Jump to content

Featured Replies

comment_150028

Bernsson USA-bilar.

Räcker dock inte med att demontera elektriskt. Du måste plugga kontakten från bilen, annars får du felkoder. Behövs specialverktyg.

I övrigt kan dock nämnas att i stolen sitter ett synnerligen sofistikerat system för att känna av om det sitter någon i stolen eller ej. Lampan tänds när systemet är deaktiverat. Läs manualen. Där står allt du behöver veta.

comment_150170

Snabbinfo:

I passagerarstolen sitter ett mycket avancerat system som avgör om airbagen skall vara avstängd, detonera med halvfart eller helfart. 
Om en lätt person sitter i passagerarstolen så stängs systemet av och lampan om avstängd passairbag tänds.

• Author
comment_150172
5 timmar sedan, grufman said:

Snabbinfo:

I passagerarstolen sitter ett mycket avancerat system som avgör om airbagen skall vara ängd, detonera med halvfart eller helfart. 
Om en lätt person sitter i passagerarstolen så stängs systemet av och lampan om avstängd passairbag tänds.

Ja det stämmer fint, Jag skulle dock aldrig sätta en bakåtvänd bilbarnstol i fram med en airbag inkopplad. Det tryckkänsliga systemet är inte så smart som man kan tro, den bakåtvända stolen spänns fast med remmar och bältet samtidigt, vilket skapar ett kraftigt tryck ner i sätet, och systemet kan mycket väl tro att det sitter en vuxen där.

Sen är det självklart inte tänkt att någon annan ska åka i passagerarsätet när jag väl monterat dit en barnstol utan airbag,

Kommentaren om hur jag värderar människo liv är den dummaste jag hört på länge.