mobcharge October 26, 2004 Report October 26, 2004 Oki så här ligger det till, jag har aldrig brytt mig mkt om tändning/el på bilar, andra har fått sköta det, men vill gärna ändra på det.Finns det någon som vet någon sida allternativt själv vill förklara grunderna för hur man ställer tändningen, grader hit och dit samt strob lampor etc gör mig mkt förvirrad..hjälp! Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 26, 2004 Report October 26, 2004 Hej.Att ställa tändning mm är inte så svårt om duvet vilken kam och hur motorn är bestyckad. Du måste upplysa oss om drivlinan. :wink: Citera
mobcharge October 27, 2004 Author Report October 27, 2004 oki, here we go, motorn skall ju renoveras i vinter men den kommer bestå av följande saker:Kam:comp cam hydral värden: 0.50 in:218 ex:220toppar: blir förmodligen edelbrock rpm med 1.9 och 1.60 ventiler å rullvipportändning: petronix ignitor,petronix spole och msd 6 aavgas: headers och dubbelt 2,5"blocket: 351w 0.030 över med Hypereutectic kolvarinsug:wieand stealthförgasare, är inte riktigt säker men FÖRMODLIGEN:road demon 625 cfm (kanske borde ha större?)låda är en fmx med en STOR oljekylare beställd, axeln skall bytas från 8" med 3.00 till förhoppningsvis (om pengarna räcker) till en 9" med 3.50 eller såthats it!så hur går man till väga när blocket är skruvat och man skall ställa tändning? Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 27, 2004 Report October 27, 2004 Om och när motorn är klar efter renovering eller byte av kamaxel mm så måste man alltid göras en s.k. grundinställning. Först så skall man se till att märkningar på kamdrivningens kugghjul är mot varandra stansade pungter på kugg, sätt sedan i fördelaren och kolla att rotorn pekar på 1ans tänkabelplats på fördelarlocket. När du står framför motorn så skall rotorn peka snett bakåt mot förarplatsen. Nu bör man försöka att inte rotera motorns axlar, men efter som att bröstet kanske skall monteras med vatten pump och remskiva på vevaxeln mm så du måste efterkolla i alla fall. När du monterat svängningsdämparen så kan du se om märkningen stämmer med markören på bröstkåpan tillvattenpumpen. Om du varit smart så har du haft fördelaren monteradpå sin plats efter att du gjort det jag skrev först. :wink: Om fördelaren suttit på sin plats så bör det vara enkelt atthitta intällningen igen, kom ihåg en sak och det är attrotorn går runt ett helt varv motorn går egentligen två. Då kan alltså rotorn peka på annan plats på fördelarlocketmen det kan bero på att motorn inte snurat det hela varvet, den kan då bara ha gått ett halvt varv vilket då betyder att rotorn skall runt ett halvt varv till för att hamna på rätt ställe på fördelarlocket. Det är det man brukar uttrycka med att man satt i fördelaren ett halvt varv fel, är mycket vanligt. För att kolla monteringen och att rotorn pekar på rätt plats så kan du låta bli att skruva i tändstift tills du har säkerhets kollat. Sätt tummen för ettans stift hål vrid runt motorn med spärrskaft eller små kör på start motorn, du kommer att känna ett kraftigt komptryck i hålet där du håler för med tummen då kolven går upp för att invänta tändnings ögonblick. För att känna skilnad så kan du köra runt motornett helt varv kompressionen går inte att missa. Alltså komp på ettans stiftplats, rotorn pekar på 1 underlocket på fördelaren och att märkningen på svängdämparenstår på övre död pungt alltså i mitten av alla TDC=(grundinställning) 7grader vid 1500rpm till original motor, kan bli enda upp till 16grader vid 1500rpm och 32grader vid 4500rpm med lite trimm. :wink:Skaffa HAYNES rephandbok och kolla alla dessa beskrivnadetaljer så förstår du också. Ni andra som läser detta och är kunniga i ämnet kan vällfylla på och rätta till, att beskriva detta i text i stället förmed tal och att visa med händer är inte lätt. Du det är nu det svåra börjar med gradantal och vakuum mm. Nu tycker jag att det börjar bli mycket bla,bla,bla. Förgasare Varför inte Holley eller Edelbrock ej över 650cfm det finns mycket av Edelbrocks prylar som kan ge extra snurr på en 351W. Citera
mobcharge October 27, 2004 Author Report October 27, 2004 MKT väl förklarat och tillochmed jag hänger med, men hur ser man att "graderna" ändras? och vad har man lampan till?ställa fram tändningen 10 grader betyder mao att rotorn pekar rakt på första cylinderns tändkabel och "pekaren" pekar tio grader före på dämparn eller efter? Citera
ht67 cmc 1502 October 28, 2004 Report October 28, 2004 Lampan kopplar du till batteriet med 12V. Sen sätter du en sensorkabel från lampan runt ettans tändkabel. Det gör att strobo-lampan blinkar i samma takt som du får tändpuls. Lys sedan på svängdämparen så ser du på graderingen hur mycket förtändning du har. När du vrider fördelaren (medans motorn går) och samtidigt lyser på svängdämparen så ser du hur tändningen ändras.Har du en trimkam så är det nog som Lasse skriver, ca 13-17 graders förtändning som gäller. Detta finns angivet för resp. kamaxel. Citera
mobcharge October 29, 2004 Author Report October 29, 2004 oki nu börjar det klarna ordentligt vad skulle man tagit sig till utan detta eminenta forum?! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.