Jump to content

Nya bredare fälgar


SJM

Recommended Posts

Satte på bredare fälgar i våras 8,5 i fram och 10 i bak. Den 30/6 besiktigade jag bilen utan anmärkning, men nu är jag tvungen att byta spindelleder.Kan det verkligen gå så fort att slita ut dem med bredare fälgar?

Link to comment
Share on other sites

Dom var kanske inte sprillans i våras och det kanske hade hänt ändå. Har du original är det ett välkännt problem att dom är klena och man brukar byta undre bärarm till GT500 som är bättre. Sen är det sällan tiden i sig utan mer milen som sliter. Du kanske kört 5000 mil :-)

Besiktningen.......märkligare saker här hänt på väg från besiktningen.

Jag har kört 600 mil i sommar utan problem med samma förändring och setup och bilen har ca 10000 mil på mätaren. Dock sitter det uppgraderade undre bärarmar på min.oklart hur många mil.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer inte ihåg exakt miltal men org spindelleder höll ca 5000 mil. Bytte sedan till några billiga nya bärarmar från Ford Racing och dom håller än vad jag vet, hos nästa ägare och totalt 10 000 plus mil. Skitkvalitet på original helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Min gamla mustang -07 hade rullat 5400 mil när jag sålde den. Behövde inte byta spindelleder eller undre bärarmar när bilen var i min ägo. Troligen får nuvarande ägare byta ut dem inom närmaste framtid beroende på hur mycket bilen körs per år. 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, SJM said:

Bilen har gått 8468 mil men har endast kört 155 mil med de nya fägarna.

Jag har kört med mina 19"  i 3 år. 8,5" fram med 245/40 och 9,5" bak med 285/35. Det är först nu jag har fått anmärkning på mina spindelleder. Så har svårt att tro på att det beror på dina fälgar :) Det är som sagt en väldigt svag punkt på mussarna, så de va  säkert lite risiga redan innan. Bara att satsa på ett par värre grejer :)

Link to comment
Share on other sites

Det är för övrigt inget unikt Mustangproblem även om just våra årsmodeller verkar haft lite väl klena grejer. Det är ett väldigt vanligt problem på många s.k. kvalitetsbilar (Audi.Bmw.volvo m.m.) även original och som ökar dramatiskt när folk sätter på bredare lågprofil. Belastningen på lederna ökar rejält i.o.m längre hävarm och lågprofildäcken som för över alla ojämnheter till lederna. Dom större hjulen blir oftast rejält mkt tyngre som varken gynnar accelerationen eller slitaget. Men fint blir det :-)

Link to comment
Share on other sites

On 2016-10-09 at 22:11, mickemustang said:

Hur märker man spindellederna börjar bli slitna?

 

Det kan skaka i ratten vid inbromsning, bromspedalen känns fast men i ratten skakar det. Det kan också låta som det slår framifrån framvagnen och kännas glappt vid ojämnheter i vägen eller när man svänger :) Beror på hur slitna de är

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...