June 8, 20168 yr comment_151441 Hej. Jag har en HT 66:a 289 ci med 2 ports förgasare, En ventilfjäder är nu brusten som jag måste byta, problemet är att jag helst inte vill ta av insug och toppen för att byta fjäder. Motorn renoverades för ca. tusen mil sedan och målades i Fords blåa färg. Därav tvekan till att "fördärva" målandet. Finns det några knep att byta fjäder utan delning?. Jag har själv funderat på att ta ett tändstift och modifiera så att det går att koppla tryckluft i cylindern för att få ventilen att bli uppe. Att bygga något till att pressa ner fjädern ser jag inte som något problem. Är jag fel ute? mvh Henrik
June 8, 20168 yr comment_151443 Hej! Det finns ett speciellt verktyg för att pressa ner fjädern. Se till att ha kolven i övre dödläge så att inte ventilen ramlar ner. Alternativt trycksätt cylindern med tryckluft via tändstiftshålet.
June 8, 20168 yr comment_151449 Japp man trycksätter cylinder så inte ventil trillar ner när man byter fjäder. Du kan köpa verktyg här http://www.pvshop.se/product/413 Beskrivning hur du gör. Ändrade %s av %s (%s)
June 9, 20168 yr Author comment_151455 Tack för svaren ska beställa ett sånt verktyg har redan beställt en ny ventil 40 spänn det är ju överkomligt:-).
June 9, 20168 yr Author comment_151463 Jajamän blev fel där, mycket i huvet just nu. Bilen, skolavslutning och en altan som ska vara färdig till nästa lördag puu.... Ändrade %s av %s (%s)