Jump to content

Recommended Posts

Någon som vet om det är olika vippor på 289 och 302 toppar? Jag har haft 289 toppar och nu köpt edelbrocktoppar till en 302 (blocket är 302) och som man ser på bilden tar vippan i brickan till fjädern innan den nuddar ventilen. Och vad ska man köpa? Tacksam för svar, mvh Rasmus 

image.jpeg

(redigerad)

Ok tack för svar,hur är det med stötstängerna måste dom bytas med så det stämmer med lite annan höjd? 

Ändrade %s av %s (%s)

Ja det måste man ALLTID göra om man monterar Edelbrock toppar
Original är inte härdade så de kommer rivas sönder av styrplattorna på topparna

Så inhandla även härdade stänger

Ser även ut som du monterat med original topp bultar??

Använd helst nya ARP bultar med en särskild bricka...Står i instruktionen på topparna 

Skärmavbild 2016-07-03 kl. 22.40.44.png

Ok bara att handla :-) Det är arp bultar, följde med paketet, men det står inget i beskrivningen att man måste byta vippor, bara vissa modeller. Är ju mest orolig eftersom jag blev lite lurad att blocket var 69 men det var 79, så att det inte är något mer som inte stämmer.Skulle ju vara bolt-on kit. Mina gamla toppar är ju den senare modellen som du sa, så förstår inte varför inte det står i beskrivningen att det inte passar. Tack återigen för svar. En ännu fattigare Rasmus:-)

Har själv nyss bytt toppar. Råkade ut för många överraskningar. Tändstiften passade inte, längre gänggång samt smalare och dessutom med 16 mm ost f 21 mm storlek på hylsgreppet. Sedan passade inte de nya grenröns packningarna. Skall vara större , anpassade för portade toppar. Jag hade även headers sedan tidigare och då passade det bättre med nya bultar med mindre skalle då de gamla tog i grenrören. "On top" av detta så brändes en tändstiftshatt sönder & samman då den låg helt emot grenöret på höger sida.Ny , kortare och 90 gr vinklad behövdes.

Jag bytte även till nya rullvippar då de medskickade inte passade . Fick bli med 1.6 avstånd.

Detta medförde även byte av bultarna till vipparmarna till 7/16" ist f medskickade 3/8"
Därefter saknade jag guide plates vilket bör finnas med om man väntar sig tålighet vid högre varv. Införskaffades , liksom härdade störstänger.

Förutom allt detta så "käkades" den nya kamaxeln upp med en gång (efter mindre än 5 mils körning) . Återmonterade den gamla (med D-märkning).

Nu fungerar allt, men det förväntade extratillskottet av kraft har väl inte infriats helt, även om jag är nöjd över att ha kommit i mål med fungerande motor och "hyggligt pulver". Inväntar ny kam innan slutlig utvärdering.Har kvar Edelbrock 600 cfm  (1405) men överväger större storlek.
Lycka till , och minns att Murphy alltid finns närvarande och att "bolt-on" inte existerar........

IMG_0342.JPG

Murphy och jag umgås visst varje gång i verkstaden, men nu hoppas jag att jag slipper honom. Ja jösses vad det kan föra med sig problem, grenrören har jag inte kollat än, men ett nytt kit från summit är på väg med stål rullvippor va lite svårt att utläsa om stötstängerna va härdade men dom hette ju Magnum iallafall:-/ Vad tror du problemet var med kammen? Gick det fel vid inkörningen? Bävar själv för den dagen, har smörjt med special fett å ska hålla 2000rpm i 20min, med hela motorn preppad med nya okända delar!! Vad kan gå fel!!! Hoppas det löser sig med din nya kam å att vi ses på vägarna. PS snygg motor har nog en sämre men kanske renoverbar holly förgasare kommer ej ihåg storlek men typ 750 som blir över då jag fick ny i satsen från edelbrock. Mvh Rasmus 

Vet fortfarande inte vad som hände med kammen. Inkörning i 15-20 min i 1500 rpm + inkörningspasta . Började låta bedrövligt kort därefter. Nockarna nedslitna, ventillyftarna urätna, metallspån i oljan. Troligen för lite inkörningspasta - snåla inte med detta !  Hoppas allt funkar för dig ! Kör du med Edelbrock-kit med toppar + insug + förgasare ? Vilken vxl låda har du ? (Hade själv tänkt byta till T5 från 4 vxl men lådan var en -95 vilket skulle medfört för mycket konverteringar. Murphy igen....) Vilken kam har du valt ? Vad hoppas du på för effekt när allt är "up and running" ? Med vänlig hälsning Claes

(redigerad)

Jag köpte E street kittet med kam å allt, (vill ha en pålitlig icke sönder trimmad)det skulle ge 320 hk men sen har jag högkomps kolvar ( blev så för motorrenoveraren hade dom hemma)  å borrad 0.30. Så vet ej vad det landar på i slutänden. Hade hoppats på att bara byta kolvringar när jag började med motorn men allt var i dåligt skick så nu är nästan allt nytt. Har tyvärr inte tänkt byta låda å bakaxel (men skulle vilja) då jag har en C4 och 2:80 i utv blir ju lite seg men den behöver ju inte varva så mycket på motorvägen, skulle ju va billigt trim å byta utväxling annars. Känner väll att det vore kul att fixa lite annat på den först typ lack styrning å sånt. Kan kolla exakt vad det är för grejer om du är intresserad?tror förgasaren är 600 på min med. Ska lägga ut lite bilder när jag blivit av med Murphy. Mvh Rasmus PS vad hade du för olja när du körde in? Ds

Ändrade %s av %s (%s)

Inkörning så spelar typ av olja inte så stor roll....Viktigt dock att ha en Zinktillsats eftersom den tillsatsen har tillverkarna dragit ned på.

Att Sebring inte lyckats kan bero på flera faktorer.  Ibland har man helt enkelt otur.
Att ha korrekt ventilfjäder tryck är A & O.
Du måste ha exakt rätt tryck som rekommenderas av kam kortet.
Det bör även helst mätas in.....Detta är nog det vanligaste felet.

Olja som sagt vad som helst och byt ut direkt efter inkörningen.

Vanligast är dock att man håller fel varv under inkörning
Inkörningen extremt viktigt att snabbt få upp ett lagom högt varvtal när motorn startar
Så fort den startar lägg varvtalet direkt på 2000rpm minst och ligg där i minst 20 minuter
Du får absolut inte stanna motorn under denna tid och extremt viktigt att hålla varvet
Här fegar många ur så tveka inte!

 

Hehe ja vad kan gå fel allt är ju nytt, å ihop skruvat av en dräng;-). Kittet är ju anpassat för varandra så det borde ju inte vara några konstigheter. Men när vipporna kommer så är det väl bara å be till gudarna, har ni några andra bra tips? Bilen har ju stått i 20år (hade igång den innan jag började) ska man kanske ha en extern tank så man verkligen får soppa direkt så man inte behöver mala ihjäl den? Olje tryck funka sist (har ny pump å verktyg att pumpa upp tryck) med nyckeln på borde man ju kunna se om mätarn visar något? Eller finns det risk att man "tvättar" bort kam fettet om man håller på för mycket? Det var ju lite luddigt vilka stötstänger som var härdade som du tipsa om Per men jag tror jag fick rätt, ska försöka länka:-)

2 timmar sedan, Rasmus Olai said:

Håller med dig det är luddigt vilken typ av stötstång som ingår

Jag föreslår att du kontaktar Summit....De har en chatfunktion också där du får snabbt svar...eller skicka mail

Ja att ha en jeepdunk som matar bränslepumpen är ingen dum ide!
Har den stått så länge som 20år är det rätt stor risk att pickupen i tanken är täppt....Sitter ett finmaskit filter där som kan täppts till

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...