväg utan nu har du lite att felsöka på innan du river.Annars brukar ju felen komma med en ny ägare! Man kör mer och hårdare än vad komponenterna är vana vid från förra ägaren som kanske lessnat på slutet och inte körde alls.Äga en Mustang är mycket tid i garaget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lars.bruman Posted September 7, 2015 Report Share Posted September 7, 2015 Jag hade samma problem. Men det var huvudbromscylindern som läkte bromsvätska in i servon. Vätskan sögs via vakuumslangen in i motorn. Ny huvudbromscylinder löste det hela. Skickat från min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Sundblom Posted September 7, 2015 Author Report Share Posted September 7, 2015 Oaaah!!Julafton kommer tidigt i år. Suveränt. Skall genast beställa hem en. Värt att prova i alla fall. Det är ju uppenbart knas med bromsarna.Vem kan tänkas ha en ny huvudbromscylinder i lager?Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lars.bruman Posted September 7, 2015 Report Share Posted September 7, 2015 Köpte min hos Norrlands custom. Hansen har väl också. Kolla vätskenivån i behållaren. Min var tom i den främre.Skickat från min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 7, 2015 Report Share Posted September 7, 2015 Ja det är klart värt att pröva! Som sagt man ska inte dömma direkt utan leta flera orsaker! Huvudcylindrar lever ett eget liv i Mussar så värt kolla in detta klipphttp://youtu.be/9bEPrO99B5ASkickas från min iPad via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted September 8, 2015 Report Share Posted September 8, 2015 Hej.Väldigt enkelt att testa ta bort vakumslangen till Brakeboostern och pluga mot insugssidan,Slutar det ryka så vet du vilken del som är trasig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Sundblom Posted September 8, 2015 Author Report Share Posted September 8, 2015 Får en ny bromscylinder imorrn, fingers crossed....Tack än engång för alla förslag, det här forumet är guld....hoppas man en dag lärt sig så mycket om dessa och att man kan ge tillbaks! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Sundblom Posted October 3, 2015 Author Report Share Posted October 3, 2015 Halloj!Vart borta på jobb ett tag men ville bara berätta att ny bromcylinder löste problemet, bromsar å motor beter sig som dom ska igen, tack än engång för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.