Jump to content

köpråd (gt cab)


galanz

Recommended Posts

hmmm behöver inte kedja bytas med intervall?? för att hålla o så

Det kan alltid vara möjligt eftersom det är en vanlig kedja.

Dom blir ju slappa med tiden och beroende på hur välservad bilen är.

Har man tur kan det gå i 25.000mil och har man otur så är den slut efter 10.000

Byta är inte lätt själv utan specialverktyg.

Man måste ha en avdragare för främmre svängningsdämparen för att få loss drev och kedja.

I övrigt är 5.0 motorerna dom lättaste att skruva med och det är mycket billigt material för ett par 100-lappar

Fast det beror ju även på din egen "mekarnivå" ? :lol:

Link to comment
Share on other sites

hmmm behöver inte kedja bytas med intervall?? för att hålla o så

Nope ingen intervallbyte på kedjan, såsom det är på en kamrem, (en kamrem byter man någonstans mellan 10k och 15k mil, min passat hade byte vid 12000mila servicen)

En kedja går inte av, som en sliten kamrem kan göra.

(eller vad vet jag om det, kanske finns dom som haft den oturen)

Utan man märker såsom Lars Oscarson skriver,,,

Link to comment
Share on other sites

ok jag må vara ingen mekar kung men jag e material kunnig o teknisk

på min nuvarnde bil byts kamrem varje 6000 mil (mkt lågt det iof....) o en kedja går inte av om ej otur men den kan tänjas o kugga över om den körs för länge.....o då blir det ventilsallad likväl

ngt annat att tänka på innan köp??

Link to comment
Share on other sites

En kamkedja blir aldrig så utsträckt att det finns risk att den kuggar över, det som händer är att timingen mellan vev och kam kan bli lite fel. Men som sagt, det märks när kedjan är så sliten att det är dax att byta.

Risken att den skulle gå av är ganska liten så länge man sköter grejorna och inte kör vråltrimmat.

Link to comment
Share on other sites

Kamkedjor går av; svärfar har en Scorpio Cosworth 24v -95 med ca 10.000 mil på mätaren. Ena kedjan gick av, reparationen slutade på 46.000 kr.

Som jämförelse kostar en utbytesmotor 97.000 och en ny 127.000 till den bilen. Kul med tanke på att inbytespriset torde ligga på 50-60.000 för hela bilen. Att det sedan inte hör till vanligheterna må vara sin sak, men det kan hända.

Link to comment
Share on other sites

Serviceintervall enligt Haynes;

Ford Mustang Maintenance schedule

Every 250 miles (402,5 km) or weekley, whichever comes first

Check the engine oil level

Check the engine coolant level

Check the windshield washer fluid level

Check brake fluid level

Check the tires and tire pressures

Every 3000 miles (4830 km) or 3 months, whichever comes first

Check the power steering fluid level

Check the automatic transmission fluid level

Change the engine oil and oil filter

Check the clutch pedal freeplay

Every 6000 miles (9660 km) or 6 months, whichever comes first

Check and service battery

Inspect and replace, if necessary, the windshield wiper blades

Rotate the tires

Check the seat belt operation

Every 15000 miles (24150 km) or 12 months, whichever comes first

Inspect and replace, if necessary, all underhood hoses

Inspect the cooling system

Check the fuel system

Inspect the steering and suspension components

Inspect the brakes

Check the manual transmission lubricant level

Check the rear axle (differential) lubricant level

Every 30000 miles (48300 km) or 24 months, whichever comes first

Check the engine drivebelt(s)

Inspect and replace, if necessary, the ignition system components

Replace the air filter

Check the PCV valve

Replace the fuel filter

Inspect the exhaust system

Change the automatic transmission fluid and filter

Service the cooling system (drain, flush and refill)

Change the brake fluid

Every 60000 miles (96600 km) or 48 months, whichever comes first

Replace the spark plugs

Change the manual transmission lubricant

Change the rear axle (differential) lubricant

Ny klädsel till stolarna, i skinn, kostar $700 hos http://www.50resto.com/ eller $370 för vinyl. Komplett mattsats kostar $130 på samma ställe. För $320 får du en ny läderratt...

Link to comment
Share on other sites

Ny klädsel till stolarna, i skinn, kostar $700 hos http://www.50resto.com/ eller $370 för vinyl. Komplett mattsats kostar $130 på samma ställe. För $320 får du en ny läderratt...

innebär det där priset nytt skinn för alla stolar?? vad kan tänkas kosta att för få hit det till sverige samt att montera det??

tack för alla bra svar

Link to comment
Share on other sites

Ja, priset är för framstolar och baksäte. Eftersom du funderar på en cab tycker jag att du bör satsa på skinn, håller bättre en vinyl enligt min erfarenhet från engelska cabbar.

Tidigare räknade man ofta med 13 kr / 1 $ hemtransporterat, förtullat och med moms som omräkningstal. Dvs ca 9.000 kr för klädseln hemma här i Sverige (inkl. klädseln alltså). Nu har ju dollarn sjunkit ganska rejält, så det blir ju billigare just nu iallafall.

När det gäller montering, kolla företagsannonserna i Classic Motor eller Nostalgia. Det brukar finnas firmor som annonserar där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...