Jump to content

Motor byte


Dennis_80

Recommended Posts

Hej 

Vet jag har snackat om detta innan men nu kan det äntligen bli av då jag har fått tag i en V8 cheva dodge 318cui automatare. Någon som vet om detta är möjligt eller e det helt omöjligt ? vet att detta kommer betyda att det blir mycket jobb, men det är jag inte rädd för. Vill mest veta om det är möjligt över huvud taget. Ja  min bil idag är ju en ford mustang ghia med v6a 2,8l allas tankar, funderingar å tips  är av stort värde.. 

 

mvh Dennis

Link to comment
Share on other sites

Klart det funkar om man tycker det är roligt att krångla till det för samma slutresultat

Kommer bara bli en massa special lösningar till ingen nytta....kapa i kaross, tillverka motorfästen, växellådsfästen och jag får mardrömmar bara tänka på avgassystem

Största problemet jag ser är att du får problem med få plats med fördelaren eftersom den sitter på baksidan på Dodge

Även automaten kommer du inte få dit utan ta till vinkelslipen
Den är mycket fetare än den lilla C4 lådan och faktiskt så tillverkade Ford en särskilt liten C4 till just Mustang II

Lär ju även bli besiktning som ombyggt fordon

Klart enklare en vanlig 302 det kryllar ju av sådana paket med låda och du riskerar inte gå in i väggen" och tröttna

Nej tyvärr av mig får du ingen guldbiljett till slutfinalen utan det är bara gå hem! ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mopar har en del fina smallblockare, som är väldigt lika varann på utsidan. Varför måste det vara en 318? Med rätt block och slag kommer du upp långt över 400 kubiktum och det med betydligt längre vevstakar än i en dito sb-Ford. Om du inte letar rejäl effektökning, kan du lika gärna bygga på en Ford 302/5.0.

Större skillnader mellan automatlådorna i längd och storlek. Känner inte till Mustang 2, men antagligen blir det till att förstora tunneln oavsett. Du vill ha en A-904 ( finns i olika utförande genom åren), od-lådorna A500 och A518 är nyare och större. 

Link to comment
Share on other sites

Tja 

Mmm nu fick jag mig en tankeställare..

Men för att  svara på några av era kommentarer. Fördelaren sitter redan bak på mustang 6:orna så där tror jag inte ska bli några problem. vad det gäller växellådan tänkte jag skaffa mig en manuell då forden idag är manuell å dem manuella låderna e både roligare att köra å tar lite mindre plats i tunneln. Sen varför jag inte väljer 302 a är för jag tyvärr har hört att dem inte är lika drift säkra som 318 motorn plus att jag fick den till ett ruggigt bra pris också. men visst skulle det kännas bättre i hjärtat att ha en ford motor i min ford. men att jag ska ha just 318 är ju inte skrivit i sten än har ju inte börjat på projektet ännu , v8an sitter just nu bara på motorstativet :-) Å visst blir jag tvungen att regga om bilen.

Jag får väl kolla min runt efter en 302a också  å ta mig en funderare på vad ni skrivit. 

tack än så länge för era svar, trevligt med många syn vinklar på detta.. som sagt projektet är inte riktigt igång ännu :-)

Ps Ni vet inte var jag kan hitta en 302a till sjysst pris ? ds 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Av egen erfarenhet, försök att få tag i komplett paket från tidig Mustang 1975-84

Eftersom II-an är speciell med bla förflyttad motor/låda i sidled och väldigt smal i tunneln.

Jag har fått byggt om ganska mkt i min vite, har 302-89 med 5-växlad -95 T5 låda i min.

Dick

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

En Ford 302 är minst 30 kg lättare än en MoPar A-motor. Hållbarheten i en Ford är väl inte så dålig, trots sämre design. Försök hålla max .020 överdimension i cylinder, max. .040 för glidarmotor.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar.

Låter som jag skall se mig om efter en ford motor istället.

Känns som det skulle passa lite bättre efter att ha snackat med er. 

Får väl ha 318 motorn som lärlings projekt :-)

Är det någon som vet eller känner någon som har en ford drivlina till salu så hör jätte gärna av er.

 

Med vänlig hälsning Dennis

Link to comment
Share on other sites

Ring till bilskrotarna det är där det finns!

Inte leta runt på blocket eller så det går inte

Tog en snabb koll på Osby skroten och dom hade en 75a inne faktiskt.....En riktig skitmotor förvisso!!!!
Dåligt tips egentligen

Skulle hellre gå på en modernare drivlina upp max 1995

 

Screendump_495 2016-11-01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja jag har tittat på den också men han ville ha 18papp för den!  

Vilket låter helt sjukt när man kan hitta på blocket för under 10an. såg att en kille säljer en 302 a från 87 på blocket i Sunne för 6000kr. Skulle det kunna vara något?  

Screenshot_20161101-160015.png

Link to comment
Share on other sites

18papp??? Ja helt galet! Någon där som tror det är en guldklimp
5000spänn känns mer troligt men som sagt det är en sur trött motor!

Ärligt varför ens orka krångla med byta motor på en Mustang II det är knappt värt besväret.

Nästa steg när du satt i motorn är att du knäcker den veka 6 3/4" bakaxeln.

Är det inte lättare sälja av bilen och köpa en annan Mustang II?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tjena alla glada

Har nu hittat en ford v8 Windsor motor med manuell låda.. det är den lilla motorn dock men jag har stora förhoppningar att den ska passa bra i min musse.

ser ju klart mycket bättre ut än den 318 jag har hemma nu. Men det blir till att gå igenom den under sommaren för att sedan börja med projektet till hösten.

:-)  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-18 at 15:45, Dennis_80 said:

Tjena alla glada

Har nu hittat en ford v8 Windsor motor med manuell låda.. det är den lilla motorn dock men jag har stora förhoppningar att den ska passa bra i min musse.

ser ju klart mycket bättre ut än den 318 jag har hemma nu. Men det blir till att gå igenom den under sommaren för att sedan börja med projektet till hösten.

:-)  

Härligt, ska bli intressant att följa.

Link to comment
Share on other sites

Ja nästan så man redan längtar till hösten ? 

Är här någon som är duktig på växellådor?  Något trevligt ska man väl kunna sätta bakom? Helst 4 speed Har googlat runt lite men det finns ju en uppsjö med olika lådor å adapter plattor. Skulle kanske RAD lådan passa? Ser ju verkligen ut så när man bara står å ögon jämför.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaha

då har man rivit motorn å allt såg bra ut tills jag vände på motorn å titta på vevstakarna... vevstakslagert på 5ans cylinder var i princip borta å hade börjat tugga på vevaxeln så den blir ju bara till att lägga i soptunnan :-(

men har nu suttit å räknat på en grej å undrar om någon av er har erfarenhet av att byta vevaxel från en 261,289 el 302a vet att vevdimensionen är den samma men "stroket" är lite längre på 302an (3.000") förhållande till 2.870" på 221,261,289.

detta motsvarar då 3,301 mm el. 0.130" längre på en 302a. i min värd e det ju nästan obefintligt å borde ju kunna korrigeras med lägre stakar eller lägre kolv ? Men som sagt någon som har gjort detta för å vet om det funkar ?

för övrigt var blocket väldigt fint å i bra skick därav så vill jag försöka hitta en vevaxel å köra vidare på det blocket..

  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2017-04-11 at 4:23 PM, Dennis_80 said:

Nja tänkte på det med men den är rätt så mycket skadad å tror inte det går att rädda den. veven har tuggat i alla fall 3-4mm på axeln. :-(

Har vev. Oslipade och slipade

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

tjena

lite uppdatering...

Nu är allt ner plockat, å delar e på väg hit. tänkte dela med mig lite bilder för den intresserade.

E där någon av er som har delar till v8 221,260,289,302a så hör gärna av er, finns några delar jag fortfarande behöver.

DSC_0656.JPG

DSC_0668.JPG

DSC_0664.JPG

DSC_0726.JPG

DSC_0730.JPG

DSC_0756.JPG

DSC_0764.JPG

DSC_0767.JPG

DSC_0758.JPG

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...