Jump to content

Foxbody 8.8" axel till 9" ?


Recommended Posts

Svar, NEJ.

FOX har en upphängning av bakaxeln som inte finns på någon original 9 tum.

Begagnade 9 tum bakaxlar är nästan ett minne blott i USA.

Numera tillverkar man nya 9 tum banjo.

Finns dock ett flertal firmor som säjer hela bakaxlar eller banjo plus drivaxlar.

Köpte själv ett sådant kit från Mooser för 16 år sedan till min T-bird. Kostade då om jag inte minns fel $800.

Numera i USA så står sig Ford 8.8 högt i klass, dock med 31 splines.

Fördelen med 8.8 att den stjäl mindre effekt från drivlinan än en 9 tum.

8.8 axeln används av många med effekter över 1000 hästar på bakhjulen.

Även om du ska uppgradera från 28 till 31 splines så måste du köpa drivaxlar ( rekomenderar då att uppgradera till 5 bult) plus ny eller beg diff för 31 splines.

Fram beställer du Mustang SVO 1986 skivor (5 bultade).

Köper gärna din 28 diffklump om den är original lamell diff, har ett projekt som det behövs till.

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" är ska jag byta till 5-bult är det oxå nya fälgar, nya bromsar mm, vet inte om jag vill lägga ut dom pengarna på bilen nu.

Funderade på en snikvariant med Moser 28-spline axlar och lägga krut på kylare, bromsar.

Åker jag inte på strippen och inte med M/T däck så håller nog bakvagnen för 500hk.

Link to comment
Share on other sites

Byta till 5-bult kräver inte nya bromsar.

Fram passar de direkt om du använder Mustang SVO 1986 skivor.

Bak är det endast att borra om trummorna för 5-bult (det är vad jag har gjort på min T-bird).

Du kommer att bara bli olycklig och en dyr erfarenhet (jag vet, har gått igenom detta) om du går med 28-splines och 4-bult för 500 hk.

Hoppas du vet att 500 hk är absoluta limit för ett 302 block, de spricker vid högre effekt uttag.

Manuell låda ger mycket mer stryk åt drivlinan än automat.

Jag har en T-bird -88 med strax över 300 hk på bakhjulen plus manuell T56.

Detta är vad jag "presterat med denna kombination och med en Ford 9 tum bakaxel.

Detta är med 4 bult 28 splines.

Skjuvat av 3 av 4 fälgbultar vid gaspådrag (på gatan).

Lagt pinion på backen, hela klumpen gick sönder sköt ut pinion genom huset. Klump, kardan och växellåds yoken gick sönder. Detta skedde vid start med slicks (slicks är snällare mot drivlinan än gatdäck).

Skrotat klump (nodular hus) och utväxling vid start, detta också med slicks.

Vridit drivaxlarna en hel del.

Nu är 9 tummaren uppgraderad med 35 splines axlar och ny Mooser nodular klump med detroit lockker.

Förhoppningsvis ska detta hålla nu.

Link to comment
Share on other sites

NEJ, det ger sig vid ramlager överfallen.

Finns två vägar att gå om man ska ha mer än 500 hk på hjulen och att det ska hålla.

Dart gjutjärnsblock för 302 eller satsa på ett nyare 351W rullkams block eller ännu värre Dart block som bygger på 351W med 4.125 borr.

Gå vägen med 315W rullkamsblock ger dessutom en stor bonus med att man kan med enkelhet stroka till en 408 med original 351W och det håller för 800+ hk.

Dock om man går upp till 351W block måste man ha mycket bättre toppar för att kunna få ut effekt.

Link to comment
Share on other sites

Alla Ford small block Windsor passar direkt mot lådan (289, 302, 351).

Har själv gjort en del "misstag" genom åren, dessa är.

4-bultad 28 splines 9 tummare.

347 stroker (mycket bättre att satsa på 351W som grund).

Själv kikar jag på att bygga en Dart stroker på 351W med minst 4.125 borr (min 427 cu in).

Detta ska bli en ren sug motor med 12-13:1 i komp för E85, rå men hjärtlig.

Väntar på att dollar kursen ska falla en del innan köpet blir av.

Här är firman som jag tycker verkar har vettigast koll i USA.

http://www.fordstrokers.com/

Link to comment
Share on other sites

Alla Ford small block Windsor passar direkt mot lådan (289, 302, 351).

Har själv gjort en del "misstag" genom åren, dessa är.

4-bultad 28 splines 9 tummare.

347 stroker (mycket bättre att satsa på 351W som grund).

Själv kikar jag på att bygga en Dart stroker på 351W med minst 4.125 borr (min 427 cu in).

Detta ska bli en ren sug motor med 12-13:1 i komp för E85, rå men hjärtlig.

Väntar på att dollar kursen ska falla en del innan köpet blir av.

Här är firman som jag tycker verkar har vettigast koll i USA.

http://www.fordstrokers.com/

Jag satsade ordentligt för några år sedan och anlitade Halvardsson Racing som fick fria händer och byggde en Clevormotor.

Den sitter nu i min AC Cobra replika som väger ca 1000 kg.

Den går helt underbart och HejoHå vilket ös.

Har satt varvtalsbegränsningen på 6600. :cool::cool::cool:

Cobrans motor

Ford Clevor

Bromsad till TRQ >600 Nm mellan 3200-6700 o max 730 vid 5500.

Ford Racing Windsor Dart block SHP

Borr 4,125

Slag 3,95

Eagle stakar/vev

Wiseco custom kolvar

Komp 11:1

Trick Flow 225 Cleveland CNC alutoppar

Prosystem förgasare

Trick Flow Hyd rullkam 050 242 in / 246 ut Lobe sep 110 gr

TFS Vippor 1,73:1

MSD Tändning

mm

Motorn på plats.

post-8196-144839658933_thumb.jpg

Videosnutt från uppstart

Link to comment
Share on other sites

såg trevligt ut:wave:

Jag satsade ordentligt för några år sedan och anlitade Halvardsson Racing som byggde en Clevormotor.

Den sitter nu i min AC Cobra replika som väger ca 1000 kg.

HejoHå vilket ös.

Cobrans motor

Ford Clevor

Bromsad till TRQ >600 Nm mellan 3200-6700 o max 730 vid 5500.

Ford Racing Windsor Dart block SHP

Borr 4,125

Slag 3,95

Eagle stakar/vev

Wiseco custom kolvar

Komp 11:1

Trick Flow 225 Cleveland CNC alutoppar

Prosystem förgasare

Trick Flow Hyd rullkam 050 242 in / 246 ut Lobe sep 110 gr

TFS Vippor 1,73:1

MSD Tändning

mm

Motorn på plats.

[ATTACH=CONFIG]35899[/ATTACH]

Videosnutt från uppstart

Link to comment
Share on other sites

Annars kan du leta upp en Explorer V8 8.8 axel.... 31 splines standard och funkar med lite jobb på en Fox.

28 spline Moser eller annan bra drivaxel funkar mycket längre än standard och borde klara runt 500ingen iaf.

Själv har jag skruvat en hel del åt TeamPonydrift nere i Malmö sista åren vilka har haft dille på att köra drifting med Foxmustanger i lite olika utförande... från näst intill standard motorer till 1000 hjulhästars "Cobra" motor.... sistnämnda gick med en oöppnad exploreraxel och enda som krävdes var att svetsa diffen på slutet... sen dog den bilen tyvärr... Gamla DriftPatrolen har vad jag vet i nuläget mina gamla Moser 28 splines fembultaxlar efter att en standard fembult rök av. Där åktes då ca 400 hjulhästar Chevamotor och nu Bmw M60 V8 och turbo...

I min egen foxcabbe uppgraderade jag axeln lite nu i sommar.... var helt standard innan och det var ingen hit med en bit över 400 i maskinen (portade toppar, gt40 insug, KenneBell 10psi, TwEECer mm)... så jag började med en 31 spline Ford Racing Torsen diff, Moser c-clip eliminatorer, Moser axlar (fortfarande fyrbult), 3.55 utväxling samt bärarmar och riktiga bussningar från UPR. Då slipper du cykelpumparna på tvären som alltid tar i om man vill ha lite mer däck.

Kan ju tillägga att det blev en hel annan bil o köra.... torsen går riktigt gott, visst det klonkar en del då det är mycket kuggspel i dom men det går att leva med.

Riktigt mysig maskin där över i Cobran :)

Link to comment
Share on other sites

Rekomenderar inte 28 splines, pga dålig erfaren med klibbiga däck och manuell låda.

Bara min erfarenhet.

Däremot som jag i tidigare inlägg rekomenderar 31 splines.

Mao. byta drivaxlar för 31 splines (plus till 5 bult), ganska billigt och rätt fram hur man ska göra.

Link to comment
Share on other sites

Vad vill du ge för diffen? Beställde en Ford racing diff med 3.55 utv och 31-spline axlar i 4-bult + massa annat smått o gott :)

Rekomenderar inte 28 splines, pga dålig erfaren med klibbiga däck och manuell låda.

Bara min erfarenhet.

Däremot som jag i tidigare inlägg rekomenderar 31 splines.

Mao. byta drivaxlar för 31 splines (plus till 5 bult), ganska billigt och rätt fram hur man ska göra.

Link to comment
Share on other sites

Annars kan du leta upp en Explorer V8 8.8 axel.... 31 splines standard och funkar med lite jobb på en Fox.

28 spline Moser eller annan bra drivaxel funkar mycket längre än standard och borde klara runt 500ingen iaf.

Själv har jag skruvat en hel del åt TeamPonydrift nere i Malmö sista åren vilka har haft dille på att köra drifting med Foxmustanger i lite olika utförande... från näst intill standard motorer till 1000 hjulhästars "Cobra" motor.... sistnämnda gick med en oöppnad exploreraxel och enda som krävdes var att svetsa diffen på slutet... sen dog den bilen tyvärr... Gamla DriftPatrolen har vad jag vet i nuläget mina gamla Moser 28 splines fembultaxlar efter att en standard fembult rök av. Där åktes då ca 400 hjulhästar Chevamotor och nu Bmw M60 V8 och turbo...

I min egen foxcabbe uppgraderade jag axeln lite nu i sommar.... var helt standard innan och det var ingen hit med en bit över 400 i maskinen (portade toppar, gt40 insug, KenneBell 10psi, TwEECer mm)... så jag började med en 31 spline Ford Racing Torsen diff, Moser c-clip eliminatorer, Moser axlar (fortfarande fyrbult), 3.55 utväxling samt bärarmar och riktiga bussningar från UPR. Då slipper du cykelpumparna på tvären som alltid tar i om man vill ha lite mer däck.

Kan ju tillägga att det blev en hel annan bil o köra.... torsen går riktigt gott, visst det klonkar en del då det är mycket kuggspel i dom men det går att leva med.

Riktigt mysig maskin där över i Cobran :)

31 splines 8,8 axeln sitter inte bara på V8 Explorer även på Explorer 4,0 SOHC 6an. Finns många att ta axeln ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...