Mackan108 October 15, 2016 Report October 15, 2016 Hej jag har stora funderingar på att byta ut framvagnen på mustangen. Hitta detta och undrar om det är någon hör som har prövat det eller ett liknande? http://www.cjponyparts.com/rod-custom-rack-and-pinion-disc-brake-conversion-kit-with-tubular-a-arm-system-manual-steering-modular-v8-1965-1973/p/RCK106M-V/ Citera
Per Berglund October 15, 2016 Report October 15, 2016 Just do it!! Bytt till denna typ av framvagn har folk gjort sedan 80-talet! Det enda goda som kom ur Mustang II Ställ dig hellre frågan varför du vill göra det. Vanligen vill man seriöst uppdatera/tävla med bilen eller att man sätter in en motorlösning som kräver utrymmet. Rätt krävande operation så det gäller både ha egen kapacitet eller mycket pengar Men som sagt en väl beprövad lösning som är bra! Citera
Mackan108 October 16, 2016 Author Report October 16, 2016 On 2016-10-15 at 13:32, Per Berglund said: Just do it!! Bytt till denna typ av framvagn har folk gjort sedan 80-talet! Det enda goda som kom ur Mustang II Ställ dig hellre frågan varför du vill göra det. Vanligen vill man seriöst uppdatera/tävla med bilen eller att man sätter in en motorlösning som kräver utrymmet. Rätt krävande operation så det gäller både ha egen kapacitet eller mycket pengar Men som sagt en väl beprövad lösning som är bra! Just varför är väll ganska lätt ;) orginal är kasst i minna ögon ;) Jag är samtidigt ute efter nått som känns mer bekvämt att ratta. skulle inte va fel att kanske i framtiden sätta i en lite större motor heller :) är det någon som har använt just detta kitt? Det finns betydligt billigare kitt att köpa men då är man behov av att kapa i balkarna. vet inte om jag är så sugen på det faktiskt ;) Citera
Per Berglund October 16, 2016 Report October 16, 2016 1 hour ago, Mackan108 said: Just varför är väll ganska lätt ;) orginal är kasst i minna ögon ;) Jag är samtidigt ute efter nått som känns mer bekvämt att ratta. Både Mustangens framvagn och Mustang II var skit från början....De är byggda att bra "svajja" rakt fram! :) Bytt dom i över 20år så är väl insatt. Ska du bara ha en skön bil som går att ratta som en modern bil så är Mustang II operationen helt onödig och bortkastade pengar OM du inte tänkt hänga i en jätte motor. Jag vill inte avråda från en Mustang II framvagn för den funkar jätte bra om det görs rätt! Men har inte längre samma vinning som för 20år sedan när det inte fanns så många alternativ. Original styrningen är riktigt hemsk men mycket lätt byta ut separat från en mängd olika leverantörer. Original hjulupphängningen är lätt fixa också med eftermarknadens utveckling.....Se gärna på Hotchkis produkter http://www.hotchkis.net/ Med deras armar får du en modern bil 100% justerbar framvagn...Har själv byggt om så och har en kuggstång och bilen går som ett strykjärn på vägen och är ändå bekväm. Jag följer Jay Leno Garage på YouTube som alltid gör intressanta program...Kolla detta nedan! ca 19min in pratar dom bärarmar från Hotchkis Mycket roligare förbättra framvagnen 1000% med att bara jobba en helg.....Operation svetsa om till Mustang II pratar vi veckor eller månader Jätte bra program hos Jay iallafall! ;) Mitt råd är att se över alternativen och tänk vad du själv får ut av det. 1 Citera
Mackan108 October 16, 2016 Author Report October 16, 2016 3 timmar sedan, Per Berglund said: Både Mustangens framvagn och Mustang II var skit från början....De är byggda att bra "svajja" rakt fram! :) Bytt dom i över 20år så är väl insatt. Ska du bara ha en skön bil som går att ratta som en modern bil så är Mustang II operationen helt onödig och bortkastade pengar OM du inte tänkt hänga i en jätte motor. Jag vill inte avråda från en Mustang II framvagn för den funkar jätte bra om det görs rätt! Men har inte längre samma vinning som för 20år sedan när det inte fanns så många alternativ. Original styrningen är riktigt hemsk men mycket lätt byta ut separat från en mängd olika leverantörer. Original hjulupphängningen är lätt fixa också med eftermarknadens utveckling.....Se gärna på Hotchkis produkter http://www.hotchkis.net/ Med deras armar får du en modern bil 100% justerbar framvagn...Har själv byggt om så och har en kuggstång och bilen går som ett strykjärn på vägen och är ändå bekväm. Jag följer Jay Leno Garage på YouTube som alltid gör intressanta program...Kolla detta nedan! ca 19min in pratar dom bärarmar från Hotchkis Mycket roligare förbättra framvagnen 1000% med att bara jobba en helg.....Operation svetsa om till Mustang II pratar vi veckor eller månader Jätte bra program hos Jay iallafall! ;) Mitt råd är att se över alternativen och tänk vad du själv får ut av det. Tack för svaret :) avsolut ska jag tänkta över det. Tidigare ägare börja montera en mordärnare BMW framvagn, detta kändes bara fel så jag kasta bort det och börja om från början. Dok känner jag att orginal inte känns roligt. Lite bankörning kanske kommer i framtiden. Har även haft lite funderingar på att stoppa i en mordärnare motor med sprut och kompressor. Men detta är inget som ska ske imorgon, men jag är kluven. Ska följa ditt råd och kolla runt lite :) Citera
Per Berglund October 16, 2016 Report October 16, 2016 Ja det är skitsvårt veta var man ska börja! Finns alltid en massa hål stoppa och hålen blir större ju mer man petar och tänker! :) Vill du svänga och tycker det är roligt med bana så är mitt råd börja med drivlina och en modern TKO 600 låda istället...Det är där man vill ha så modern som möjligt! Det är där du behöver pengarna och det är där det roliga kommer ut! :) Framvagn kan man göra när som helst hur som helst. Originalet är inte så illa som många säger och det går just nu lite "inflation" i fräckaste hjulupphängningen fast 99% inte behöver det. Jag följer racingen "Touring Car Masters" i Australien där dom är helt galna! Där kör man original framvagn och bladfjädrar....Naturligtvis förstärkt och egna geometrier..Det funkar!! Gjorde även så på Shelby tiden Inte ens kuggstång används! Se här 3minuter in från John Bowe som är en av topp namnen så ser du att inte mycket är gjort förutom förstärkningar Insprutare en själklarhet numera!! Citera
Mackan108 October 17, 2016 Author Report October 17, 2016 10 timmar sedan, Per Berglund said: Ja det är skitsvårt veta var man ska börja! Finns alltid en massa hål stoppa och hålen blir större ju mer man petar och tänker! :) Vill du svänga och tycker det är roligt med bana så är mitt råd börja med drivlina och en modern TKO 600 låda istället...Det är där man vill ha så modern som möjligt! Det är där du behöver pengarna och det är där det roliga kommer ut! :) Framvagn kan man göra när som helst hur som helst. Originalet är inte så illa som många säger och det går just nu lite "inflation" i fräckaste hjulupphängningen fast 99% inte behöver det. Jag följer racingen "Touring Car Masters" i Australien där dom är helt galna! Där kör man original framvagn och bladfjädrar....Naturligtvis förstärkt och egna geometrier..Det funkar!! Gjorde även så på Shelby tiden Inte ens kuggstång används! Se här 3minuter in från John Bowe som är en av topp namnen så ser du att inte mycket är gjort förutom förstärkningar Insprutare en själklarhet numera!! Absolut drivlinan kommer uppgraderas, ska först bestämma mig om jag nöjer mig med min 302 windsor och "hotta" upp den lite. Eller om jag faktiskt byter ut hela drivlinan till lite mer mordärn där med. varför jag vill börja med framvagnen nu är som sagt att min inte är komplett, ska jag lägga pengar på en framvagn kanske det är värt att börja uppdatera? Jag har jobbat som smed ett antal år så svetsningen bör inte va några problem här. Det är nog mer tiden med 2 små barn (15 månader samt 2 månader) som bromsar det hela ;) Efter dinna tips ska jag nog lugna mig lite mer och använda ögonen jag faktiskt föddes med :) och läsa runt lite mer. Måste nog som du säger komma fram till vad jag själv faktiskt behöver :) Citera
Per Berglund October 17, 2016 Report October 17, 2016 Stor fördel att du har svets i blodet!!! Stor nackdel (Mustang mässigt) att du har barn i huset! :) 302an är ärligt svår bli nöjd med tycker jag...Har haft ett par stycken....Har inte det bottendraget så man vill snabbt ha mera!! :) Laddar/strokar man så ligger de rätt i effekt men är lite vek i sin design så det gäller bygga bra och kvalitet! Passar ju väldigt bra dimensionsmässigt 66 dock! Bra lätt vikt också! Citera
Arreflod. November 10, 2016 Report November 10, 2016 (redigerad) On Monday, October 17, 2016 at 07:31, Mackan108 said: Absolut drivlinan kommer uppgraderas, ska först bestämma mig om jag nöjer mig med min 302 windsor och "hotta" upp den lite. Eller om jag faktiskt byter ut hela drivlinan till lite mer mordärn där med. varför jag vill börja med framvagnen nu är som sagt att min inte är komplett, ska jag lägga pengar på en framvagn kanske det är värt att börja uppdatera? Jag har jobbat som smed ett antal år så svetsningen bör inte va några problem här. Det är nog mer tiden med 2 små barn (15 månader samt 2 månader) som bromsar det hela ;) Efter dinna tips ska jag nog lugna mig lite mer och använda ögonen jag faktiskt föddes med :) och läsa runt lite mer. Måste nog som du säger komma fram till vad jag själv faktiskt behöver :) Du kan kolla under projekt tråden där jag byter till Heitds Mustang II. Mycket kap och svets och en hel drös med andra grejor som måste göras och som ofta inte framgår på videos eller instruktioner för den delen. Tog mycket längre tid än jag räknade med. Är inte klar än då jag spåra på lite andra grejor... Men som sagt kolla tråden och ställ gärna frågor. Har bilder på nästan allt, tråden har bara en liten del. Obs ditt garage kommer aldrigt bli sig likt för det är otroligt skitigt och du kommer lukta kapskiva i veckor. Lycka till med vad du nu väljer! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Mackan108 February 5, 2017 Author Report February 5, 2017 On 2016-11-11 at 00:11, M Arreflod said: Du kan kolla under projekt tråden där jag byter till Heitds Mustang II. Mycket kap och svets och en hel drös med andra grejor som måste göras och som ofta inte framgår på videos eller instruktioner för den delen. Tog mycket längre tid än jag räknade med. Är inte klar än då jag spåra på lite andra grejor... Men som sagt kolla tråden och ställ gärna frågor. Har bilder på nästan allt, tråden har bara en liten del. Obs ditt garage kommer aldrigt bli sig likt för det är otroligt skitigt och du kommer lukta kapskiva i veckor. Lycka till med vad du nu väljer! Tack inte varit så aktiv här på ett tag :) ska kolla upp det, lukt i garaget är inga problem det är på 255 kvm 9 meter till tak och grym ventilation :) 1 Citera
Alin92 August 22, 2018 Report August 22, 2018 On 2016-10-16 at 16:31, Per Berglund said: Både Mustangens framvagn och Mustang II var skit från början....De är byggda att bra "svajja" rakt fram! Bytt dom i över 20år så är väl insatt. Ska du bara ha en skön bil som går att ratta som en modern bil så är Mustang II operationen helt onödig och bortkastade pengar OM du inte tänkt hänga i en jätte motor. Jag vill inte avråda från en Mustang II framvagn för den funkar jätte bra om det görs rätt! Men har inte längre samma vinning som för 20år sedan när det inte fanns så många alternativ. Original styrningen är riktigt hemsk men mycket lätt byta ut separat från en mängd olika leverantörer. Original hjulupphängningen är lätt fixa också med eftermarknadens utveckling.....Se gärna på Hotchkis produkter http://www.hotchkis.net/ Med deras armar får du en modern bil 100% justerbar framvagn...Har själv byggt om så och har en kuggstång och bilen går som ett strykjärn på vägen och är ändå bekväm. Jag följer Jay Leno Garage på YouTube som alltid gör intressanta program...Kolla detta nedan! ca 19min in pratar dom bärarmar från Hotchkis Mycket roligare förbättra framvagnen 1000% med att bara jobba en helg.....Operation svetsa om till Mustang II pratar vi veckor eller månader Jätte bra program hos Jay iallafall! Mitt råd är att se över alternativen och tänk vad du själv får ut av det. Skitbra ett sådant KIT får det bli, bara 30-35 K + frakt i dag, om man vill byta fram och bak hela skiten. Möjligen om de hade bara framdelen skulle jag börja med den. Men ....Finns det andra alternativ, hur är Mustan inlimits och ev andras KIT? Vet du det? Citera
Per Berglund August 23, 2018 Report August 23, 2018 Mustangs unlimited är bara en säljare så dom har inget eget. Du måste bestämma dig om du vill ha original, förbättrat original, kraftigt modifierat original liknande, totalt nytt mer modern framvagn. Bara köpa "original" är mer än fråga om kvalitet och fabrikat. Man kan förbättra känslan men det blir aldrigt helt bra "Förbättrat original" skulle jag säga är det vettigaste utan några större ingrepp i chassi. Jag tycker Global West är klart bäst om man har tänkt sig något åt original men med förbättrad känsla i styrning och väghållnig Lyssna på denna kille dom kan detta med väghållning och kvalitet Global west har även dyra "kitt" för den som vill http://www.globalwest.net/mustang-1967-1968-1969-1970-coilover-kits-global-west.html Nivån efter Global West finns andra fabrikat Välkänt är Total Control och då byter man mera järn i framvagnen utan större ingrepp. Frågan bara om man har nytta av det.....För mig ser det mest snyggt ut Det finns så sjukt mycket till Mustang att det är svårt hänga med!! Mitt råd är att tänka lite på bromsar först!!! Om du längre fram kommer på att du vill ha nått häftigt där så bör man ha en bra upphängning! Citera
Alin92 August 25, 2018 Report August 25, 2018 On 2018-08-23 at 09:44, Per Berglund said: Mustangs unlimited är bara en säljare så dom har inget eget. Du måste bestämma dig om du vill ha original, förbättrat original, kraftigt modifierat original liknande, totalt nytt mer modern framvagn. Bara köpa "original" är mer än fråga om kvalitet och fabrikat. Man kan förbättra känslan men det blir aldrigt helt bra "Förbättrat original" skulle jag säga är det vettigaste utan några större ingrepp i chassi. Jag tycker Global West är klart bäst om man har tänkt sig något åt original men med förbättrad känsla i styrning och väghållnig Lyssna på denna kille dom kan detta med väghållning och kvalitet Global west har även dyra "kitt" för den som vill http://www.globalwest.net/mustang-1967-1968-1969-1970-coilover-kits-global-west.html Nivån efter Global West finns andra fabrikat Välkänt är Total Control och då byter man mera järn i framvagnen utan större ingrepp. Frågan bara om man har nytta av det.....För mig ser det mest snyggt ut Det finns så sjukt mycket till Mustang att det är svårt hänga med!! Mitt råd är att tänka lite på bromsar först!!! Om du längre fram kommer på att du vill ha nått häftigt där så bör man ha en bra upphängning! Tack Per, jag skall kolla igenom allt och försöka förstå och hänga med, jag är en rätt ringrostig mekare(20 barn etc) och det händer så sjukt mycket och finns så många leverantörer. Vilken idiot som helst fattar att de bland alla dessa finns charlataner och skojare, men även bra saker. Jag är ingen original-typ, det är helt oviktigt för mig, jag vill ha en körbar bil, som inte klickar och funkar i alla lägen. Närapå en vardagsbil under halkfria månader. jag har bestämt mig för att försöka uppgradera min framvagn och delvis bakdelen nu under den mörka delen av året. Vill helst svetsa och bygga om så lite som jag kan, utan mera "Bolt On" är min grej. Just nu är rambalkar och fjädertornen under uppsyn och byts/lagas/förstärks, så jag vet att det hela håller för en uppgradering, sen då det är klart oktober, typ, vill jag börja med att uppraders framvagnen och då gärna ha ett "kit" så jag inte behöver gå och beställa på olika sidor och hos olika leverantörer. Då vet jag att jag kommer köpa mycket fel och extra jag inte behöver och det är kronor jag bättre lägger på det nödvändiga. Så alla förslag på hela "kit", fram (och även bak) är väl emottagna!!! Petter Citera
Alin92 August 25, 2018 Report August 25, 2018 On 2016-10-16 at 16:31, Per Berglund said: http://www.mustangsunlimited.com/Mustang/Suspension/Front-Suspension-Rebuild-Kits/Super-Front-End-Rebuild-Kit-1968-1969-Mustang-Cougar.axd Tex det här "kittet" är det ok, eller skall man passa sig, det är ju inga dämpare, eller fjädrar med och enligt uppgift skall fjädrarna vara rättnya, de jag har, men jag måste nog fixa nya dämpare...??Jag är villrådig! Vad skall jag gå mot, Global west 25K + Hotchkiss 35K+ eller det från Mustang Unl för ca 5K+, det kanske finns annat, andra. Jag är ute efter så kompletta saker som jag bara kan få! On 2016-10-16 at 16:31, Per Berglund said: Skitbra ett sådant KIT får det bli, bara 30-35 K + frakt i dag, om man vill byta fram och bak hela skiten. Möjligen om de hade bara framdelen skulle jag börja med den. Men ....Finns det andra alternativ, hur är Mustan inlimits och ev andras KIT? Vet du det? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.