Jump to content

Featured Replies

comment_153258

Hej 

Vet jag har snackat om detta innan men nu kan det Àntligen bli av dÄ jag har fÄtt tag i en V8 cheva dodge 318cui automatare. NÄgon som vet om detta Àr möjligt eller e det helt omöjligt ? vet att detta kommer betyda att det blir mycket jobb, men det Àr jag inte rÀdd för. Vill mest veta om det Àr möjligt över huvud taget. Ja  min bil idag Àr ju en ford mustang ghia med v6a 2,8l allas tankar, funderingar Ä tips  Àr av stort vÀrde.. 

mvh Dennis

comment_153332

Klart det funkar om man tycker det Àr roligt att krÄngla till det för samma slutresultat

Kommer bara bli en massa special lösningar till ingen nytta....kapa i kaross, tillverka motorfÀsten, vÀxellÄdsfÀsten och jag fÄr mardrömmar bara tÀnka pÄ avgassystem

Största problemet jag ser Àr att du fÄr problem med fÄ plats med fördelaren eftersom den sitter pÄ baksidan pÄ Dodge

Även automaten kommer du inte fĂ„ dit utan ta till vinkelslipen
Den Àr mycket fetare Àn den lilla C4 lÄdan och faktiskt sÄ tillverkade Ford en sÀrskilt liten C4 till just Mustang II

LÀr ju Àven bli besiktning som ombyggt fordon

Klart enklare en vanlig 302 det kryllar ju av sÄdana paket med lÄda och du riskerar inte gÄ in i vÀggen" och tröttna

Nej tyvÀrr av mig fÄr du ingen guldbiljett till slutfinalen utan det Àr bara gÄ hem! ;)

comment_153343

Mopar har en del fina smallblockare, som Àr vÀldigt lika varann pÄ utsidan. Varför mÄste det vara en 318? Med rÀtt block och slag kommer du upp lÄngt över 400 kubiktum och det med betydligt lÀngre vevstakar Àn i en dito sb-Ford. Om du inte letar rejÀl effektökning, kan du lika gÀrna bygga pÄ en Ford 302/5.0.

Större skillnader mellan automatlÄdorna i lÀngd och storlek. KÀnner inte till Mustang 2, men antagligen blir det till att förstora tunneln oavsett. Du vill ha en A-904 ( finns i olika utförande genom Ären), od-lÄdorna A500 och A518 Àr nyare och större. 

• Author
comment_153399

Tja 

Mmm nu fick jag mig en tankestÀllare..

Men för att  svara pĂ„ nĂ„gra av era kommentarer. Fördelaren sitter redan bak pĂ„ mustang 6:orna sĂ„ dĂ€r tror jag inte ska bli nĂ„gra problem. vad det gĂ€ller vĂ€xellĂ„dan tĂ€nkte jag skaffa mig en manuell dĂ„ forden idag Ă€r manuell Ă„ dem manuella lĂ„derna e bĂ„de roligare att köra Ă„ tar lite mindre plats i tunneln. Sen varför jag inte vĂ€ljer 302 a Ă€r för jag tyvĂ€rr har hört att dem inte Ă€r lika drift sĂ€kra som 318 motorn plus att jag fick den till ett ruggigt bra pris ocksĂ„. men visst skulle det kĂ€nnas bĂ€ttre i hjĂ€rtat att ha en ford motor i min ford. men att jag ska ha just 318 Ă€r ju inte skrivit i sten Ă€n har ju inte börjat pĂ„ projektet Ă€nnu , v8an sitter just nu bara pĂ„ motorstativet :-) Å visst blir jag tvungen att regga om bilen.

Jag fÄr vÀl kolla min runt efter en 302a ocksÄ  Ä ta mig en funderare pÄ vad ni skrivit. 

tack Àn sÄ lÀnge för era svar, trevligt med mÄnga syn vinklar pÄ detta.. som sagt projektet Àr inte riktigt igÄng Ànnu :-)

Ps Ni vet inte var jag kan hitta en 302a till sjysst pris ? ds 

• 2 weeks later...
comment_153512

Av egen erfarenhet, försök att fÄ tag i komplett paket frÄn tidig Mustang 1975-84

Eftersom II-an Àr speciell med bla förflyttad motor/lÄda i sidled och vÀldigt smal i tunneln.

Jag har fÄtt byggt om ganska mkt i min vite, har 302-89 med 5-vÀxlad -95 T5 lÄda i min.

Dick

Ändrade %s av %s (%s)

• Author
comment_153569

Tack för alla svar.

LÄter som jag skall se mig om efter en ford motor istÀllet.

KÀnns som det skulle passa lite bÀttre efter att ha snackat med er. 

FÄr vÀl ha 318 motorn som lÀrlings projekt :-)

Är det nĂ„gon som vet eller kĂ€nner nĂ„gon som har en ford drivlina till salu sĂ„ hör jĂ€tte gĂ€rna av er.

Med vÀnlig hÀlsning Dennis

comment_153572

Ring till bilskrotarna det Àr dÀr det finns!

Inte leta runt pÄ blocket eller sÄ det gÄr inte

Tog en snabb koll pÄ Osby skroten och dom hade en 75a inne faktiskt.....En riktig skitmotor förvisso!!!!
DÄligt tips egentligen

Skulle hellre gÄ pÄ en modernare drivlina upp max 1995

Screendump_495 2016-11-01.jpg

• Author
comment_153575

Ja jag har tittat pÄ den ocksÄ men han ville ha 18papp för den!  

Vilket lÄter helt sjukt nÀr man kan hitta pÄ blocket för under 10an. sÄg att en kille sÀljer en 302 a frÄn 87 pÄ blocket i Sunne för 6000kr. Skulle det kunna vara nÄgot?  

Screenshot_20161101-160015.png

comment_153581

18papp??? Ja helt galet! NÄgon dÀr som tror det Àr en guldklimp
5000spÀnn kÀnns mer troligt men som sagt det Àr en sur trött motor!

Ärligt varför ens orka krĂ„ngla med byta motor pĂ„ en Mustang II det Ă€r knappt vĂ€rt besvĂ€ret.

NÀsta steg nÀr du satt i motorn Àr att du knÀcker den veka 6 3/4" bakaxeln.

Är det inte lĂ€ttare sĂ€lja av bilen och köpa en annan Mustang II?

• 4 months later...
  • Author
comment_155283

Tjena alla glada

Har nu hittat en ford v8 Windsor motor med manuell lÄda.. det Àr den lilla motorn dock men jag har stora förhoppningar att den ska passa bra i min musse.

ser ju klart mycket bÀttre ut Àn den 318 jag har hemma nu. Men det blir till att gÄ igenom den under sommaren för att sedan börja med projektet till hösten.

:-)  

comment_155337
On 2017-03-18 at 15:45, Dennis_80 said:

Tjena alla glada

Har nu hittat en ford v8 Windsor motor med manuell lÄda.. det Àr den lilla motorn dock men jag har stora förhoppningar att den ska passa bra i min musse.

ser ju klart mycket bÀttre ut Àn den 318 jag har hemma nu. Men det blir till att gÄ igenom den under sommaren för att sedan börja med projektet till hösten.

:-)  

HÀrligt, ska bli intressant att följa.

• Author
comment_155373

Ja nÀstan sÄ man redan lÀngtar till hösten ? 

Är hĂ€r nĂ„gon som Ă€r duktig pĂ„ vĂ€xellĂ„dor?  NĂ„got trevligt ska man vĂ€l kunna sĂ€tta bakom? Helst 4 speed Har googlat runt lite men det finns ju en uppsjö med olika lĂ„dor Ă„ adapter plattor. Skulle kanske RAD lĂ„dan passa? Ser ju verkligen ut sĂ„ nĂ€r man bara stĂ„r Ă„ ögon jĂ€mför.. 

• 3 weeks later...
  • Author
comment_155790

Jaha

dÄ har man rivit motorn Ä allt sÄg bra ut tills jag vÀnde pÄ motorn Ä titta pÄ vevstakarna... vevstakslagert pÄ 5ans cylinder var i princip borta Ä hade börjat tugga pÄ vevaxeln sÄ den blir ju bara till att lÀgga i soptunnan :-(

men har nu suttit Ä rÀknat pÄ en grej Ä undrar om nÄgon av er har erfarenhet av att byta vevaxel frÄn en 261,289 el 302a vet att vevdimensionen Àr den samma men "stroket" Àr lite lÀngre pÄ 302an (3.000") förhÄllande till 2.870" pÄ 221,261,289.

detta motsvarar dÄ 3,301 mm el. 0.130" lÀngre pÄ en 302a. i min vÀrd e det ju nÀstan obefintligt Ä borde ju kunna korrigeras med lÀgre stakar eller lÀgre kolv ? Men som sagt nÄgon som har gjort detta för Ä vet om det funkar ?

för övrigt var blocket vÀldigt fint Ä i bra skick dÀrav sÄ vill jag försöka hitta en vevaxel Ä köra vidare pÄ det blocket..

• 2 weeks later...
comment_156075
On 2017-04-11 at 4:23 PM, Dennis_80 said:

Nja tÀnkte pÄ det med men den Àr rÀtt sÄ mycket skadad Ä tror inte det gÄr att rÀdda den. veven har tuggat i alla fall 3-4mm pÄ axeln. :-(

Har vev. Oslipade och slipade

• 4 weeks later...
  • Author
comment_156624

tjena

lite uppdatering...

Nu Àr allt ner plockat, Ä delar e pÄ vÀg hit. tÀnkte dela med mig lite bilder för den intresserade.

E dÀr nÄgon av er som har delar till v8 221,260,289,302a sÄ hör gÀrna av er, finns nÄgra delar jag fortfarande behöver.

DSC_0656.JPG

DSC_0668.JPG

DSC_0664.JPG

DSC_0726.JPG

DSC_0730.JPG

DSC_0756.JPG

DSC_0764.JPG

DSC_0767.JPG

DSC_0758.JPG