Guest nho1 April 23, 2016 Report April 23, 2016 Har stött på lite problem med modifieringar på min GT -08. Hoppas ni kan hjälpa mig på vägen.... 1) Skulle byta till ett ford racing 62mm spjällhus idag. Skruvade bort orginalet men såg då att spjällen fungerade olika på det nya och det gamla. På det gamla står spjällen stänga i utgångsläget (vilket känns rätt), men på det nya står de öppna istället. Högra är orginalet. Vad ska jag göra? 2) Installerat ett JLT CAI samt ny tune med en SCT X4, men serviceindikatorlampan börja lysa när jag kör då. Lyser inte när jag har orginal luftfilter. Vad kan det vara? Kan man få fram felkod med en X4? Hur gör man? Citera
Daniel Linde April 23, 2016 Report April 23, 2016 Hej, 1. Jag minns inte hur det var med mitt FRPP spjällhus men om det är nytt så är det säkert som det ska vara. När den får ström stänger sig säkert spjällen. Har du testat att montera dit det och se vad som händer? 2. Ja du kan ta fram vilken felkod det är du får. När du har den ser du kanske direkt vad som är fel (dvs om du missat något) annars får du skicka ett mail till den du beställt mappningen av så får dom modifiera den. Ibland blir det fel när dom gör mappen, hänt mig flertalet gånger. // Danne Citera
Guest nho1 April 23, 2016 Report April 23, 2016 Är det inte risk att, iom då spjällen står i helt öppet läge från start, kommer varva upp när jag startar. Citera
Guest nho1 April 23, 2016 Report April 23, 2016 Söker man på det spjällhuset på nätet så är alla bilder jag sett med spjällen stängda. Citera
Daniel Linde April 23, 2016 Report April 23, 2016 Jo jag har för mig mitt var stängt också. Mitt var iof trasigt iaf. :) Men om du bara slår på tändningen då så kanske du får ström dit vilket gör att det stänger? Du lär ju aldrig få ordning på det om du inte provar? Jag hade inte ens reflekterat över det utan förutsatt att det var ok. Det måste ju kvalitetskontrollerats när Ford släppte det ur fabriken. Om den varvar upp, kan du ju slå av den direkt. Citera
Mr falk April 23, 2016 Report April 23, 2016 Jag köpte ett bbk 62 då fick jag mäta volten på spälllägesgivare och spänna fjädern till spjällhus jag har också haft mycket problem med tune på just luftfilter.. Skickat från min E6553 via Tapatalk Citera
Daniel Linde April 23, 2016 Report April 23, 2016 FRPP spjället är klart från fabrik. Man skall inte justera någonting på detta. Citera
Mr falk April 23, 2016 Report April 23, 2016 Jag tittade på bilderna.. Ser att du har ungefär samma som mitt i mitten på vänster sida på bilderna har du en svart plugg ta bort den å spänn fjädern.. Då kommer det att fungera mycket bättre.. Jag kan ta fram min beskrivning i morgon om du behöver se vad jag menar Skickat från min E6553 via Tapatalk Citera
Guest nho1 April 23, 2016 Report April 23, 2016 Mr falk, tar gärna din beskrivning. Är inte erfaren mekaniker och osäker. Har inte hittat nån manual/beskrivning på nätet. Citera
Daniel Linde April 23, 2016 Report April 23, 2016 http://1.cdn.lib.americanmuscle.com/files/50253-cust.pdf Pre-Install: It is a good idea to check that the return spring is loaded correctly before attempting install. To do this, simply push the throttle plates so that they rotate and release them quickly. They should snap back until they are almost closed. Citera
Guest nho1 April 23, 2016 Report April 23, 2016 15 minuter sedan, Daniel L said: http://1.cdn.lib.americanmuscle.com/files/50253-cust.pdf Pre-Install: It is a good idea to check that the return spring is loaded correctly before attempting install. To do this, simply push the throttle plates so that they rotate and release them quickly. They should snap back until they are almost closed. Jag har sett det också, men hittar ingenstans hur man ska justera dem ifall de inte är korrekt. Verkar ju väldigt konstigt att det inte finns någon instruktion om detta alls. Citera
Wallentin April 23, 2016 Report April 23, 2016 (redigerad) Vad händer om du rör vid spjällen? Stängs de och och sen fjädrar tillbaka till öppet läge? Har du provat att koppla in det i bilen och se om det stänger när du vrider på tändningen? Det kan ju vara så att det stänger då som föregående har sagt. För det kan vara dumt att börja pilla med justeringar innan du har kikat på detta. För ford racings produkter ska vara klara från fabrik. BBK´s spjällhjus får man justera själv, men de har också haft mkt problem Är det en custom tune du laddar in i bilen för filtret eller är det en strategy tune? Där du själv själv väljer vilka modifieringar som gjorts Ändrade %s av %s (%s) Citera
Guest nho1 April 23, 2016 Report April 23, 2016 Rör jag spjället kan jag vrida dem till stängt läge, släpper jag öppnar de fullt. Dvs tvärtom mot hur det är på orginalet. Tunen jag använder är en SCT X4. Jag har ingen custom tune, utan går endast in och väljer vilket CAI jag har. Citera
Wallentin April 23, 2016 Report April 23, 2016 13 minuter sedan, nho1 said: Rör jag spjället kan jag vrida dem till stängt läge, släpper jag öppnar de fullt. Dvs tvärtom mot hur det är på orginalet. Tunen jag använder är en SCT X4. Jag har ingen custom tune, utan går endast in och väljer vilket CAI jag har. Ok, men har du provat att koppla in det och vrida om nyckeln? Det är inget som går sönder för att du gör det. Ok, kan vara så att du helt enkelt behöver en custom tune. När man går in och väljer modifieringar i datorn så pusslar den ihop en programvara som teoretiskt sett funkar till bilen. Men i praktiken skiljer det mycket mellan olika bilar och syremängd i luften m.m. Så då behövs en custom tune för att få en programvara gjort för de modifieringarna som har gjorts i din motor. Citera
Guest nho1 April 23, 2016 Report April 23, 2016 Får testa att kopla in den imorgon och se. Hur skaffar man en custom tune? Citera
monkeyman April 24, 2016 Report April 24, 2016 Custom tunes får du köpa av någon som gör tunes, Bama tex http://www.americanmuscle.com/sct-custom-tune.html Jag kör med BAMA, de har bra support också om något krånglar. Jag fick en ny tune häromdagen, tyckte min hade för hög tomgång vid kallstart. Bara maila så gjorde de en ny tune. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Wallentin April 24, 2016 Report April 24, 2016 Jag fick inte köpa från BAMA då jag inte köpt min tuner därifrån, men 5-star tuning fixade en programvara till mig. Kostade drygt 1000kr :) Citera
Guest nho1 April 24, 2016 Report April 24, 2016 Jag vet inte om min tuner kommer från Bama, köpte den av en privatperson oanvänd. Vad var din erfarenhet av "5-star tuning"? Citera
Wallentin April 24, 2016 Report April 24, 2016 5 minuter sedan, nho1 said: Jag vet inte om min tuner kommer från Bama, köpte den av en privatperson oanvänd. Vad var din erfarenhet av "5-star tuning"? Fick bra intryck av dem. De fixade min tune snabbt och hade bra kontakt med mig. Så jag kommer handla av dem igen när jag uppgraderar bilen mer :) Citera
Recommended Posts