Jump to content

Automatlåde problem


Recommended Posts

Hej jag har renoverat en 390 med automat och satt i en 68 fb,motorn startar och går fint men jag kan inte få fyllt olja i lådan,det rinner ut i ett överfyllnadsrör.Han som renoverade lådan säger att jag måste ha förstört pumpen när jag monterade lådan på motorn,jag hade turbinen monterad på flexplattan när jag satte dit lådan vilket inte är rätt sätt att göra det på vet jag nu men man borde väl märka om man knäcker pumpen.

Jag hade provmonterat det hela först och lådan gick in lätt utan våld sen satte jag i motorn och därefter växellådan utan att ha vridit på vare sig motor eller låda och allt flöt på ganska bra.Finns det nåt sätt att se om pumpen är kass utan att riva ner alltihop?

Kan det vara nåt annat fel?

Göran

Link to comment
Share on other sites

Japp det är mycket lätt förstöra pumpen.

Pumphjulet knäcks mitt itu. Har själv sett det flera gånger på lådor jag renoverat

Det är "Big No No" att ha turbinen monterad på flexplattan!!

Den måste roteras på plats in i växellådan och haka fast i oljepumpen.

Pressar man bara in den är det 100% garanti att knäcka pumpen.

Oftast tror man den är på plats men då är det 1cm kvar och det är spåret på oljepumpen som ska matcha spåret på turbinen

Lätt att missa

Bara börja om!

Link to comment
Share on other sites

Hej Pär,jag har plockat ur lådan och kollat pumpen och det är inget fel på den,inga spår efter skav eller så och dreven är ok.Jag har kört motorn ca en halv timma totalt och om jag hade gjort fel borde väl någonting gått sönder.Det är en ny turbin,kan det vara så att den inte når fram till pumpen,oavsett hur man monterar turbin och låda så kommer ju turbinen på samma läge mot flexplattan och på samma position in i pumpen.

Kan det vara något annat fel eftersom jag lyckats montera i fel ordning utan att förstöra pumpen.

Göran

Link to comment
Share on other sites

Ja pumpdrevet knäcks och sällan man ser andra märken.

Har du kollat det lösa drevet för det kan ju vara knäckt endast på 1 sidan och då hålls det ihop och du ser inte sprickan

Sätt dit turbinen på lådan och när du för in den ska du snurra på den samtidigt.

Då märker du att hakar tag i pumpen.

I det läget är det bara mäta sig fram till dit flexplattan ska sitta.

Kan ju vara så att turbinen inte når pumpen.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har synat dreven väldigt noga och dom är oskadda.Jag tror inte att det går att sätta dit växellådan på `rätt` sätt med motorn monterad för mina hedders går in under sprängkåpan och växellådan måste lyftas in över collectorerna och det finns ingen chans att få dit heddersen efteråt.

Det kanske kan gå att ha lådan nästan på plats och montera sprängkåpan och turbinen men jag tror inte det fungerar.

Men jag ska försöka att mäta mig fram och se om turbinen räcker fram till pumpen i lådan.

Göran

Link to comment
Share on other sites

Då vet du iallafall att pumpen verkar okej och hur viktigt det är få turbin på plats rätt.

Steg 2 blir nog att du börjar med ett trycktest direkt på pumpen.

Om du inte kan köra lådan vid sidan om så blir det isåfall att skruva tillbaka den.

På vänster sida har du ett uttag där du kan sätta en tryckmätare.

Trycket ska minst vara 55psi på neutralen.

Då vet du att pumpen fungerar.

Får du ändå inte runt oljan så är det något riktigt galet i ventilpaketet.

Då är det bara gå igenom varje ventil och putsa dom med 1200 slippapper och testa att de löper i varje kanal som dom ska.

Att alla fjädrar sitter där dom ska och rätt

Speciellt då PR-Valve som styr trycket men allt lirar tillsammans

Här en bild på ett hus...Beror på vilken låda du har? C6??

post-2532-144839662684_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack Pär för dina utförliga svar och förslag.Kan det vara så att jag lyckats med att montera lådan och turbinen rätt trots att jag gjorde det på fel sätt.

Och att det isåfall är något annat som är fel?

Motorn och lådan kommer från en Thunderbird 64 så det är en cruiseomatic tror jag.

Jag ger mig inte på att plocka isär lådan mer än jag redan gjort,risken att jag inte får ihop den igen är för stor.

Jag får kontakta han som renoverade lådan och se vad han säger,men han är bortrest några veckor så det kanske inte går.

Bilen är en S kodad Mustang 68 FB så det är väldigt trångt i motorrummet det är därför jag inte kan sätta dit heddersen efter lådan så det kan vara så jävligt att jag måste lyfta ur motorn och montera turbin och låda när jag kan montera dom utan att kardantunneln är ivägen och sen hoppas att det går att få ner hela skiten på en gång i bilen igen men motor och låda ihop blir väldigt långt så jag vet inte om det går men det ska väl inte vara för lätt här i livet.

Är det lättare att få dit en C4 tror du?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...