Dennis_80 October 9, 2016 Report October 9, 2016 Hej Vet jag har snackat om detta innan men nu kan det äntligen bli av då jag har fått tag i en V8 cheva dodge 318cui automatare. Någon som vet om detta är möjligt eller e det helt omöjligt ? vet att detta kommer betyda att det blir mycket jobb, men det är jag inte rädd för. Vill mest veta om det är möjligt över huvud taget. Ja min bil idag är ju en ford mustang ghia med v6a 2,8l allas tankar, funderingar å tips är av stort värde.. mvh Dennis Citera
Per Berglund October 14, 2016 Report October 14, 2016 Klart det funkar om man tycker det är roligt att krångla till det för samma slutresultat Kommer bara bli en massa special lösningar till ingen nytta....kapa i kaross, tillverka motorfästen, växellådsfästen och jag får mardrömmar bara tänka på avgassystem Största problemet jag ser är att du får problem med få plats med fördelaren eftersom den sitter på baksidan på Dodge Även automaten kommer du inte få dit utan ta till vinkelslipen Den är mycket fetare än den lilla C4 lådan och faktiskt så tillverkade Ford en särskilt liten C4 till just Mustang II Lär ju även bli besiktning som ombyggt fordon Klart enklare en vanlig 302 det kryllar ju av sådana paket med låda och du riskerar inte gå in i väggen" och tröttna Nej tyvärr av mig får du ingen guldbiljett till slutfinalen utan det är bara gå hem! ;) 1 Citera
ThomasFB October 15, 2016 Report October 15, 2016 Mopar har en del fina smallblockare, som är väldigt lika varann på utsidan. Varför måste det vara en 318? Med rätt block och slag kommer du upp långt över 400 kubiktum och det med betydligt längre vevstakar än i en dito sb-Ford. Om du inte letar rejäl effektökning, kan du lika gärna bygga på en Ford 302/5.0. Större skillnader mellan automatlådorna i längd och storlek. Känner inte till Mustang 2, men antagligen blir det till att förstora tunneln oavsett. Du vill ha en A-904 ( finns i olika utförande genom åren), od-lådorna A500 och A518 är nyare och större. Citera
Dennis_80 October 19, 2016 Author Report October 19, 2016 Tja Mmm nu fick jag mig en tankeställare.. Men för att svara på några av era kommentarer. Fördelaren sitter redan bak på mustang 6:orna så där tror jag inte ska bli några problem. vad det gäller växellådan tänkte jag skaffa mig en manuell då forden idag är manuell å dem manuella låderna e både roligare att köra å tar lite mindre plats i tunneln. Sen varför jag inte väljer 302 a är för jag tyvärr har hört att dem inte är lika drift säkra som 318 motorn plus att jag fick den till ett ruggigt bra pris också. men visst skulle det kännas bättre i hjärtat att ha en ford motor i min ford. men att jag ska ha just 318 är ju inte skrivit i sten än har ju inte börjat på projektet ännu , v8an sitter just nu bara på motorstativet :-) Å visst blir jag tvungen att regga om bilen. Jag får väl kolla min runt efter en 302a också å ta mig en funderare på vad ni skrivit. tack än så länge för era svar, trevligt med många syn vinklar på detta.. som sagt projektet är inte riktigt igång ännu :-) Ps Ni vet inte var jag kan hitta en 302a till sjysst pris ? ds 1 Citera
Camilla Ljungkvist October 29, 2016 Report October 29, 2016 (redigerad) Av egen erfarenhet, försök att få tag i komplett paket från tidig Mustang 1975-84 Eftersom II-an är speciell med bla förflyttad motor/låda i sidled och väldigt smal i tunneln. Jag har fått byggt om ganska mkt i min vite, har 302-89 med 5-växlad -95 T5 låda i min. Dick Ändrade %s av %s (%s) Citera
ThomasFB October 30, 2016 Report October 30, 2016 En Ford 302 är minst 30 kg lättare än en MoPar A-motor. Hållbarheten i en Ford är väl inte så dålig, trots sämre design. Försök hålla max .020 överdimension i cylinder, max. .040 för glidarmotor. Citera
Dennis_80 November 1, 2016 Author Report November 1, 2016 Tack för alla svar. Låter som jag skall se mig om efter en ford motor istället. Känns som det skulle passa lite bättre efter att ha snackat med er. Får väl ha 318 motorn som lärlings projekt :-) Är det någon som vet eller känner någon som har en ford drivlina till salu så hör jätte gärna av er. Med vänlig hälsning Dennis Citera
Per Berglund November 1, 2016 Report November 1, 2016 Ring till bilskrotarna det är där det finns! Inte leta runt på blocket eller så det går inte Tog en snabb koll på Osby skroten och dom hade en 75a inne faktiskt.....En riktig skitmotor förvisso!!!! Dåligt tips egentligen Skulle hellre gå på en modernare drivlina upp max 1995 Citera
Dennis_80 November 1, 2016 Author Report November 1, 2016 Ja jag har tittat på den också men han ville ha 18papp för den! Vilket låter helt sjukt när man kan hitta på blocket för under 10an. såg att en kille säljer en 302 a från 87 på blocket i Sunne för 6000kr. Skulle det kunna vara något? Citera
Per Berglund November 1, 2016 Report November 1, 2016 18papp??? Ja helt galet! Någon där som tror det är en guldklimp 5000spänn känns mer troligt men som sagt det är en sur trött motor! Ärligt varför ens orka krångla med byta motor på en Mustang II det är knappt värt besväret. Nästa steg när du satt i motorn är att du knäcker den veka 6 3/4" bakaxeln. Är det inte lättare sälja av bilen och köpa en annan Mustang II? Citera
Per Berglund November 1, 2016 Report November 1, 2016 Här ett offer att slakta som har 302 + C4 15-papp och ett hus på köpet! :) Citera
Dennis_80 November 9, 2016 Author Report November 9, 2016 haha ja jag såg också den Läste du annonstexten så bra !! Citera
Dennis_80 March 18, 2017 Author Report March 18, 2017 Tjena alla glada Har nu hittat en ford v8 Windsor motor med manuell låda.. det är den lilla motorn dock men jag har stora förhoppningar att den ska passa bra i min musse. ser ju klart mycket bättre ut än den 318 jag har hemma nu. Men det blir till att gå igenom den under sommaren för att sedan börja med projektet till hösten. :-) 1 Citera
Glottis March 20, 2017 Report March 20, 2017 On 2017-03-18 at 15:45, Dennis_80 said: Tjena alla glada Har nu hittat en ford v8 Windsor motor med manuell låda.. det är den lilla motorn dock men jag har stora förhoppningar att den ska passa bra i min musse. ser ju klart mycket bättre ut än den 318 jag har hemma nu. Men det blir till att gå igenom den under sommaren för att sedan börja med projektet till hösten. :-) Härligt, ska bli intressant att följa. Citera
Dennis_80 March 21, 2017 Author Report March 21, 2017 Ja nästan så man redan längtar till hösten ? Är här någon som är duktig på växellådor? Något trevligt ska man väl kunna sätta bakom? Helst 4 speed Har googlat runt lite men det finns ju en uppsjö med olika lådor å adapter plattor. Skulle kanske RAD lådan passa? Ser ju verkligen ut så när man bara står å ögon jämför.. Citera
Dennis_80 March 21, 2017 Author Report March 21, 2017 (redigerad) 3 timmar sedan, Tbird said: Vad är en RAD låda? Borg Warner SR4. 4 växlad satt i 2 orna Ändrade %s av %s (%s) Citera
Dennis_80 April 10, 2017 Author Report April 10, 2017 Jaha då har man rivit motorn å allt såg bra ut tills jag vände på motorn å titta på vevstakarna... vevstakslagert på 5ans cylinder var i princip borta å hade börjat tugga på vevaxeln så den blir ju bara till att lägga i soptunnan :-( men har nu suttit å räknat på en grej å undrar om någon av er har erfarenhet av att byta vevaxel från en 261,289 el 302a vet att vevdimensionen är den samma men "stroket" är lite längre på 302an (3.000") förhållande till 2.870" på 221,261,289. detta motsvarar då 3,301 mm el. 0.130" längre på en 302a. i min värd e det ju nästan obefintligt å borde ju kunna korrigeras med lägre stakar eller lägre kolv ? Men som sagt någon som har gjort detta för å vet om det funkar ? för övrigt var blocket väldigt fint å i bra skick därav så vill jag försöka hitta en vevaxel å köra vidare på det blocket.. Citera
Per Berglund April 10, 2017 Report April 10, 2017 Lämna in veven för slipning. Finns ganska många överdimensioner. Citera
Dennis_80 April 11, 2017 Author Report April 11, 2017 Nja tänkte på det med men den är rätt så mycket skadad å tror inte det går att rädda den. veven har tuggat i alla fall 3-4mm på axeln. :-( Citera
MrGTO April 23, 2017 Report April 23, 2017 On 2017-04-11 at 4:23 PM, Dennis_80 said: Nja tänkte på det med men den är rätt så mycket skadad å tror inte det går att rädda den. veven har tuggat i alla fall 3-4mm på axeln. :-( Har vev. Oslipade och slipade Citera
Dennis_80 April 23, 2017 Author Report April 23, 2017 Så bra!! Denna e inte snygg! Han som satte ihop denna motor visste nog inte vad han pysslade med 😜 Att motorn ens fungerade med vev/kamen 180grader från varandra e skumt han hade satt cylinder 6 som nr 1 😮 Men för övrigt mycket bra block MOV_0683.mp4 MOV_0684_000.mp4 1 Citera
Dennis_80 May 16, 2017 Author Report May 16, 2017 tjena lite uppdatering... Nu är allt ner plockat, å delar e på väg hit. tänkte dela med mig lite bilder för den intresserade. E där någon av er som har delar till v8 221,260,289,302a så hör gärna av er, finns några delar jag fortfarande behöver. Citera
Per Berglund May 16, 2017 Report May 16, 2017 Duktiga vändkanter tyvärr! Behövs en överdimension för bra funktion. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.