Jump to content

Recommended Posts

Hej. Skall lämna in min -65 ht v8 mustang på framvagnsinställning till veckan och undrar vilka inställningar ni andra kör med när man har 225/45-17 däck runtom och INTE är shelby sänkt. Har ingen servo heller om det gör nån skillnad. Har förstått att man inte skall justera efter originalmåtten som var -65 när man kör med modernare däck.

Tips mottages före 10/5, då skall hon in till verkstaden.

Mvh Johan

Hej,

Fick lite tips från en som verkar veta vad han pysslar med och han har 17" utan servo fast med Shelby drop.

Hans rekommendation till mig var:
- 4-5 grader caster  (han hade 5 grader med original länkarmar)
- ca 3mn toe in
- 0,5-1 grad negativ camber
 

Hoppas att det är till hjälp. ;-)

 

Ps, jag söker Styled Steel Wheels 14x6 (65), säg gärna till om du vet om några..

(redigerad)

Hej igen ;-)

Jag fyller på lite gällande att få lite bättre vägegenskaper, det skadar inte att göra "shelby drop", vanligtvis droppar man länkarm 1", bättre att droppa den 1 3/4" men då måste man komplettera med ett "ball joint wedge kit" så det inte blir brytkrafter i kulled.

Den här killen säljer ett prisvärt kit.

http://www.sancospecialties.com/mustang.htm

Här är en bra sida med tips om hjulinställning, firman har mycket trevligt till Mustang..

http://opentrackerracing.com/faq/

 

Jag tror att de värden jag tipsade om tidigare är rätt bra, "rätt" hjulinställning gör stor skillnad.. Blir du inte nöjd går det ju ändra lätt.

Ändrade %s av %s (%s)

Det blir inte bättre med 1 3/4 bärarm sänkning bara mer aggressivt om det är bättre?

1'' Shelby drop ger bilen tillräckligt för gata och kan inte påstå det är mycket bättre än utan shelby drop

Original men med moderna framvagnsinställningar är bäst för gatbruk.

"Mer" är inte alltid bättre och man ska sätta det i sitt användningsområde.  Om man ärligt ska tävla med bilen kan man prata radikala vinklar.

Skall inte tävlas med, vanlig körning. Som det är nu så blir man svettig när man kör till jobbet med den.

Så original inställning från shopmanualen 1965 är inte att rekommendera då?

Den är inte shelby sänkt.

Nej undvik det som står i manualen.

Det blir bättre kurstabilitet med mera Caster som PR ovan skriver än vad som står i manualen

Sen beror det på statusen hos din "grolles" framvagn!  Ibland får man inte till den justering man vill.
Är det en kunnig verkstad du anlitat så kan dom säkert även ge din bil bra egenskaper

Får be dom ställa den efter det som PR skrev. Men är det inte lite mycket caster?

Har aldrig hållt på med framvagnsinställningar , därför dessa frågor.

1 timme sedan, jolle said:

Får be dom ställa den efter det som PR skrev. Men är det inte lite mycket caster?

Har aldrig hållt på med framvagnsinställningar , därför dessa frågor.

Jo är det grader så är det för mycket
Har inte värden i närheten men har för mig det bara ska vara +1 grad eller så

Camber har jag ca -0.5 men går bra med 0....Ford har nog +1 här!

Toe har jag nog 4mm eller strax där under

Som sagt de kan säkert ge dig ett bra värde ändå! Viktigast alla hjul pekar åt rätt håll! :)

+2 grader Caster

-0.5 grader Camber

3mm Toe In

Våra bilar kan vara knepig få till Caster ibland p.g.a deformationer.. Får man inte till det med +2 så är det viktigare få till värden som är exakt lika Hö / Vä

En annan knepig sak med just manuell styrning hos Ford är att den högra styrleden eller "Idler arm" som den heter ska helst inte vara lagrad eller smord.
Originalet så är den stum i gummi bussningen så när man styr fungerar den som ett gummiband och styr tillbaka bilen när man släpper ratten.
Kan upplevas vingligt annars.

 

 

Shelby drop gör att man inte får positiv camber vid nedfjädring i kurva, bilen häver sig inte över hjul på samma sätt och det är stor skillnad i köregenskaper enligt många, ju högre profil på däck ju mer negativ camber vill man ha så har man tex 205/75-14 så tror jag att 1 3/4 drop inte är dumt, har man 17 tums fälgar och låg profil tror jag att 1" räcker. Jag tror att ökad caster är det enklaste och mest effektiva för att få bilen mindre jobbig att köra. Har man stora/breda däck så förstärks de dåliga egenskaperna om man inte har "rätt" inställning.

 

Opentracker som är en välrenomerad firma vad det gäller väghållning på gamla Mustanger säger:

"Question: My car wanders around on the highway and I’m constantly correcting with the steering wheel. What can be done to correct this?

Answer: If the suspension is in good shape, it could be as simple as changing the alignment settings. Worn parts will cause the cars to wonder and pull so a full safety check should be done first to see if the car needs any repairs. After the front end is determined to be in good shape, a performance alignment will stop the uneasy feeling and jumping around on the highway. The cars didn’t have enough caster angle from the factory and they often had some positive camber ( top of the tire tilted outward )! The performance alignment we recommend are:

0 – camber

2deg to 3deg of positive caster ( 2deg for manual steer, 3deg for power steer )

1/8″ toe in  (=3,175 mm)

The camber and caster should be the same on both sides

It sounds simple and it is. Just changing the alignment settings can make a world of difference in how the car drives."

 

 

 

 

Ja negativ camber är att föredra och särskilt med mjuk fjädring.
Rätt obegripligt med + camber i original utförande men amerikanare hade väll inte stabilitet som ett viktigt mål.

Har ändå sällan upplevt Mustanger särskilt vingliga när allt är rätt och justerat och med moderna däck och större fälgar är det ändå mindre problem.

Har själv 1" drop och det var en stor förbättring.
Gå över 1" så hamnar man ändå i att man måste investera nya fjädrar och leder....Nästan mer lockade köpa nya bärarmar från Global West.
Med deras bärarmar så förutom mer negative camber (inte så mycket som 1 3/4) så får man automatiskt +3 grader Caster
Som jag nämnde ovan kan det annars vara svårt på en 65a att ens nå 2 grader för annars kommer däcken slå in i framskärmen.
Med Global West får man däcket i centrum på hjulhuset och med 3 grader Caster automatiskt.
För inte tala om att man slipper alla jävla brickor som normalt behövs

Hur som helst vad man än gör blir det bättre än originalet!
 

OBS! Kom just på att du Jolle har en 65a!
Rätt besvärligt med all justering då det krävs en massa chims.
Senare modeller har en excenter justering i nedre bärarm som inte finns på din modell

Kolla med firman du bokat tid hos att dom har U-formade justeringsbrickor...Har märkt att få har sånt numera

Jag stansar annars ut sådana på jobbet då & då om du inte hittar

 

Har fixat shimsbrickor, firman som gör detta har aldrig gjort det då detta blir deras examensprov. Går det bra så är jag nöjd, går det dåligt så får dom göra om. Dom vill ha bra recentioner och det får dom oxå när jag blir nöjd.

Så vad ska jag ha tycker ni i slutändan nu då? Kan tillägga att det är kapade fjädrar fram 1 varv.

Ja fråga din bil! :) 

Lite faktisk den som bestämmer vad som går göra

Caster +2 minst om det går och hur du själv tycker det kommer se ut....Du måste testa svänga för se att däcket går fritt
Kanske du hamnar på +1 den går bra ändå

Camber sikta på minus men lite beroende på övre bärarmen....Sitter det inga shims nu så kan du inte ändra denna
Krävs shelbysänkning eller annan metod

Toe 1/8"

Innan man gör en justering ska givetcis alla busningar/länkarm/fjädersäte vara i gott skick så se över sådan innan.

Annars är en justering meningslös...Egentligen alltid bäst byta hela framvagnen och göra en justering senare.
Renoveringssats för rubbet är grymt billigt till Mussarna

 

(redigerad)

Har du inte gjort 1" Shelby drop tycker jag absolut att du ska göra det innan hjulinställning. Skriv ut en mall från nätet och tillverka en i plåt, borra 4 nya hål, kostar inget och blir bra. Sänker framvagn ca 1 cm så ha det i beräkning.

 

Sätt shims på den främre skruven på bärarm så du får tillräcklig caster, du kan plocka shims från den bakre skruven på bärarm (ta bort alla där). Har du breda fälgar hjäper ett Shelby drop dig med frigång från skärm, att ha lite negative camber initialt hjälper med, minst -0,5 men du kan ha upp till -1,5 grader (negative camber sliter inte däck så mycket och med 3 mm toe in blir det bra)

 

Så här hade jag satt hjulinställningen på den bilen.

Caster:
Minst +2.0°   (manuell styrning)  +3-4 med servo. (ju mer caster desto mer tungstyrd vid fickparkering men bättre kursstabilitet på väg)

(vet en som kör med 5 grader caster, -1 camber Shelby drop 1" på bil med man styrning och med 17" och det går fin fint)

Camber:
Minst -0.5° men ok upp till -1,5

Toe:
3 mm

Ändrade %s av %s (%s)
  • 2 months later...

Ställde nyss in hjulinställning via Däckia Mölndal.

Bifogar protokoll med mätvärden.
Blev en fantastisk skillnad och då hade jag ändå lämnat in bilen förra hösten hos erkänd firma för korrekt framvagnsinställning . Blev ej så bra trots detta.
Har bytt undre bärarmar, bytt alla bussningar till polyarmidbussningar, bytt styrsnäcka, stötdämpare fram som förarbete för att minska alla faktorer till en "vandrande bil" med självmordstendenser på spårig vägbana. Kan äntligen köra med en hand på ratten.......

IMG_0396.JPG

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...