Jump to content

Recommended Posts

Tjena, sitter och läser summit och funderar, har ett par kompisar som hävdar att windage tray är en god ide, men samtidigt så är jag sugen på en stud girdle för att förstärka botten en smula på motorn.. går det att ha samtidigt? är det ens någon ide?

fråga man inte så får man inget veta ;)

"windage tray" är en mycket bra sak!

Då slipper vevaxeln vada i oljan och du vinner några hästar.

Dessutom minskar lufbubblorna i oljan som annars kan vara förödande.

Och andra sidan så är det nog bara viktigt vid riktig racing där man ligger och pressar längre stunder.

De flesta av spinner bara runt i stan.

Då är windage tray lite överkurs.

Jag prioriterar stabilitet i bottendelen hellre isåfall.

Köper du en Milidon oljetråg så får du iallafall bort en hel del olja från vevaxel.

Så får inte windage tray plats tillsammans med stud girdle så skulle jag välja stud girdle

I min 351W får defenetift ingen windage tray plats då den är ombyggd till 4-bult

Kanske blir det att svetsa dit plåtar som fångar upp oljan.

Tror inte jag orkar hålla på med det. :lol:

Hmm! det där ser rackans stabilt ut åxå, kanske skulle bli en tripp till svågerns verkstadsfirma och fabricera lite.

vill ju bygga en motor jag inte behöver riva på ett tag.

funderar lite på smidda kolvar och starkare stakar om man skulle få kompressor sjuka nästa höst..

  • 4 weeks later...

Jo faktiskt. Ser redigt stabilt ut :D Men kan tänka att man behövar ganska redigt vässad motor för att man skall behöva sådan om man nu inte vill ha det för att man bara inte vill att oljan skall göra motstond.

Tjena, sitter och läser summit och funderar, har ett par kompisar som hävdar att windage tray är en god ide, men samtidigt så är jag sugen på en stud girdle för att förstärka botten en smula på motorn.. går det att ha samtidigt? är det ens någon ide?

fråga man inte så får man inget veta ;)

7-12 hk säger de stora boysen att ett riktigt utformat tråg med skvalplåt och vevaxelskrapa ska ge,,,sen finns det de som hävdar uppåt 20 hk...saken är den att fabrikerna hade aldrig monterat dit såna om de inte var bra,,,men som Per B. sa,,,vid cruising är det ingen större vinst...

mvh

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...