Jump to content

Behöver er erfarenhet gällande fälgbredder mm


Ronis

Recommended Posts

Bröder och systrar!

Planerar byte av däck och fälg på min 09:a denna sommar, men har fått lite huvudbry. Har  idag 18x8,5” fälgar med 235/50 däck men tänkte gå upp till 19 eller 20”. Har tittat på 19x8,5”-fälgar men tycker att det verkar lite klent med 8,5” breda fälgar. Rekommenderad däckbredd såg jag var 225/45 för dessa, vilket jag spontant tycker är lite väl smalt. Fördelen att bara gå ner på 45-profil, är kanske att man till viss del behåller lite av komforten(235/45 är ju även det ett alternativ). Det finns ju även fälgkombos med 8,5” fram och 10” bak, men då försvinner ju möjligheten att rotera däcken allt efter dom slits. Så vad tycker ni och vad har ni för erfarenhet? 18”, 19” eller 20” ? Fälgbredd? Samma fälgbredd fram/bak?

 mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är mkt snyggare med bredare bakfälgar än fram. åker 19x8,5 fram med 235/40/19- Bak kör jag 19x9,5 och 285/35/19. Det ger ett kaxigt stuk :) Att man inte kan skifta däck mellan fram och bak har ju egentligen ingen betydelse enligt mig. Man måste ju ändå köpa nya däck ibland :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med 8,5" kan du köra upp till 255 bredd och på 19" blir  40 profil lagom för att få rätt omkrets/diameter typ 685-700mm där original ligger.

Har själv precis beställ 19" AMR  8,5 och 10"bak och kommer köra  255/40 fram och 285/35 bak.

Gillar när det är lite mer synligt gummi kvar på hjulen och aningen mer komfort jämfört med 20"are.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...