Jump to content

Är utebliven servicebok stort minus?


pravihrvat

Recommended Posts

Tja.

Har läst lite om serviceböcker och många (alla) tycker självklart det är jätteviktigt vid inköp.

Det är så att jag ej innehar servicebok på min GT 5.0 2012.

Men bilen har funkat alldeles utmärkt med rent carfax, gjort service på den i sverige utan några problem eller dylikt samt att den godkändes av besiktningen utan problem (of course).

Har läst att många nekar köp om man inte har servicebok...är det verkligen svårt o få en bil såld pga utebliven servicebok?

Själv visste jag att bilen ej hade det men jag fick carfax i handen o där står det hur/vad/när den servades nere i USA. Samt om det var krockad eller skadad vilket den inte var.

Själv ser jag utebliven servicebok ej som något problem om man har papper/kvitton på att den faktiskt omhändertagen.

Hur ser ni på det hela?

MVH

Link to comment
Share on other sites

Även vi har en 07 som inte har någon servicebok från USA. På bilens amrikanska carfax så kan man se när service gjordes. När man sedan gör service i Sverige så är det bara att behålla kvitton och protokoll.

Link to comment
Share on other sites

Tja.

Har läst lite om serviceböcker och många (alla) tycker självklart det är jätteviktigt vid inköp.

Det är så att jag ej innehar servicebok på min GT 5.0 2012.

Men bilen har funkat alldeles utmärkt med rent carfax, gjort service på den i sverige utan några problem eller dylikt samt att den godkändes av besiktningen utan problem (of course).

Har läst att många nekar köp om man inte har servicebok...är det verkligen svårt o få en bil såld pga utebliven servicebok?

Själv visste jag att bilen ej hade det men jag fick carfax i handen o där står det hur/vad/när den servades nere i USA. Samt om det var krockad eller skadad vilket den inte var.

Själv ser jag utebliven servicebok ej som något problem om man har papper/kvitton på att den faktiskt omhändertagen.

Hur ser ni på det hela?

MVH

Jag tycker inte att man ska hänga upp sig på serviceboken, man måste se till bilens skick och finns det kvitton som visar att bilen är väl underhållen så duger det lika bra iaf för mig. En bil med fullkletad servicebok behöver inte betyda att bilen är väl underhållen. Jag sålde précis en GT500 -08 utan servicebok och med smutsig carfax utan problem. Men då var jag även 110% ärlig I annonsen ang carfaxen och jag hade en uppsjö med kvitton på vad som var påkostat på bilen. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte heller någon servicebok till min. Men föregående ägare har skrivit i precis allt dem gjort med bilen och sparat kvitton. Så jag gör likadant och eftersom man kan göra mycket själv tycker jag inte att det är negativt att det saknas servicebok.

Lite skillnad tycker jag om man sitter med en nyare Volvo utan servicebok. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har servicebok till min mustang och fyller i den vid varje oljebyte m m. Sparar även kvitton på inköpen dessutom. Min bruksbil har som fastmagnus säger ett elektronisk service dokument men själva boken följde med bilen ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...