Jump to content

Inför vinter


Gtttggg

Recommended Posts

Nån som vet om det går att låsa passagerardörren utan batteriet inkopplat? Förardörren kan man låsa på vanliga sättet med nyckeln men vet inte om bakluckan förblir låst när jag bryter strömmen. Avsikten är att ta hem batteriet och underhållsladda det under vintern vilket jag har gjort tidigare med min gamla mustang.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min bil står nu utan ström och som jag trodde, låser passagerardörren sig inte men det gör inget. Bilen står nära väggen ändå och går inte att öppna dörren. Bakluckan går inte att öppna nu. Går dock att fälla ner ryggstödet på baksätet om man vill hämta/lämna nåt i bagageutrymmet. Jag vet inte om detta funkar på cabbar. 

Synd att nya mustangen saknar hederliga dörrknoppar och låscylinder för baklucka.

Link to comment
Share on other sites

On 9 oktober 2016 at 10:38 AM, Wallentin said:

Jag hade annars valt att ha batteriet i och en ctek laddare som underhållsladdar utan att man behöver tänka på det :)

Så hade jag gjort men har inte tillgång till el uttag i garaget tyvärr. 

Link to comment
Share on other sites

On 2016-10-07 at 10:19, Robban1 said:

Min bil står nu utan ström och som jag trodde, låser passagerardörren sig inte men det gör inget. Bilen står nära väggen ändå och går inte att öppna dörren. Bakluckan går inte att öppna nu. Går dock att fälla ner ryggstödet på baksätet om man vill hämta/lämna nåt i bagageutrymmet. Jag vet inte om detta funkar på cabbar. 

Synd att nya mustangen saknar hederliga dörrknoppar och låscylinder för baklucka.

Måste också ta ur batteriet och köra ctek hemma då jag inte heller har el i garaget.
Men blev lite fundersam på det du skrev om låsen.
Jag vill inte gärna ha min olåst och funderar om inte det kan fungera om man låser bilen som vanligt och sedan tar ur batteriet?
Förblir inte passagerardörren låst då?
Sen fungerar ju nyckeln i förardörren för att låsa upp och låsa.

Tänkte ställa min nu i helgen inför vintern.
Lite synd då man bara haft den i 2 månader ännu.

/Mvh Göran.
 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag tagit ur batteriet(kopplat in ctek), höjt trycket till 3 bar i däcken och ställt in en torrboll.

Låste bilen innan jag tog ur batteriet.
Låste sedan upp förardörren med låskolven från utsidan. (pilligt att ta bort skyddskåpan. Fick trycka ordentligt med nyckeln för att lossa den)
Aktiverade låset igen via gaveln på dörren.
Dock måste man vara aktsam då rutan inte längre åker ner när man öppnar dörren. Detta medför att den tar i kromlisten längst bak i övre högra hörnet.
Man måste trycka rutan innåt i det hörnet när man slår igen dörren igen. (Jag gjorde inte det först och förstod inte varför dörren inte gick igen helt.....)
Allt annat förblir låst när man gör på detta sätt.

Nu ska jag bara byta till ett kapell som passar. Köpte biltema med längd 4,8m och det går inte ner över både bak och framkant på bilen.

/Göran

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, illern said:

Nu har jag tagit ur batteriet(kopplat in ctek), höjt trycket till 3 bar i däcken och ställt in en torrboll.

Låste bilen innan jag tog ur batteriet.
Låste sedan upp förardörren med låskolven från utsidan. (pilligt att ta bort skyddskåpan. Fick trycka ordentligt med nyckeln för att lossa den)
Aktiverade låset igen via gaveln på dörren.
Dock måste man vara aktsam då rutan inte längre åker ner när man öppnar dörren. Detta medför att den tar i kromlisten längst bak i övre högra hörnet.
Man måste trycka rutan innåt i det hörnet när man slår igen dörren igen. (Jag gjorde inte det först och förstod inte varför dörren inte gick igen helt.....)
Allt annat förblir låst när man gör på detta sätt.

Nu ska jag bara byta till ett kapell som passar. Köpte biltema med längd 4,8m och det går inte ner över både bak och framkant på bilen.

/Göran

Mina dörrar går att stänga utan batteriet inkopplat. Rutorna tar inte i nånstans vad jag har sett. Har också kapell från Biltema men det är längre än 4,8 m. Det går över båda front och bakpartiet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Jurre said:

O kapell på, köpte ford original. Passar perfekt.

Köpte direkt från fordhandlaren, de tyckte själva att det var dyrt så jag fick pruta 600 spänn när jag klagade :)

Vad tar fordhandlaren för kapellet?

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Robban1 said:

Vad tar fordhandlaren för kapellet?

Löjligt mycket jämfört med biltema etc. Men jag ville ha formpassat därför att när jag köpte kapellet så hade jag inte klart med garage utan räknade med att ha bilen i min carport.

3 papp för inomhuskapell och 5 för utomhus.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Jurre said:

Löjligt mycket jämfört med biltema etc. Men jag ville ha formpassat därför att när jag köpte kapellet så hade jag inte klart med garage utan räknade med att ha bilen i min carport.

3 papp för inomhuskapell och 5 för utomhus.

Det var dyrt. Finns annars beige kapell som typ andas har jag sett för ca 1000 kr. Kostar nog några hundra mer nu. 

Link to comment
Share on other sites

Avställd, laddare inkopplad och kapell på. Jag köpte kapellet från USA. Betalade ca 1800 kr. Jag hade turen att en kompis tog med det till Sverige, så Jag slapp fraktkostnader. Måste det skickas, så blir det ca en tusenlapp för frakt, tull och moms.

 

 

IMG_0117.JPG

Link to comment
Share on other sites

Då är nya Mustangen avställd i kallgarage. Ställde den på pallbockar och fällde in speglarna, tömde bilen på det mesta. Öppnade motorhuven, stängde dörrarna och låste med fjärrnyckeln. Tog ut batteriet för att ta med mig det hem och slog igen motorhuven och bilen förblev låst i dörrar och baklucka. Drog sedan över ett carcover och allt var klart!

För att låsa upp till våren, ta ut nyckelbladet ur fjärren och lås upp förardörren manuellt.

Bra idé kan vara att ta med instruktionsboken hem över vintern där det står beskrivet hur man låser upp manuellt.

 

Vi ses i vår!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Andreas I said:

Då är nya Mustangen avställd i kallgarage. Ställde den på pallbockar och fällde in speglarna, tömde bilen på det mesta. Öppnade motorhuven, stängde dörrarna och låste med fjärrnyckeln. Tog ut batteriet för att ta med mig det hem och slog igen motorhuven och bilen förblev låst i dörrar och baklucka. Drog sedan över ett carcover och allt var klart!

Vi ses i vår!

Jag var också inne på att ställa mustangen på pallbockar vilket jag har gjort tidigare och skruvat av hjulen pga fukt i garaget men den har inte kromade hjul som den gamla bilen hade så jag låter bilen stå som den är. Dessutom var jag osäker på var jag skulle placera pallbockarna under bakre delen av bilen. Har alltid haft dem under bakaxeln men det funkar inte med delad bakaxel nu.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...