Jump to content

Problem med min Mustang


Mustang 2012

Recommended Posts

Hej har lite problem med min mustang v6 2012

skulle kolla om nån här kan veta vad de kan bero på? skadar ju inte att fråga fler :)

då jag kör en sträcka o sen då jag ska parkera den o lägga i P så vill den dö och även om jag kör o sänker farten tills bilen står nästan still så kan de hända att den vill dö

o detta händer ibland inte varje gång.

de enda som jag har gjort är detta: bytt spjällhus BBK, öppet luftfilter, långa headers, o korta katter, ljuddämpare har även tunes för allt detta.

M.V.H// Danne

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att antingen är det spjällhuset som strular då bbk-spjällhusen har ett rykte om sig att strula. Annars är det tunen som är problemet. Den behöver isåfall justeras, men iom att det händer ibland så röstar jag mer på spjällhuset :)

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, grufman said:

1) BBK-spjällhus är djävulens påfund och ska brännas på bål.

 

Om du testat med original kan detta dock uteslutas, tror du måste ta ett snack med tune-tillverkaren. Behöver justeras lite bara.

okej. för jag får mina tunes av er :) fick en av er är om dagen som jag skulle testa o se om de blev bra för då testade vi med att slå av dom bakre lambdasonderna men de hjälptes inte.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mustang 2012 said:

okej. för jag får mina tunes av er :) fick en av er är om dagen som jag skulle testa o se om de blev bra för då testade vi med att slå av dom bakre lambdasonderna men de hjälptes inte.

Snacka med peter. Sannolikt behöver du logga data när bilen dör för att komma till rätta med problemet. Det finns en speciell programvara som man laddar in i laptopen och sedan via sct-boxen till bilen. Sen spelar den in alla nödvändiga parametrar för att tunefirman ska kunna förbättra din tune. Maila peter så får du länk till programvaran.

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, grufman said:

Snacka med peter. Sannolikt behöver du logga data när bilen dör för att komma till rätta med problemet. Det finns en speciell programvara som man laddar in i laptopen och sedan via sct-boxen till bilen. Sen spelar den in alla nödvändiga parametrar för att tunefirman ska kunna förbättra din tune. Maila peter så får du länk till programvaran.

okej då ska jag göra de :) tackar

Link to comment
Share on other sites

On 2016-09-18 at 14:50, Mustang 2012 said:

dom på bama sa att man inte behövde nån tune för de

Är bbk-spjällhuset större än original? Isåfall har du en tune anpassad för bbk´s. Sätter du tillbaka original så blir det fel då det är mindre och släpper in mindre luft. Vilket kräver en annan tune. 

Men en loggning av data för att upptäcka varför den betér sig så är en bra början. Kanske räcker med en justering av din tune

Link to comment
Share on other sites

On ‎2016‎-‎09‎-‎18 at 14:50, Mustang 2012 said:

dom på bama sa att man inte behövde nån tune för de

Exakt, därför måste du lägga tillbaka originalmappen som bilen hade ursprungligen, du vet från Fårdfabriken  ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

Absolut, men vi försöker bara hjälpa dig hitta felet och utesluta vissa saker. Hade den gått bra med original så hade felet legat i spjällhuset eller i din tune. Gör den däremot inte det så har du ngt annat som strular. Så du kan ju testa :). 

Så en loggning av data så kan man ju se vad det kan bero på som sagt och kan räcka med en justering av din tune. Så gör det och ta kontakt med grufman så kan de hjälpa dig. Prova det så kommer det lösa sig 

Link to comment
Share on other sites

har kontaktat dom :) och har även gjort en loggning så vi får se nu vad som händer.

men en annan sak också om någon vet

min fläkt går hela tiden också då bilen har kommit upp i temperatur först så går den fort o högt sen går den ner i varv men den slår aldrig av. blev så då jag bytte alla delar.

vad kan de bero på?

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Mustang 2012 said:

har kontaktat dom :) och har även gjort en loggning så vi får se nu vad som händer.

men en annan sak också om någon vet

min fläkt går hela tiden också då bilen har kommit upp i temperatur först så går den fort o högt sen går den ner i varv men den slår aldrig av. blev så då jag bytte alla delar.

vad kan de bero på?

Har själv en 06:a med V8, blev likadant på min när jag la in en tune. Tror de har ställt den så som en säkerhetsåtgärd. Så att det ska kyla tidigt och inte bli överhettat. Men man kan ställa om det i tunern, har inte brytt mig om det. Men man kanske skulle testa. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...