May 10, 20169 yr comment_151008 Efter en lunchtur till Björkvik på Ingarö, stannade vi till vid Gustavsberg för att göra lite inköp. Jag satt kvar i bilen medans hustrun gick och handlade. Jag lyssnade på radion så länge. När hon kom tillbaks såg hon inte mig så jag tänkte att jag tutar. Hördes inget tut och radion dog. Vet ju att tutan bara fungerar med tändningen på, men tänkte inte på det just då. Tutan död och radion död och besiktning på fredag. Då måste ju tutan fungera. Väl hemkommen såg jag att en glassäkring i säkringsdosan under instrumentbrädan på 15 amp brunnit av. Den säkringen skall enligt instruktionsboken styra varningsblinkers och vara på 20 amp. (????) Bytte till ny säkring på 15 amp och nu fungerar radio och tuta igen. Har inte vågat göra samma manöver igen då AD Bildelar i Orminge bara hade en glassäkring på 15 amp hemma. Det får bli efter besiktningen. Men skumt är det.
May 10, 20169 yr comment_151014 Tutan på Mustangen är inte kopplad över tändning så det låter som ett olyckligt sammanträffande. Men som sagt kontrollera efter besiktning.
May 10, 20169 yr Author comment_151015 Min tuta har bara fungerat med tändningen påslagen. Bifogar några bilder. Det var säkring nr 7 på bilden som brann av, längst ned till vänster. skanna0001.bmp skanna0002.bmp
May 12, 20169 yr Author comment_151045 Nu tittade jag även i instruktionsboken på Engelska. Där står att säkring nr 7 skall vara på 20 amp och förutom varningsblinkers även vara till tutan, vilket inte stod i den svenska. Sen finns det tydligen två säkringar för radio, 1 och 5. Varför, kan man ju undra.
May 13, 20169 yr comment_151091 Då verkar din bil vara lite ombyggd i elsystemet den ska fungera utan tändning.
May 20, 20169 yr comment_151191 Hej Bosse! Är det inte Andrew och Göran som "byggt" din bil? Eller är det bara Göran? Prata med honom. Ha´re, P-O
May 20, 20169 yr Author comment_151194 Hej P-O! Andrew har inte varit inkopplad. Däremot har Göran gjort mycket arbete på den. Men då pratar vi väghållning, kuggstångsstyrning, avgassystem och motorjobb. Dock inget som kan förklara detta. Det är nog omkopplingar som gjorts längre tillbaks i tiden.
May 21, 20169 yr comment_151201 Nä du P-O elsystem kan jag så detta har jag inte varit inkopplad på :)
May 22, 20169 yr comment_151204 Om du ber ngn att håla på tutan medans du knackar på signalhornet vill den tuta då så sitter membranet fast endast