Jump to content

Featured Replies

comment_151288

Köpte ett nytt Biltemabatteri 2011, som jag kört med sedan dess. Förra sommaren laddade batteriet ur helt över en natt. Har ingen aning om vad som orsakade detta. Laddade upp det och har sedan dess alltid kopplat ur batteriet varje gång bilen skall stå längre än en timme. Har funkat och funkar fortfarande bra. Nu är ju inte Biltemas batterier de mest långlivade, och nu har det ju ändå gått 5 år, samtidigt som den totala urladdningen 2015 inte var så hälsosam, så nu tänkte jag satsa på ett kvalitetsbatteri. Måtten på det befintliga är 24 cm långt, 17 cm brett och 17,5 cm högt. Ampere vet jag inte riktigt men tror någonstans mellan 55-60. Det finns plats för ett några cm högre batteri. Tacksamt för tips och förslag. 

comment_151292

Eventuell tjuvström mäter du med din mutlitmeter inställd på Ampere området i serie med batteriet med avstängd maskin. Uppmätt värde borde vara 0.

Ställ om multimetern till spänningsmätning, Voltområdet, och se även till att du mäter likspänning. Laddspänningen med maskinen igång  mäter du mellan + och - polerna. Uppmätt värde runt 14 volt. 

• Author
comment_151297

Vilken lycka! Multimetern du länkade till är precis en sådan jag har. Nu är det mätt och klart. Bilen har stått oanvänd i en vecka med urkopplat batteri via batterifrånskiljaren. Vilospänning visade på 12,8 volt. Tjuvström -0,01 amp. Laddspänning på tomgång 14,45 volt. Allt verkar med andra ord OK, eller? Nu skall jag låta bilen stå tills i morgon bitti med inkopplat batteri så får vi se vad som händer.  Är det urladdat då, har jag dagen på mig att ladda upp det innan det är dags för bilträff på Årstavikens båtsällskap med Mustangtema. Men det borde ju inte ske med dessa värden, eller hur? Kanske jag ändå inte behöver ett nytt batteri fast det nu går på femte säsongen. Fasen vet vad som hände den där natten förra sommaren.  

Ändrade %s av %s (%s)

• Author
comment_151310

Kl. halv sju i morse gick jag ut i garaget. Började med att mäta vilospänningen, 12,7 volt, alltså OK. Bilen startade utan problem, så ett nytt batteri får nog vänta ett tag. Det befintliga verkar ju vara OK. Mysteriet med vad som drog ur batteriet den där natten förra sommaren kvarstår.