Jump to content

Fordonsskatt


Razvan

Recommended Posts

Tänkte kolla en sak mer Er.

Jag köpte en ny Musse i slutet av april av BilMånsson i Halland. Allt är frid och fröjd. Idag fick med posten ett brev från Bilmånsson där jag ska betala en del av fordonsskatten. Jag kollade upp med Transportstyrelsen och de uppgav att i och med Bilmånsson ställde på fordonet dagen innan ägarbytet så är det formella ansvaret deras att betala skatten vilket de gjort. Men så kräver bilmånsson mig på resterande skatt from då när jag köpte den fram till slutet av augusti.

Min fråga till er här på forumet är: Har någon annan fått samma typ av faktura (typ 2 månader efter köpet) .

Hur hade ni löst problemet?

Jag tänker inte betala det med tanke på vad Transporstyrelsen har sagt och tänkte skicka ett mail till Bilmånsson. Väntar på Era svar innan jag skickar.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Råkade ut för samma sak med Bilmånsson. Kontaktade dom per tel och bad om en förklaring till det hela. Fick i svar att dom skulle kolla upp det och därefter ringa tillbaks. Ingen ringde tillbaks men någon vecka efter så fick jag en ny räkning som var krediterad.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte OK. Inte från ett företag så stor som Bilmånsson att göra på det sättet. Jag ska bestrida fakturan så får jag se vad som händer.

Inte hade man som privatperson fått pengarna tillbaka om man råkade betala in skatten precis innan man hade lämnat in bilen som inbyte. De hade säkert sagt att man som ägare är skyldig att betala skatten.

 

Link to comment
Share on other sites

Torbjörn Cronér skrev tillbaka:

"Vi ställer på bilen på oss först för reg.statistik, då kommer fakturan till oss, men man betalar ju alltid vägskatten framåt, så det är ju din kostnad för att få bruka bilen. 
Det är ingen importkostnad"
 
 
Link to comment
Share on other sites

Den som är registrerad ägare till fordonet då det ställs på ska betala skatten. Tänk på de bilannonser som privatpersoner skriver så står det oftast till när fordonet är beskattat. Från transportsyrlensen hemsida

"Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Ett inbetalningskort skickas ut senast den 12 i betalningsmånaden. Fordonsägaren har ett ansvar att se till att fordonsskatten blir betald i tid. Det gäller även om inbetalningskortet inte skulle nå fram. Om inbetalningskortet inte kommit fram senast en vecka före sista bokföringsdag, ska den betalningsskyldige kontakta Transportstyrelsen.

Om fordonsskatt påförs i samband med att ett fordon ställs på, är den person som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Betalning-av-skatt/

Link to comment
Share on other sites

Håller med Daniel, kolla ditt köpeavtal, står det inget om att du ska stå för skatten är det en administrativ groda av handlaren och du ska inte betala den.

Man behöver inte ställa på en bil bara för att man skriver sig som ägare på den.

Jag ska kolla mitt avtal, tror jag fick mitt inbetalningskort från transportstyrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Just skatten är det jävligt dumt med, även om de är skyldiga att betala så får du inte köra med bilen om den inte är betald! Det hjälper inte att du har juridiskt rätt!

Link to comment
Share on other sites

Grejen är att de har betalat den och sen skrev vi på ägarbytet. Sen kräver de tillbaka pengarna som de har betalat. Som jag ser det så är det ett miss från deras sida. Hade de ställt på den i samband med ägarbytet då hade det varit jag som skulle ha betalat den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I detta läget så får man nog fundera på vilken relation man vill ha till handlaren.

jag har köpt nya bilar många gånger och ibland blir det som du har upplevt men tycker nog att jag som brukar bilen kan betala, de har egentligen gjort fel men hade de gjort rätt hade du fått betala skatten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...