Jump to content

Recommended Posts

Nu har det hänt, första gången på de snart 8 år som jag ägt bilen så gick den inte igenom besiktning.

För högt CO vid tomgång, dock är CO vid 2500 samt HC och Lambda OK

Misstänker att ställskruven på spjället har rört sig då motorn började gå underligt på tomgång, men går bra vid gaspådrag.

Behöver en vänlig själ som kan ta ett mått på ställskruven på sitt FRPP 62mm Spjäll för att få ett standardvärde att gå på (Helst med skjutmått)

Se bifogade bilder.

Mvh Sakari

DSC_0802.JPG

DSC_0800.JPG

Du har hot rod cams, där har du anledningen.

Tydligen var det någon annan här på forumet som hade liknande problem i våras.

Tror att ökade tomgångsvarvet i tune och körde hårt med bilen innan ombesiktning.

Sök efter den tråden.

(redigerad)

Har haft hot roddarna sedan 2010 och inte haft några problem med de oavsett om jag kört på Brenspeed Tune eller BlowBy Racing Tune.

Har gått igenom Trådarna om Hot Rod problem, men hittade inte något annat än högre tomgång, skvätt E85 och -10 grader på tändningen.

Hade tomgången ställd på 990 fastän jag har haft den på 790 tidigare, och körde bilen hårt innan besiktning men det hjälptes inte. Tom besiktningsmannen körde mer och hårt för att få ordning på värdet men det var ändå alldeles för högt, MAX är 0,5 och jag hade 1,2

Men spjället köptes begagnat och fungerade inte vid första starten, fjädern hade hoppat bort från sitt säte men det var lätt att ordna. Dock såg man på kromet att ställskruven har skruvats på, och därför hade det varit bra att veta ungefär var skruven skall sitta så att jag kan utesluta spjället vid vidare felsökning.

Så om det finns någon som har ett FRPP Spjäll att ta mått på hade det underlättat.

 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Annars får du prova att justera skruven själv, bara du har mätt hur den står nu så du kan gå tillbaka. Men om det är rätt eller ej är svårt att svara på. När monterade du spjället? Provat olika tunes?

 

En liten annan fråga, är själv väldigt sugen på hotrodkammar, men ger det något mer än bara rå tomgång? :) Vad jag har förstått så ska de ju ge lite mer skjut på högre varv.

 

Här är förresten en video när de kalibrerar ett BBK spjällhus, det är inte alls samma kvalite som ford racing, men man förstår lite hur det är uppbyggt. 

 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Har provat att justera skruven för att få bilen att gå någorlunda normalt på tomgång, men som jag skrev så var spjället beg och var redan skruvad på... 

Hot Roddarna ger lite mindre vrid vid låga varv, dock får man fart vid 3500 och uppåt

Ändrade %s av %s (%s)
6 minuter sedan, SakariV8 said:

Har provat att justera skruven för att få bilen att gå någorlunda normalt på tomgång, men som jag skrev så var spjället beg och var redan skruvad på... 

Hot Roddarna ger lite mindre vrid vid låga varv, dock får man fart vid 3500 och uppåt

Ja, det förstod jag :) Men har det funkat innan eller har du nyligen monterat det? Har du skaffat en tune anpassat för det med? Framgår inte om du nyss monterat det eller haft det monterat länge :)

Kollar man videon så ska man justera den genom att mäta upp spänningen från originalhuset och få samma värden. Men ford racings spjällhus är kalibrerade från fabrik. Men kan ha varit ngn som har köpt det och inte förstått att man behöver en tune och då försökt justera med skruven, vilket har rubbat det. 

(redigerad)

Spjället köptes för ca 2 säsonger sedan.

Kört med denna setup sedan förra hösten när jag införskaffade JLT insuget (senaste uppgraderingen) och en Tune från Brenspeed, bilen gick bra tom våras-somras i år.

Bilen började gå konstigt på tomgång efter en justering med sct dosan, ställde ner tomgången till 640 vilket var för lågt och när jag ställde upp den igen så ville bilen inte gå ordentligt ändå. 

Har bytt tändstift, bränslefilter, rengjort MAFen och därefter börjat kolla och skruva på spjället, varpå jag fick bilen att gå någorlunda stabilt på tomgång men som besiktningen visade var det för mycket.

Just det med volten är också nåt jag hade velat ha värden på från någon med ett orört FRPP spjäll

Kan vara ECUn också som fått fnatt efter tomgångslekarna, men svårt att veta förren jag får spjället till originalvärden.

Dock visar bilen inga felkoder, därför svårt att leta fel.

Ändrade %s av %s (%s)

Om du har originalspjället kvar så kan du lägga det löst ovanpå motorn och koppla in kontakterna. Sen mäter du upp värderna som filmen visar. Det funkar nog bäst. Om jag t ex mäter upp på min bil och du justerar efter det så kan det bli fel. Känns som ecu´n ballade ur eller så det spjällhuset felet ligger i. Har du provat att koppla ifrån batteriet nån timme och sen koppla in det igen och ladda in en tune? Finns en liten chans att det kan hjälpa.

7 timmar sedan, Wallentin said:

Om du har originalspjället kvar så kan du lägga det löst ovanpå motorn och koppla in kontakterna. Sen mäter du upp värderna som filmen visar. Det funkar nog bäst. Om jag t ex mäter upp på min bil och du justerar efter det så kan det bli fel. Känns som ecu´n ballade ur eller så det spjällhuset felet ligger i. Har du provat att koppla ifrån batteriet nån timme och sen koppla in det igen och ladda in en tune? Finns en liten chans att det kan hjälpa.

Har originalspjället men tänkte att de FRPP spjäll som finns på marknaden har ungefär lika värden för att kunna tunas, och kan inte tänka mig att jag är den enda i Sverige som har ett FRPP spjäll under huven. Varpå jag hade gärna velat veta millimetrarna på skruven och TPS volten från någon med ett sådant spjäll.

Tänkte först få ställskruven på någorlunda rätt plats innan jag mäter in TPS volten.

Batteritricket har jag provat, har också provat att kalibrera throttlen vilket hjälpte att få stabil tomgång istället för pendlande som det har varit. 

(redigerad)

Tänkte bara på att om du går efter originalspjället och mäter upp och kalibrerar efter det så kommer du ändå behöva justera ställskruven, det är då du ställer in spänningen till sensorn.. Så då har det ingen betydelse hur någon annan har skruven. För 4 varv ut på din kanske är 13,5v, medans 4 varv ut på min är 13,0v.

Kolla videon jag la upp ca 3 min in i videon :)

Ändrade %s av %s (%s)

Jag mätte på mitt FR, dock till underkant på skruven. 9,10- 9,15 mm.

Jag är också lite sugen på hotrod kammarna men får lite olika svar om det ger något annat än mentala hk beroende på vart och var man tittar. Om dom tappar i botten blir det ju automatiskt en upplevd sjuts när det börjar funka igen. Lite som felmappat eller feljusterade förgasare. Körmässigt vill man ju ha knuff i hela registret.  just problem med utsläppsvärden och besiktning verkar vara välkännt så extra roligt om du får till detta. Generellt är det tunnt med bänkningar före och efter med samma förutsättningar i övrigt i bilvärlden. T.ex X- vs H pipa. De få bänkkörningar jag lyckats hitta har talat till H pipans fördel för bättre mellan 5-10hk och samma topp så när som några 2-3 hk .

 

 

12 timmar sedan, Wallentin said:

Tänkte bara på att om du går efter originalspjället och mäter upp och kalibrerar efter det så kommer du ändå behöva justera ställskruven, det är då du ställer in spänningen till sensorn.. Så då har det ingen betydelse hur någon annan har skruven. För 4 varv ut på din kanske är 13,5v, medans 4 varv ut på min är 13,0v.

Kolla videon jag la upp ca 3 min in i videon :)

Jo, det var därför jag tänkte senare att volten på ett FRPP spjäll är också bra att ha innan jag börjar skruva. Har en tanke på att FRPP spjället har en egen volt gentemot originalspjället.

12 timmar sedan, Mustangmike said:

Jag mätte på mitt FR, dock till underkant på skruven. 9,10- 9,15 mm.

Jag är också lite sugen på hotrod kammarna men får lite olika svar om det ger något annat än mentala hk beroende på vart och var man tittar. Om dom tappar i botten blir det ju automatiskt en upplevd sjuts när det börjar funka igen. Lite som felmappat eller feljusterade förgasare. Körmässigt vill man ju ha knuff i hela registret.  just problem med utsläppsvärden och besiktning verkar vara välkännt så extra roligt om du får till detta. Generellt är det tunnt med bänkningar före och efter med samma förutsättningar i övrigt i bilvärlden. T.ex X- vs H pipa. De få bänkkörningar jag lyckats hitta har talat till H pipans fördel för bättre mellan 5-10hk och samma topp så när som några 2-3 hk .

 

 

Kanon! Har du möjlighet att mäta TPS volten också?

Som jag nämt i början av tråden så har jag klarat mig i 6 år med Hot Roddarna, varpå det tillkommit en del uppgraderingar efter det. Klarat varje besiktning utan några problem med en Tune från Brenspeed, bara ren 98 i tanken och 800rpm tomgång.

Nu kan det ju vara att min ECU är problemet, men vill bara få spjället på rätt ställe innan jag kikar vidare.

Effektmässigt så hade jag 280 på hjulen med 6% för stora däck bak och ett igentäppt FRPP Racing filter när jag bänkade hos TM Chiptuning på Tjörn.

Idag har jag Bullitt fälgar med original dimension och ett JLT Series 3 CAI, så var själv sugen på att bänka bilen igen innan avställning. Men måste få ordning på krånglet först...

Men om du kopplar in originalspjället och mäter upp spänningen till tps´n och skriver ner den. Sen gör du likadant på dit ford racing spjäll och justerar till värdet du skrev ner så är det löst. Så hade jag gjort iaf, för då är det de som har suttit på din bil och man vet har fungerat :)

(redigerad)
2 timmar sedan, Wallentin said:

Men om du kopplar in originalspjället och mäter upp spänningen till tps´n och skriver ner den. Sen gör du likadant på dit ford racing spjäll och justerar till värdet du skrev ner så är det löst. Så hade jag gjort iaf, för då är det de som har suttit på din bil och man vet har fungerat :)

Den tanken hade jag, men FRPP spjället kommer ju fabrikskalibrerad vilket kanske inte är samma värden som originalspjället. Därav tanken att veta vilket värde ett orört FRPP spjäll har för Volt :)

Ändrade %s av %s (%s)
1 hour ago, SakariV8 said:

Den tanken hade jag, men FRPP spjället kommer ju fabrikskalibrerad vilket kanske inte är samma värden som originalspjället. Därav tanken att veta vilket värde ett orört FRPP spjäll har för Volt :)

Det har samma värde som ett original, det är därför de kalibrerar det efter originalspjället i videon jag länkade :)

4 timmar sedan, Wallentin said:

Det har samma värde som ett original, det är därför de kalibrerar det efter originalspjället i videon jag länkade :)

Det är BBK Spjäll som man måste kalibrera efter originalvärdet eftersom motorn och TPSen tas från originalspjället. FRPP är en hel enhet med motor och TPS, varpå man inte skall röra skruvarna (som det har gjorts på min). Värdet på originalspjäll kan ligga allt mellan 1.19-1.30 medans FRPP spjället har ett eget värde, tror jag på :)

Men ska till garaget imorn och se om jag får ordning på saken med MustangMikes skruvställning och därfrån jobba mig till originalvärdet från mitt originalspjäll.

Mitt har 1,3volt.  Är inte 100 med på vad det är vi ska uppnå. Jag förstår att tps ska kalibreras till att ge ett visst värde vid en viss vinkel. Uppenbarligen stängt spjäll och sannolikt 0 grader. Min gissning är att det finns ett Ford fabriks kalibreringvärde att gå efter men det förutsätter kalibrerade och exakta instrument. I bbk filmen rundar dom det problemet genom att mäta upp det värde bilen har med just ditt instrument och därefter justera in till samma värde med samma instrument. Man har förutsatt att bilen gick bra och hade rätt kalibrerad tps. 

Därför kan det bli helt åt pepparn om du tar mitt värde och våra instrument inte är lika.

:-)

  • Like 1
(redigerad)
53 minuter sedan, Mustangmike said:

Mitt har 1,3volt.  Är inte 100 med på vad det är vi ska uppnå. Jag förstår att tps ska kalibreras till att ge ett visst värde vid en viss vinkel. Uppenbarligen stängt spjäll och sannolikt 0 grader. Min gissning är att det finns ett Ford fabriks kalibreringvärde att gå efter men det förutsätter kalibrerade och exakta instrument. I bbk filmen rundar dom det problemet genom att mäta upp det värde bilen har med just ditt instrument och därefter justera in till samma värde med samma instrument. Man har förutsatt att bilen gick bra och hade rätt kalibrerad tps. 

Därför kan det bli helt åt pepparn om du tar mitt värde och våra instrument inte är lika.

:-)

Tack, skall prova att börja med 9,10mm på skruven och sedan justera volten till 1,3

Mer åt pepparn kan det nog inte gå än så som den är i dagsläget ;-)

Resultatet får vi se under morgondagen :-D

Ändrade %s av %s (%s)

Som jag förstått kan du strunta i var skuven står så länge du har 1,30 volt. Skruven justerar läget på lägesgivaren TPS= Trottle possition sensor som är en helt vanlig vridpotentiometer, Du flyttar helt enkelt läget på den i förhållande till axeln och spjället,  tills du får 1,30 volt. Ecu är programerad till att stängt spjäll=1,30 volt . 

Obs 1,30 volt i mitt fall på mitt mätinstrument.

Lycka till.

  • Like 1
(redigerad)
16 timmar sedan, Mustangmike said:

Som jag förstått kan du strunta i var skuven står så länge du har 1,30 volt. Skruven justerar läget på lägesgivaren TPS= Trottle possition sensor som är en helt vanlig vridpotentiometer, Du flyttar helt enkelt läget på den i förhållande till axeln och spjället,  tills du får 1,30 volt. Ecu är programerad till att stängt spjäll=1,30 volt . 

Obs 1,30 volt i mitt fall på mitt mätinstrument.

Lycka till.

Nu så

Började med att öppna huven och skriva skruven till ca 9mm, därefter sätta bilens tändning i PÅ-läge och började mäta. Värdet var på 1.09 och skruvade den tills den kom till 1.30

Därefter satte jag loctite på gängan så att den är där den ska sitta.

Gjorde en throttlekontroll och en throttlekalibrering.

Efter den proceduren så körde jag in Stock Tunen, när den var klar så körde jag in Brenspeeds Tune. Det enda jag justerade i Tunen var idle rpm till 790 (har fungerat bäst körmässigt och tomgångsmässigt under åren).

Efter allt lullande var det dags att starta bilen...

Brummade igång och den fick snurra kalibreringssekvensen, 5min utan AC och 2min med MAX AC. Därefter blev det lite körande i olika miljöer, motorväg, landsväg och många start o stopp.

Allt kändes grymmt, bilen betedde sig som den gjort tidigare under åren, fast bättre. Tomgången kändes stabil varje gång man stannade, inget pendlande eller annat skummt.

Så nu återstår att se att den klarar ombesiktningen också :-D

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
3 timmar sedan, SakariV8 said:

Nu så

Började med att öppna huven och skriva skruven till ca 9mm, därefter sätta bilens tändning i PÅ-läge och började mäta. Värdet var på 1.09 och skruvade den tills den kom till 1.30

Därefter satte jag loctite på gängan så att den är där den ska sitta.

Gjorde en throttlekontroll och en throttlekalibrering.

Efter den proceduren så körde jag in Stock Tunen, när den var klar så körde jag in Brenspeeds Tune. Det enda jag justerade i Tunen var idle rpm till 790 (har fungerat bäst körmässigt och tomgångsmässigt under åren).

Efter allt lullande var det dags att starta bilen...

Brummade igång och den fick snurra kalibreringssekvensen, 5min utan AC och 2min med MAX AC. Därefter blev det lite körande i olika miljöer, motorväg, landsväg och många start o stopp.

Allt kändes grymmt, bilen betedde sig som den gjort tidigare under åren, fast bättre. Tomgången kändes stabil varje gång man stannade, inget pendlande eller annat skummt.

Så nu återstår att se att den klarar ombesiktningen också :-D

Härligt! :) Lycka till

(redigerad)

Vilken dag...

Först provade jag att besikta i Kungälv (där jag besiktade första gången) men deras datorer hade lagt av, så det blev pappersarbete för de. Men när han tog bilen till avgaskontrollen så sa han att värdena är fortfarande åt helvete, FAN tänkte jag och suckade. Men besiktningsmannen ville inte ha betalt efter allt om och men, så det blev tillbaka till garaget och fundera.

Kom då på att vissa justerade tändningsgraderna med -10 vid besiktning, gjorde det och satte tomgången på 840. Därefter åkte jag till Alingsås för att prova om det går bättre då, bilen kändes slö och soppa dög inte heller när man tittade på tankmätarn.

In på stationen och förklara att jag skulle göra en ombes för avgasvärdena, och så var värdena som på en miljöbil ?

Efter den godkända besiktningen så ändrade jag tändningen till 0 igen (som tunen ska vara) och tomgången på 790, då vaknade bilen till liv igen och jag kunde se tankmätarn röra sig i takt med den inspirerade körningen hemåt ?

Så nu blir det en tvätt, polering, vaxning och avställning.

Sedan på med täcket i väntan på nästa år med kanske ett besök hos grufmanbil för att göra en diagnos med datorn.

Förklaringen kan vara att Brenspeed glömt att göra tunen "sverigevänlig" och därför måste man justera tändningen för att få den i fas med hotroddarna.

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...