Jump to content

Nybörjare på Mustang och vinterförvaring behöver tips!


styrmax

Recommended Posts

Hej!

Först: Jag har sökt på "Vinterförvaring" i forumet och läst alla 8 inlägg, med svar och kommentarer, som dyker upp. ;)

Trots detta vill jag kolla lite vad jag skall tänka på och vad som är bra/bättre/mindre bra/dåligt....

Jag har en 06:a cab som ju snart skall få gå i ide. Har inget eget garage så behöver alltså hyra. Har idag varit och tittat på en lokal som tidigare använts som fabrikslokal, men numera endast används som (vinter-)förvaringslokal för bilar, husvagnar och liknande. Ingen värme, men isolerat och frostfritt, betonggolv och tja, en industrilokal....

Jag hade helst viljat sätta en CTEK-laddare på bilen över vintern, men fastighetsförvaltaren vill att man plockar ur batteriet och förvarar/laddar det hemma, av säkerhetsskäl.... Exakt vad blir konsekvenserna av att ta ur batteriet? Någon i forumet bör ju rimligtvis ha gjort detta.

Ser att det i forumet råder delade meningar om bensin i tanken eller ej, varmkörning av motor, körning av AC, rullning av däck, rutor stängda eller öppnade något, samt service/oljebyte före eller efter förvaring.:confused:

Tänker mig full tank, minst 3 kg i däcken, 2 torrbollar i bilen (kupé och bagage), rutorna något öppna och silvertält. Helst då batteriet på en CTEK, men får väl ta ur det om ägaren trilskas och konsekvenserna är hanterbara...:cool: Kommer nog inte åka o rulla bilen en gång i månaden. Ang service så är bilen relativt nyservad så jag funderar på att vänta med service/olja till våren.

Låter det vettigt eller gör jag något oerhört korkat misstag som jag kommer att ångra till våren?

Jag har ev också möjlighet att ställa in bilen i en lada betydligt närmare hemmet. Är dock en oisolerad äldre lada med jord-/grusunderlag. Är inte säker på att det är ett bra alternativ, men tar gärna emot kommentarer och erfarenheter även kring detta!

Jag är som sagt total Mustangrookie, men väldigt glad för min bil och vill ju att den skall ha en bra vinter så att husse blir glad när våren kommer! :cool:

Om det händelsevis är någon från Kronobergs Län / Växjö som läser detta så vore jag oerhört tacksam för tips på bra vinterförvaring!

Tack på förhand för alla grymma tips som nu kommer att rulla in!:clap::D

/Anders

Växjö

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen.

Välj industrilokalen för vinterförvaring för det är inte bra att låta bilen stå på jord/grus underlag. Garanterat för rostangrepp underifrån.

Det händer inget med bilen om du tar med dig batteriet hem. Du får ställa om mätaren till KM när du ansluter batteriet och bilen behöver lite tid att självlära sig typ. Låt motorn vara igång i ca 20 minuter. Ladda batteriet med CTEK en gång per månad men ladda det inte hela tiden. Det sägs att batteriet blir kasst.

Fulltankad bör bilen vara så man slipper kondens i tanken. Ingen varmkörning av motorn för det gör mer skada än nytta. Torrboll i bilen är bra men i bagaget funkar vanligt hushållspappers rulle. Silvertält och stängda rutor.

Har motorn ny olja, behöver du inte tänka på det förrän till nästa höst.

3 kg i däcken rekommenderas om inte du ställer bilen på pallbockar.

Link to comment
Share on other sites

Varför vägra köra bilen under vintern?

Ta ut bilen och kör en rejäl vända 1 eller ett par gånger under vintern det klarar faktisk bilen av hör och häpna.

Såklart kan det bli problem om det råder snö/is men passa på om det är några torra dagar.

Med CTEK kan man ALLTID ha batteriet anslutet och det mår faktiskt batteriet bäst av.

CTEK ger korta pulser även på fulladdat batteri precis lagom för att hålla bort sulfatering.

Faktisk förra sesongen så tog jag ur batteriet och hade det stående men "glömde" koppla in CTEK laddaren.

Resulterade i att batteriet sulfaterade och blev förstört. :( Surt då det var ett fint kvalitetsbatteri så det var bara köpa nytt.

Men som sagt ut och kör!!

Jag gör det så ofta jag kan..Exempelvis runt Jul! :)

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Tack för svar.

Jag har bestämt mig för att ställa den i industrilokalen. Ang batteriladdare, så hade jag som sagt gärna haft en CTEK på den hela vintern, men eftersom det var lokalförvaltarens önskemål att den skulle stå utan batteri (alla andra bilar han har där gör det) så ville jag bara kolla konsekvenserna och blir det inte värre än vad Robban1 beskriver så får det väl bli så.

Blir det några fina vinterdagar kan jag mycket väl tänka mig att ta ut bilen och köra en sväng. Det jag menade var att jag nog inte kommer åka dit en gång i månaden för att rulla bilen 10 cm, för att undvika platta hjul.... :)

Så, tack för tipsen! Nu hoppas jag på någon vecka till med ok väder, sen får det bli vinteride.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 years later...
On 2015-09-30 at 19:18, Robban1 said:

Hej och välkommen.

Välj industrilokalen för vinterförvaring för det är inte bra att låta bilen stå på jord/grus underlag. Garanterat för rostangrepp underifrån.

Det händer inget med bilen om du tar med dig batteriet hem. Du får ställa om mätaren till KM när du ansluter batteriet och bilen behöver lite tid att självlära sig typ. Låt motorn vara igång i ca 20 minuter. Ladda batteriet med CTEK en gång per månad men ladda det inte hela tiden. Det sägs att batteriet blir kasst.

Fulltankad bör bilen vara så man slipper kondens i tanken. Ingen varmkörning av motorn för det gör mer skada än nytta. Torrboll i bilen är bra men i bagaget funkar vanligt hushållspappers rulle. Silvertält och stängda rutor.

Har motorn ny olja, behöver du inte tänka på det förrän till nästa höst.

3 kg i däcken rekommenderas om inte du ställer bilen på pallbockar.

oki gäller det för mig med som har en musse 2016 dvs ta hem batteriet och ladda den hemma? så inga inställningar osv ställer till problem ..eller kan jag låta  batteriet va kvar i bilen i varmgarget och gå ner och starta den 2ggr per mån och rulla däcket aning. den står ju ändå bredvid min andra bil så tid har jag att pilla lite på min musse  🙂 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, DarKIs said:

oki gäller det för mig med som har en musse 2016 dvs ta hem batteriet och ladda den hemma? så inga inställningar osv ställer till problem ..eller kan jag låta  batteriet va kvar i bilen i varmgarget och gå ner och starta den 2ggr per mån och rulla däcket aning. den står ju ändå bredvid min andra bil så tid har jag att pilla lite på min musse  🙂 

Om du kopplar ifrån batteriet, vänta ca 20 minuter innan du börjar. Detta för att bilen hinner gå i sömnläge typ (inget påslaget) och bilen ska spara data. Viktigt med att spara datan. Annars blir det problem när du kopplar in batteriet igen. Detta gäller 2015+ vad jag vet. 

Låt bilen stå tills våren. Har du tillgång till ström i garaget, kan du ladda batteriet på plats. Jag gör detta men tar bort batterikablarna. 

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Robban1 said:

Om du kopplar ifrån batteriet, vänta ca 20 minuter innan du börjar. Detta för att bilen hinner gå i sömnläge typ (inget påslaget) och bilen ska spara data. Viktigt med att spara datan. Annars blir det problem när du kopplar in batteriet igen. Detta gäller 2015+ vad jag vet. 

Låt bilen stå tills våren. Har du tillgång till ström i garaget, kan du ladda batteriet på plats. Jag gör detta men tar bort batterikablarna. 

inga problem att koppla bort batteriet innan heller

Link to comment
Share on other sites

jaha blev man något klokare av detta, känner mig kluven, oavsett hur jag gör blir det rätt låter det som ... men jag tackar för rekomendationerna.. får se hur jag gör. vi kör en röstning de som håller med Robban1 skriver robban1 o de som håller med Corvette ptja skriver natuligtvis corvette .. 

det är trots allt par mån kvar innan jag ställer av min musse, och då får vi se om denna träd har utvecklats

Med vänlig hälsning, Darkis

Link to comment
Share on other sites

Vad jag gör:

Servar bilen innan den körs in i garaget (varmgarage)

Fyller i ca 1 kg extra i däcken för att inte få ståsula

Gör ren bilen in och utvändigt

Öppnar huven tar av batteripolen, lägger igen huven så jag kan lägga på polen utan att öppna dörren då rutorna inte åker ner när man inte har kräm på bilen

Sen får den stå i garaget till det är dags att ta ut den till våren 😎

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...