Jump to content

Vilken mustang hade mest hkr 1969-1970?????


bossrules

Recommended Posts

Hej!

 

Är det någon som kan svara på vilken mustang som var starkast direkt från handlarna officiellt och inofficiellt 1969-1970. Gärna med pålitliga källor. Det jag själv kommit fram till är att Boss 429 var specad till 375hkr. Men vad gav den egentligen??? Nu är jag intresserad av vad den gav standard inte någon version där det var bytt förgasare m.m. Sen hittade jag något om att man kunde beställa sin Mustang med 428 SCJ drag pack option. Blev inte riktigt klok på vad det innebar. Är det någon som vet? Var det en bil som var godkänd för gatan eller var det en ren racebil?

Anledningen till att jag frågar är att jag försöker besikta min mustang som ombyggt fordon och då tycker dom att en ökning på 20% från den starkast modellen vore lämpligt. 20% ökning på 375hk gör endast 450hk. Kunde jag påvisa att det fanns nån modell med mer effekt så blir min framtid genast ljusare.

Link to comment
Share on other sites

Boss 429 er uppgiven til 375 hk, men i verkligheten var det lite mer typ 400-420. Tyvær var den lite strypt från Ford Båda avgassystemet og førgasaren var lite undermåls.

428 SCJ var et tillvalspaket som kom automatisk om du begærde 3.91 eller 4.30-1 bakakselutveksling. Då fikk ni den uppgraderade 428 SCJ motoren som innebar Le Mans stakar med mere.

Les her for mer info: https://www.428cobrajet.org/cj-vs-scj

428 CJ/SCJ motoren er båda uppgiven til 335 hk, men i verkligheten er det 360 -380hk.

En 428 SCJ med 4.30 - 1 i bakaxelen er snabbare på 1/4 milen en en orginal Boss 429.

Observera at SCJ kommer båda som Q- code och R -code.

Et lite kend option som var tilval i 1968 er 427 (W -code) med.390 HK. Dock var dette bara tilval under en kort tid og ingen bestelde någon 68 Musse med 427! Derav blev ingen produserad! Sen er ju motorutrymmet i prinsip lika från 67-70, førutom på just Boss 429 an, som har modifierade fjædertorn m.m.

Hoppas det er fattbart. Om inte, fråga mer;-)

mvh

John

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En liten Norsk historie. Det blev såld en 69 Musse 428 SCJ med 4.30 i bakaxelen ny i Norge. Var specialbesteld for den west tyska marknaden.Der fikk dom inte hete Mustang, så der heter dom T-5. Hur många 69 T-5 SCJ blev produserad? En enda. Finn nu i min kompis garage. Sen blev den nyreggad 23 Desember 1969 i Oslo! Tala om julklapp!,,, Måsta ha varit lite spesiellt åka på vintervegar med 4.30 bak og manuell låda. Toppfarten er vel ungefær 160 km/t.

lite bilder og info her: http://www.ponysite.de/pony/69t5scj.htm

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...