Anders_Mustang September 19, 2016 Report September 19, 2016 När jag startade min mustang 2006 GT hörde jag ett vinande ljud som jag aldrig hört förut. Stängde av motorn och kollade samtliga vätskor. Inget fel där. Startade igen och fortfarande vinande. Efter en stund tyckte jag att det började låta mindre. Tänkte att jag åker ändå. Efter några hundra meter tändes check-engine lampan och jag körde hem bilen igen. Vad kan det vara för fel? Säkert svårt att svara på bara sådär, men vad för slags vinande ljud kan leda till tänd motorlampa? Hur läser man förresten ut felkoder på mustanger? Finns det någon rolig felkodsläsare att köpa och var pluggar man i så fall in den? Hoppas bara på inget dyrt eller komplicerat fel. *suck* Citera
RoTe September 20, 2016 Report September 20, 2016 Alla moderna bilar har OBDII så du köper en läsare på biltema eller om du är snål som mig, ebay.com... Citera
Anders_Mustang September 20, 2016 Author Report September 20, 2016 Jag har en Opel/SAAB felkodsläsare hemma. Är egentligen bara en sladd med OBDII-kontakt och USB-anslutning i andra änden. En china-klon... -Men fattade det som att den bara klarar av att läsa felkoder på Opel och SAAB. Klarar biltemas felkodsläsare alla bilar? Skulle en sådan här fungera? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Felkodslasare-2000031400/ Jag undrar vad det kan vara som viner och samtidigt orsakar felkod. Klart nyfiken även om jag fruktar något allvarligt. Citera
Wallace September 21, 2016 Report September 21, 2016 Svårt att svara på, avläsning av felkod ger en bra vink. En generator som börjar ge upp kan låta och tända julgransbelysning på instrumenten. Har för mig att ett fel på generatorn kan trigga en felkod som indikerade på annat fel än just generatorn. Citera
Wallentin September 22, 2016 Report September 22, 2016 Jag tror att biltemas ska klara av det :) Annars om du har en tuner/handdator så kan du läsa felkoder med den med. Kan du höra varifrån det viner? Är det rakt under spjällhuset så kan det vara generatorn. Är det längre ner kan det vara servon. Har du kollat alla vakuumslangar och luftbälgen? Så det inte är några sprickor Citera
Anders_Mustang October 1, 2016 Author Report October 1, 2016 On 2016-09-21 at 16:54, Wallace said: Svårt att svara på, avläsning av felkod ger en bra vink. En generator som börjar ge upp kan låta och tända julgransbelysning på instrumenten. Har för mig att ett fel på generatorn kan trigga en felkod som indikerade på annat fel än just generatorn. Nu har jag läst felkoden. Svaret blev P0340 och din gissning verkar vara spot-on... Hittade en film på youtube och det verkar ju högst sannolikt vara generatorn som spökar. Ska prova att mäta på det sätt som beskrivs i filmen. Förra året betedde sig bilen lite märkligt. Lamporna blinkade till m.m. visade sig att batteriet var trasigt. Troligen avbrott. Bytte batteri och allt verkade frid och fröjd. Möjligen kan generatorn tagit stryk? Är det skadligt att köra med bilen som den är? Citera
Wallentin October 1, 2016 Report October 1, 2016 Det kan vara tvärt om med.är generatorn dålig och kanske tom laddar för mycket ibland så kan batteriet ta stryk. Även om den laddar för lite. Då får batteriet jobba hårt. Det är inte bra i några längre stunder för elektroniken i bilen. Jag hade bytt den så fort som möjligt för att slippa mer och dyrare problem :) Citera
Anders_Mustang October 2, 2016 Author Report October 2, 2016 Var hittar man en billig och bra generator? Tittade för skojs skulle på laga.se, men fanns bara till V6. På e-bay finns det massor av alternativ, men är lite osäker på kvaliteten, men finns för runt tusenlappen. Sedan tillkommer frakt och tull/moms. Mekonomen tar fyra tusen och det känns lite blodigt för en generator kan jag tycka. Tänker att de som importerar dessa bilar från USA borde se till att allt är i toppskick over there, för reservdelspriserna i USA är ju bara en bråkdel av våra. Frakt och tull gör det dyrt. Trist när grejerna pajar. Min bil har bara rullat drygt 5000 mil. En generator borde hålla bättre kan jag tycka... Citera
Wallentin October 2, 2016 Report October 2, 2016 15 minuter sedan, Anders_Mustang said: Var hittar man en billig och bra generator? Tittade för skojs skulle på laga.se, men fanns bara till V6. På e-bay finns det massor av alternativ, men är lite osäker på kvaliteten, men finns för runt tusenlappen. Sedan tillkommer frakt och tull/moms. Mekonomen tar fyra tusen och det känns lite blodigt för en generator kan jag tycka. Tänker att de som importerar dessa bilar från USA borde se till att allt är i toppskick over there, för reservdelspriserna i USA är ju bara en bråkdel av våra. Frakt och tull gör det dyrt. Trist när grejerna pajar. Min bil har bara rullat drygt 5000 mil. En generator borde hålla bättre kan jag tycka... Det är sura pengar, men ibland måste man tyvärr upp med stora plånboken. Den ska hålla mkt länge än så, kan vara otur eller att den tagit stryk genom fukt eller liknande. Du kan nog få den renoverad och omlindad på en firma som sysslar med ellindning. Men tror det blir lika dyrt som att köpa en ny. Kan finnas hos USA-bildelar i Osby, annars är det mekonomen eller usa som gäller- Rock auto har bra priser, men som sagt är det tull och frakt med. Hade nyligen ett paket som gick från usa och genom norge, då slapp jag tull :)http://www.rockauto.com/en/catalog/ford,2006,mustang,4.6l+v8,1432173,electrical,alternator+/+generator,2412 Citera
Tbird October 2, 2016 Report October 2, 2016 Har inte erfarenhet av generator till 2005 - upp. Har mycket erfarenhet av 80 - 90 tals Ford generatorer, men principen är den samma. Koppla in en voltmeter mellan batteri polerna, bör då vara ca. 12V. Starta bilen, mät spänningen både på tomgång ocg vid 1500 - 2000 rpm. Är spänningen ungefär lika som mättes innan start, då är det troligast diodbryggan som är trasig, kan också vara utslitna kol och i ovanliga fall spänningsregulatorn. Är spänning mycket högre än 14.0V då är spänningsregulatorn trasig och körs den så länge kokas batteriet. Är spänningen ca. 13.8 - 14.0V, då är generatorn OK. Dock om spänning är OK, slå på lyset, stereo och AC (brukar starta elfläkten). Sjunker nu spänningen betydligt på tomgångsvarv (brukar vara ok 1500 - 2000 rpm), då har du för liten generator. Har aldrig varit med om att stator eller rotor i sig varit trasiga, endast att stator huset (aluminium) sprucket och lagt statorn i fel läge. Citera
Wallace October 2, 2016 Report October 2, 2016 10 timmar sedan, Wallentin said: Det är sura pengar, men ibland måste man tyvärr upp med stora plånboken. Den ska hålla mkt länge än så, kan vara otur eller att den tagit stryk genom fukt eller liknande. Du kan nog få den renoverad och omlindad på en firma som sysslar med ellindning. Men tror det blir lika dyrt som att köpa en ny. Kan finnas hos USA-bildelar i Osby, annars är det mekonomen eller usa som gäller- Rock auto har bra priser, men som sagt är det tull och frakt med. Hade nyligen ett paket som gick från usa och genom norge, då slapp jag tull :)http://www.rockauto.com/en/catalog/ford,2006,mustang,4.6l+v8,1432173,electrical,alternator+/+generator,2412 Har beställt mycket delar från rockauto, även om man räknar med frakt, tull så blir det billigare än att köpa från hylla i Sverige. Citera
Wallentin October 2, 2016 Report October 2, 2016 Ja, jag har samma erfarenheter :) Rockauto är billiga och bra, köpte ford original oljefilter för 40kr stycket därifrån, sjukt billigt :) Handlar man från summit eller american muscle så blir det oftast dyrare Citera
Anders_Mustang October 30, 2016 Author Report October 30, 2016 Sisådär. Nu var generatorn bytt. Det vinande ljudet är borta och check-enginelampan är också släckt. Det var busenkelt att byta generatorn. Tror det är få hyggligt moderna bilar där det är lika enkelt att byta generatorn på som på mustangen. Tack för alla tips och råd i tråden! Kanonforum det här! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.