September 13, 20159 yr comment_147530 Hej.När jag tog av ventilkåpan på min 351 Cleveland för att försöka få bort en avdragen bult till ventilkåpan såg det ut som att det var lite vatten där och gråvit gegga under kåpan (se bild). Kan det bero på att det inte är 100% tätt pga att en bult för ventilkåpan varit avdragen eller är det något annat som kan vara fel?Bilen ryker inte blått och oljan på oljestickan är fin. Det är likadan gegga på oljepåfyllningslockets undersida på andra ventilkåpan.Sedan har jag en annan fråga om ventillyftarna; vad är det för typ av ventillyftare som sitter i motorn. De är märkta Ford SVO 351C 1.73.Tack på förhand/Mikael
September 13, 20159 yr Author comment_147534 Tänker även byta PCV-ventilen för att se så att denna inte är orsaken till felet. Skall även byta termostat framöver.
September 14, 20159 yr comment_147549 Hej.Ganska vanligt om man bara kör korta sträckor, då kommer inte motorn upp i arbetstemp och kan ej förånga bort kondensen som bildas.Bara ut och kör så försvinner det
September 14, 20159 yr Author comment_147554 Tack. Det var ett bra svar. Jag är alltid orolig när det blir tal om vatten i motor och orsak till detta. Kan en dålig PCV-ventil försämra saken?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.