Jump to content

Slitna spindelleder ?


monkeyman

Recommended Posts

Har ett tag hört ett "klonkande" från framvagnen när man kör i ojämnheter. Hade det förra året då jag besiktade och den gick igenom. Bytte krängningshämmarstag i vinter, men samma sak ändå.

Lyfte bilen ikväll när jag meckade med annat och märkte då att när man håller hjulet kvart i 3 och vickar så är det ett tydligt glapp och klonk ljud på bägge sidor. Svårt att se om det är spindelleden som rör sig eller om det är nått annat. Tanken jag haft är fjäderbenslagringarna, monterade sänkfjädrar i vintras och bytte inte lagringarna då.

Ska snart besikta och är det spindelleden borde jag väl få anmärkning om det glappar så pass att man känner det för hand?

Link to comment
Share on other sites

Känns inte och syns inget på styrlederna heller, tog av hjulet och ruckade på oket och skivan kvart i tre, lättare att se då men icke. Kanske lite antydan till spinelleden ändå. Får nog avvakta besiktningen och se ändå..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man kan sätta ett litet bräckjärn/kofot precis mellan bärarmen och navet, precis invid spindelleden och lyfta lite upp och ned. Glappar det då kan man var rätt säker på att det är spindelleden. Mina gjorde det och jag bytte till Ford racing bärarmar.

Känns glappet bara kvart i tre håller jag med om att styrleder låter troligare. Verkar finns rätt mycket som kan låta illa i framvagnen på mustangen. Fjäderbenslagringar, kräningshämmarbussning, kräningshämmarstag, men även stötdämparna....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...