PR April 22, 2016 Report April 22, 2016 (redigerad) Jag funderar på att köpa kuggstångsstyrning och skulle gärna vilja höra om andras erfarenheter gällande byte från styrsnäcka till kuggstång. 1. Berätta gärna vilket fabrikat och hur mycket slaglängd det är (har hört att man bör ha minst 150 mm). 2. Hur många rattvarv? 3. Är ni nöjd med svängradie och har ni någon annan modifiering som minskar svängradie som tex. http://www.drgas.com/Ford-Bump-Steer-Corrector-Kit_p_19.html 4. Kunde ni använda originalpumpen till er kuggstång eller uppgraderat till en Saginaw? 5. Bifoga gärna länk om ni har tips på bra kit. 6. Har du byggt eget kit? Berätta gärna vilken kuggstång du använt och erfarenheter. Vilken kuggstång skulle lämpa sig bäst om man plockade en på skroten? Kom med förslag. Har läst på lite om Borgeson-kit (som säkert uppfyller alla önskemål) men är väldigt nyfiken på kuggstång som borde vara bättre på alla vis när det gäller körkänsla jämfört med styrsnäcka. Om man köper Borgeson-kit rekomenderar Borgeson att man byter till en Saginaw-pump. Vad jag har förstått så kan man köra med originalpump med kuggstång och då blir kanske inte prisskillnaden så stor? Här är länk med olika lösningar på styrning. http://www.hotrod.com/how-to/transmission-drivetrain/1006phr-the-ultimate-steering-guide/ Så ni som bytt till kuggstång får gärna berätta hur ni upplever kuggstångsstyrning, vill höra både ris och ros.. Mvh PR Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund April 22, 2016 Report April 22, 2016 Jag har byggt själv från en SAAB 9.3 från skroten och det blev jätte bra men rekommenderar det inte. För liten svängradie blir det men jag har inte köpt det bumpsteer kit som du länkar till som löser en del av det. Har lagt det i inköps listan! :) Att bygga själv kräver dessutom en hel verkstad vilket jag har så man måste vara utrustad! Har även monterat TCP kuggstång som är dyrt men otroligt bra kvalitet och passning. Blev dessutom bättre svängradie än originalet. Super skön och lätt styrning blev det också. Kostnaden är motiverad och man slipper extra delar...DET ÄR BOLT-On! Min 9.3 lösning blir inte särskilt billigt med allt krims krams man inte räknar in...Som t.e.x de $310 bump steer kit du länka till..Det plockar snabbt på! Borgeson vet jag fler som bytt och blev nöjda. Totalt tycker jag personligen det är bästa lösningen! Bra pris + enkel montering + liten åverkan + bra styrkänsla Man får väl titta lite på hur bilen ska användas och vilka andra modifieringar man tänkt sig Citera
FastMagnus April 22, 2016 Report April 22, 2016 byggde också en egen kuggstång från ett annat bilmärke med mycket bra resultat där behövdes inget bumpster kit köpas efteråt Citera
V4power April 22, 2016 Report April 22, 2016 En fråga till Per Berglund, vilken pump använde du till 9:3 bygget? Vectra A har i stort sett samma kuggstång som skulle kunna användas med lämplig eller ställbar pump. Citera
Per Berglund April 22, 2016 Report April 22, 2016 9 minuter sedan, V4power said: En fråga till Per Berglund, vilken pump använde du till 9:3 bygget? Vectra A har i stort sett samma kuggstång som skulle kunna användas med lämplig eller ställbar pump. Gick enbart på vad jag för tillfället hitta och var enkel sätta dit....Från en Escort Skulle jag göra om det så skulle jag ta en elektrisk. Citera
PR April 23, 2016 Author Report April 23, 2016 (redigerad) Tack för svar! Ja det stämmer nog som Per säger att Borgeson är smidigaste lösningen. El-hydraulservo är jag skeptisk till, brukar inte hinna med vid snabba rattrörelser, om man behöver väja för något vill man gärna att styrningen hänger med och inte hugger. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Patrik Mustang67 April 23, 2016 Report April 23, 2016 Hej, har just installerat ett Randall kuggstång och tänkte använda min originalpump. Måste bara justera tow in ,sen blir det provkörning. Återkommer. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.