volvofj55 November 9, 2015 Report November 9, 2015 Bytte toppar förra vintern från E7-toppar till ett par -68 302 4V toppar och nu spikar motorn nåt i hästväg fast enligt mina beräkningar så borde koppförhållandet inta vara mer än 10.2:1.Receptet som följer är -89 5.0 block standard borr o slagkolvtoppen på 1-an är 0.06mm eller 0.0024 tum ner i loppet standard kolvar med 4 urfräsningar och ett liten liten urgröpning i mitten.Topparna är ett par -68 302 4V J-code toppar som kanske är hyvlade 0.6mm i varje fall är dom det tunnare än E7 topparna och 302 2V topparna.CS-1020R speed pro kamaxel 0 grader inställd.Fel-Pro 1011-2 toppackningar 0.039 tums tjocka fast när jag mätte dom var dom 0.045 tum tjocka???Komp uppmätt med mätare 12 kg.Måste köra på 98 oktan med max 6 graders förtändning och ändå vill motorn spika svagt svagt i motlut om man trampar ner gasen lite inspirerat. Fördelaren är från en -66 289 med pertronix.Kan man lösa det med mindre klämspalt eller squish mått, läste nån stans på internet att man bör ligga mellan 0.035 - 0.040 tum med lite högre komp.Ändra kammens inställning kan det vara något? eller kammen helt och hållet?Tänker jag helt fel eller?MVH Glenn1964 ford Fairlane SC Citera
volvofj55 November 11, 2015 Author Report November 11, 2015 Kan det vara att jag kört på fel tändstift tro, använt RF11YC stift? Citera
Per Berglund November 11, 2015 Report November 11, 2015 (redigerad) Intial tändning på 6 grader inte så konstigt den spikar!Bör ligga på runt 12-15 grader så pröva det först.Kamaxeln är ju hyffsat vass så det måste till mer tändningFördelaren är nog dags pensionera då det kanske blir svårt ställa total tändning med en original fördelare.Men mät vad du får för total tändning förstJag har mer än 10,5 i komp och kör blyfritt 95 Ändrade %s av %s (%s) Citera
volvofj55 November 12, 2015 Author Report November 12, 2015 Hej PerMotorn är riven nu men så här gjorde jag i somras.Körde först på 12 grader o 95 oktan, men det gick inte alls fick backa till idag 5-6 grader + 98 oktan för att kunna köra.Det är mjukare fjädrar i fördelaren med en total så den slår ut tidigare dvs 2800-3000 rpm total förtändning 38 grader.Innan toppbytet så ställdes tändningen utan vaccum på 38 grader vid det varvtal total tändning uppnåddes, nu ca 32 grader.Glenn Citera
Per Berglund November 12, 2015 Report November 12, 2015 (redigerad) Hade du verkligen 12 grader initial tändning utan vakuum inkopplat?Total tändning 38grader vid 3500varv är lite väl mycketVid 36-37 grader sjunker effekten så du bör helst ha en stoppbussning i fördelaren där.Där spelar vakuum ingen roll om det är inkopplat för den delen fungerar endast i lågt registerKladda inte för mycket med junk fördelare utan se till du har kvalitet på tändningen typ MSD prylar liknande.Motorn övriga mekaniska delar låter inte alls radikala så känns konstigt om de skulle orsaka spikning...Du får syna kolvar och toppar efter spår från självantändning.Har du matchad ventilfjädrar efter kamaxel rekommendationer? Ändrade %s av %s (%s) Citera
volvofj55 November 12, 2015 Author Report November 12, 2015 Ja på tomgång ca 800 rpm, med E7 topparna kunde man testa friskt och motorn gick bäst med 12 grader.Junkfördelare=stämmer, kollade spelet i sidled och man kan lugnt säga att den gjort sitt.Hade en mustang för 35 år sedan med mycket mera komp som gick utan större problem på den tiden men i och för sig var soppan "bättre" då.Ser inga skador på vare sig kolvar, loppen eller toppar dock vart det inte mycket kört i sommar vilket kan ha varit tur.Blir en ny tändfördelare till nästa sommarGlenn Citera
volvofj55 November 12, 2015 Author Report November 12, 2015 Glömde en grej, vad det är för ventilfjädrar har jag ingen aning om kanske bäst att köpa nya för säkerhets skull. Citera
Per Berglund November 12, 2015 Report November 12, 2015 (redigerad) Soppan är nog snarare bättre nu än förr gällande stabilitetMycket mer tillsatser som gör den stabilare eftersom dagens motorer kräver det.Dessutom är det etanol i vilket stärker tåligheten mot spikning.Tror inte din motor har några större bekymmer än att det är något fel i tajmingen på antingen tändning eller bränsle tillförselKorrekt ventilfjäder är extremt viktigt på trimkam så läs av kamkortet och köp det som rekommenderas...Glöm inte nya knaster! Såg nu att den Speed Pro kammen är en före detta Ford Racing M-6250-312 vilket jag själv har ägt i en 302aGick superbra och den motorn körde jag med 11:1 BOSS 302 Pop up kolvar från TRWAldrig tendens till spikning!Till den kammen ska det vara fjäder M-6513-B221Går nog hitta annat fabrikat som matchar Ford Racings gamla artiklar Ändrade %s av %s (%s) Citera
volvofj55 November 12, 2015 Author Report November 12, 2015 Tack Per, bara konstatera att det är mycket man inte vet Citera
Per Berglund November 12, 2015 Report November 12, 2015 Fjädrarna tillverkas inte längre.Råkade nu vara i "Chatt" med Summit racing och passa på fråga.De hänvisade till dessa http://www.summitracing.com/int/parts/cca-986-16/overview/Kan vara bra kolla med COMP Citera
stefan_borgen November 12, 2015 Report November 12, 2015 Det borde bli en viss kompression skillnad mellan E7 topparna 60-64cc och 302 v4 j 54cc - planingen =ca 50cc Med vänlig hälsning stefan Citera
Per Berglund November 12, 2015 Report November 12, 2015 Det borde bli en viss kompression skillnad mellan E7 topparna 60-64cc och 302 v4 j 54cc - planingen =ca 50cc Med vänlig hälsning stefanVärt att kolla!Förvisso nästan samma cc som original 289 toppar som ligger på 52-54ccKolvarna är ju dessutom av den sort med 4st ventilurtag vilket sänker komp.Men självklart alltid bra kolla! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.