Jump to content

Recommended Posts

Oki så här ligger det till, jag har aldrig brytt mig mkt om tändning/el på bilar, andra har fått sköta det, men vill gärna ändra på det.

Finns det någon som vet någon sida allternativt själv vill förklara grunderna för hur man ställer tändningen, grader hit och dit samt strob lampor etc gör mig mkt förvirrad..

hjälp! :)

oki, here we go, motorn skall ju renoveras i vinter men den kommer bestå av följande saker:

Kam:comp cam hydral värden: 0.50 in:218 ex:220

toppar: blir förmodligen edelbrock rpm med 1.9 och 1.60 ventiler å rullvippor

tändning: petronix ignitor,petronix spole och msd 6 a

avgas: headers och dubbelt 2,5"

blocket: 351w 0.030 över med Hypereutectic kolvar

insug:wieand stealth

förgasare, är inte riktigt säker men FÖRMODLIGEN:road demon 625 cfm (kanske borde ha större?)

låda är en fmx med en STOR oljekylare beställd, axeln skall bytas från 8" med 3.00 till förhoppningsvis (om pengarna räcker) till en 9" med 3.50 eller så

thats it!

så hur går man till väga när blocket är skruvat och man skall ställa tändning? :)

Om och när motorn är klar efter renovering eller byte av

kamaxel mm så måste man alltid göras en s.k. grundinställning. :shock:

Först så skall man se till att märkningar på kamdrivningens

kugghjul är mot varandra stansade pungter på kugg, sätt

sedan i fördelaren och kolla att rotorn pekar på 1ans tänkabelplats

på fördelarlocket. :?

När du står framför motorn så skall rotorn peka snett bakåt mot

förarplatsen. 8)

Nu bör man försöka att inte rotera motorns axlar, men efter

som att bröstet kanske skall monteras med vatten pump och

remskiva på vevaxeln mm så du måste efterkolla i alla fall. :?

När du monterat svängningsdämparen så kan du se om

märkningen stämmer med markören på bröstkåpan till

vattenpumpen. :roll:

Om du varit smart så har du haft fördelaren monterad

på sin plats efter att du gjort det jag skrev först. :wink:

Om fördelaren suttit på sin plats så bör det vara enkelt att

hitta intällningen igen, kom ihåg en sak och det är att

rotorn går runt ett helt varv motorn går egentligen två. :shock:

Då kan alltså rotorn peka på annan plats på fördelarlocket

men det kan bero på att motorn inte snurat det hela varvet, den

kan då bara ha gått ett halvt varv vilket då betyder att rotorn skall

runt ett halvt varv till för att hamna på rätt ställe på

fördelarlocket. :?

Det är det man brukar uttrycka med att man satt i fördelaren

ett halvt varv fel, är mycket vanligt. :)

För att kolla monteringen och att rotorn pekar på rätt plats så kan

du låta bli att skruva i tändstift tills du har säkerhets kollat. :)

Sätt tummen för ettans stift hål vrid runt motorn med spärrskaft

eller små kör på start motorn, du kommer att känna ett

kraftigt komptryck i hålet där du håler för med tummen då

kolven går upp för att invänta tändnings ögonblick. :shock:

För att känna skilnad så kan du köra runt motorn

ett helt varv kompressionen går inte att missa. 8)

Alltså komp på ettans stiftplats, rotorn pekar på 1 under

locket på fördelaren och att märkningen på svängdämparen

står på övre död pungt alltså i mitten av alla TDC=

(grundinställning) 7grader vid 1500rpm till original motor,

kan bli enda upp till 16grader vid 1500rpm och 32grader vid

4500rpm med lite trimm. :wink:

Skaffa HAYNES rephandbok och kolla alla dessa beskrivna

detaljer så förstår du också. :roll:

Ni andra som läser detta och är kunniga i ämnet kan väll

fylla på och rätta till, att beskriva detta i text i stället för

med tal och att visa med händer är inte lätt. :oops:

Du det är nu det svåra börjar med gradantal och vakuum

mm. :roll:

Nu tycker jag att det börjar bli mycket bla,bla,bla. :cry:

Förgasare :?: Varför inte Holley eller Edelbrock ej över

650cfm det finns mycket av Edelbrocks

prylar som kan ge extra snurr på en 351W. 8)

MKT väl förklarat och tillochmed jag hänger med, men hur ser man att "graderna" ändras? :?

och vad har man lampan till?

ställa fram tändningen 10 grader betyder mao att rotorn pekar rakt på första cylinderns tändkabel och "pekaren" pekar tio grader före på dämparn eller efter?

Lampan kopplar du till batteriet med 12V. Sen sätter du en sensorkabel från lampan runt ettans tändkabel. Det gör att strobo-lampan blinkar i samma takt som du får tändpuls. Lys sedan på svängdämparen så ser du på graderingen hur mycket förtändning du har. När du vrider fördelaren (medans motorn går) och samtidigt lyser på svängdämparen så ser du hur tändningen ändras.

Har du en trimkam så är det nog som Lasse skriver, ca 13-17 graders förtändning som gäller. Detta finns angivet för resp. kamaxel.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...