Jump to content

Tändkablar koppar eller kol


lmob

Recommended Posts

Vad skall man ha till 351w med HEI, koppar eller kol/grafit kablar. sökt överallt med inte fått något vettigt det eller det... har ohmmätt kolkablarna idag och de låg på ca 5,5-7 ohm kan det stämma. tycker inte gnistan är den bästa... missar på 5,6 i låg jämn fart (sotar) med ej vid pådrag då blir dom vita och fina.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Stift motorcraft sp420,  gap 1,1. nu är det kolkablar, nya sen hei kom på i somras. Förgasaren är original i munstycken, men tomgångskörning / gas i neutral,utan belastning blir alla stift svarta, bestycka om förgasaren? Drar mkt soppa tycker jag. Kan ana en svart rök imellan åt vid varvning i neutral. Full komprission på alla..

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1406 edelbrock,  motor hyffsat bra skick original. Tror nog man får bestycka om förgasaren framförallt i mellanregister, på något vänster. Plockade ur en nål och den var samma som standard för 1406, så resten troligtvis standard. Får fördjupa mig i det nu innan det drar igång på allvar... 

Link to comment
Share on other sites

Tror inte du behöver röra Edelbrock förgasaren nämvärt...1406 är max för original motor

Du kan börja med att flytta staget för tillskott bensin till sitt yttersta läge.

Nästa steg kan vara att kolla fjädrarna till nålarna...Tror att färgen är orange på fjädrarna från fabrik....Sätter du i ett snäpp lösare fjädrar går den magrare

Vad har du för initial tändning utan vakuum inkopplat?

Fungerar vakuumklockan som den ska och isåfall vad visar stroboskopet där du ger gas ca 3500rpm?

Link to comment
Share on other sites

Staget till tillskott??  Den som sitter på accpumpen?, isåfall sitter den ytterst.. tändningen har jag provat allt från 6-12 grader utan vaccum, med vaccum 34 ca på tomgång. Vid ca varv 50 grader ca. Snabb gas då sjunker den till det inställda typ 8 grader för att stiga sedan..provar byta fjädrarna, är nålarna till mellanregister. Har en manual men på engelska... Lite svårt med det tekniska engelska. 

Link to comment
Share on other sites

Japp tillskott på acc pump.

6-12 grader är bra men sätt så högt det går bara det inte spikar

Vakuum låter rätt

Kan hända du behöver bestycka ner förgasaren för egentligen är en 1405 mer rätt för originalmotor.
1406 inga problem annars!


 

Link to comment
Share on other sites

Fjädrarna är stålfärgade,de som man kommer åt vid nålarna. Nytt beställt nu. Det är ju tre steg över original till 1406... Nålen är 4775

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Rev isär förgasaren,  går ju inte att se vad det står på munstycken..fruktansvärt små siffror..tog kort med mobilen...måste stå 098 på primären. 095 sekundära..

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2016-04-21 at 13:59, Per Berglund said:

Japp tillskott på acc pump.

6-12 grader är bra men sätt så högt det går bara det inte spikar

Vakuum låter rätt

Kan hända du behöver bestycka ner förgasaren för egentligen är en 1405 mer rätt för originalmotor.
1406 inga problem annars!


 

Nu har jag fördjupat mig i alla listor mm från edelbrock, 1405  är fetare inställd från början än 1406. skiljer 4 steg tror jag det var i original setupen. körde en redig runda i helgen på en träff. kom hem alla stiften väldigt ljusa och motorn gick aldrig över 75 grader, 8 grader kallt ute. har nu bytat termostat till en 91 graders och tror kanske den kan gå både kallt och snålt därav missarna när man ger lite/jämn gas. halkade in på ett forum i usa och där rekommenderade de att man skall köra efter 1405 för den andra "1406" är för snål i grundutförande. accpumpen sitter i yttersta hålet får den mer om man flyttar in ett hål,när man ger lite gas.. snöar lite här så man vill inte ut å prova..

Link to comment
Share on other sites

Ja du ska nog ge motorn flera mil på vägen och vänta in göra för mycket ändringar annars vet du snart inte var du är

Går aldrig få en förgasare rätt så bra ge all mekanik lite tid att skaka på plats.
För kall omgivning och såklart för kall termostat bidrar mycket till ogynnsam förbränning. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

införskaffat ett kit till 1405 och började laborera med nålar och munstycken. går mkt bättre men precis i övergången från lite mer än tomgång så rycker/misständer den. har en tanke att köra den på en dyno för att justera in allt, men vill ju den skall gå ordentligt först.. alla tips mottages... vad är crusing mode och power mode enligt edelbrock? är cruising jämn gas eller..vaccum mätaren visar 0,7 kpa -21 inhg och vibrerar lite på tomgång/P-Läge, ger jag lite lite gas blir den still.. 8 grader på tändning..körde blandningsskruvarna med vaccummätaren så den stod som stillast. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja då har man provat alla möjliga kombos av nålar mm. går bättre, men mellan 1050 och 1500 rpm så misständer den och rycker men ger jag gas så går den jämnare.. börjar bli trött på detta nu...nu ligger jag snäppet under grundinställingen för 1405..rosa fjädrar..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...