November 10, 200420 yr comment_10478 HejSkall renovera min extra motor, en 289 2V 1968. På motorblocket sitter en skruv på var sida om blocket, ca 1/2 tum, verkar om det leder till kylvattnet men vad har de för funktion?Insidan topparna finns 3 insex bult 9/16 skalle, samma undran, funktion?Har tänkt uppgradera till en K motor, vad bör/ skall bytas;Vevaxel, skall vara av Nodular Iron antar att kolstrukturen är anorlunda i materialet, motsvarar det en smidd eller duger den jag har?Vevstänger, ?Ramöverfallen, kraftigare ?Kam, ?Ventilstorleken verkar samma eller?Övrigt som är att tänka på?Tack på för handSune
November 10, 200420 yr comment_10480 Det finns ganska många insexskruvar på block både i bakkant och på sidorna.De leder till oljekanaler och kylar vatten.Bör skruvas av så allt kan spolas ur ordentligt så det blir rent och snyggt.Nodular motsvarar inte en smidd axel.Nodulärt järn är samma järn som man använder till all gjutning.Skillnaden är att vid smältning så tillsätter man något som jag inte minns just nu. Kanske Nickel?? Det som händer då är att kolet får en rund struktur istället för platt struktur (kårnflejs) En rund struktur blir tätare och därmed starkare.Du behöver inte byta till den typen av vevaxel. Orginal håller långt upp i effektregistret.Fast jag vet ju inte vad du tänkt dig?Ska du hålla dig runt 3-400Hk så behöver du inte byta något alls
November 12, 200420 yr Author comment_10539 HejTack för svarLåter bra att man kan använda befintlig vevaxel.finns några tumregler hur mycket man öka varvtal och hk utan att behöva byta vevaxel , vevstakar etc. Tänker på om man byter till andra toppar och kamaxel. Skall ine använda bilen för bana etc, men kul om man kan ha lite kraft i reservFinns det någon bra sida som bekriver lämplig kam mot ventilstorlek?cheersSune
November 12, 200420 yr comment_10542 Ja varvtal dödar heter det ju.Håller du dig under 6-6500rpm så är det ganska bombsäkert.Ordpråket "Inget är gratis" stämmer jätte bra när man ska bolla med effekt/varvtal.Jag mena bara att effekt får man ju oftast i de högre varvtalsområdena men det kostar alltid effekt i lågvarvsregistret.För att det ska vara "gatvänlig" och att du skall kunna använda orginalturbin och ha fungerande bromsar så välj grejer som drar mellan 1500-6500rpmKanske aningen lägre om du vill få en lite bekvämare gång på maskineriet.Edelbrock som är komplett och har bra priser har system som gör det enkelthttp://www.edelbrock.comMånga väljer deras "Performer" system eller "RPM" för lite mer.På "PRM" börjar du ligga på gränsen innan du får problem med bromsservo och Converter.Se deras effektkurvorOBS! Performer kurvan visar bara "vrid" medan PRM visar "HP"Fattar inte varför dom presenterar olika? PerformerRPMDessa toppar ligger med ventiler i storlek IN=2,02 UT=1,9Helt perfekt för ändamålet
November 12, 200420 yr Author comment_10544 HejsanTack för bra svar, skall kolla in sidorna. Kan vara en fördel att köpa från ett ställe så att delarna passar.Ha de'Sune
November 15, 200420 yr comment_10619 Om jag förstått er diskussion rätt så gäller det för dig Sune mer att få ut HP:ns effekt än att kopiera motorkonstruktionen som sådan. Detta underlättar en del men det är också saker som kommer att kosta.Ramlageröverfallen kan du lämna som dom är (HP:n hade grövre men EJ några fyrbultade).Vevstakarna hade en kraftigare nederdel och grövre 3/8 bult. Du borde klara dig med dina orginal (5/16 bult) en ordentlig renovering (ev. polering) och nya ARP-bult.Kolvar får du väl anpassa efter vilka topplock du tänkt använda. KB's Silv-o-lite hypereutectic är nog lämpliga och finns i flera utföranden.Kam och lyftare får du väl anpassa efter ditt val av alla andra grejer. Köra mekankam som var orginal i HP:n är en överdrift i ditt fall. Det finns gott om bra morderna hydrauliska varianter.Topplock och här kommer vi till din akilleshäl. De du har på din motor (om de inte är bytta) är inte bra. De har 63 cc's stora förbränningsrum och ger ett dåligt kompressionsförhållande. Väljer du att använda Edelbrock-grejer så har de även bra aluminiumtoppar om än med kanske lite väl stora förbränningsrum de också, 60 cc. Orginal 289-lock 64-66 + 67 4V har 54,5 cc däremot är ventiler och kanaler samma. Ska du använda dessa får du förutom att inskaffa ett par göra följande jobb: modifiera för gängade vipparmsbult och ev. guideplates, skaffa nya större ventiler och fräsa om sätena, byta styrningar, köpa ventilfjädrar som passar din kam, porta avgaskanalerna, insug duger som dom är. Kontentan av det hela blir troligen köp aluminiumlocken och kompensera med lite dome på kolven. Sedan faller det sig nog naturligt att ta de övriga prylarna från Edelbrock också, kanske även förgasaren. Till sist - Lycka till!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.