Jump to content

Motor i en 66:a vad ska man stoppa i?


Kalaspuffar

Recommended Posts

Ingen crusing kör max 2-3 mil i en stöt vanligtvis.

Vad som gör mig lite fundersam är att jag plockat isär hela motorn och den behöver hornas och lite nya lager osv.

Kanske inte vore en dum idé att köpa någon renoverad eller "ny" motor med ca  300-350 HK.

Jag är inte ute efter 6000rpm + heller.

Link to comment
Share on other sites

Nytt är alltid nytt såklart!

En renovering är som du känner att det går åt mer än vad man tror!
Materialet är den enkla biten men viktigast är maskinarbeten

Nu när dollarn är svinigt dyr så gissar jag det är trots allt bättre affär att renovera.
Plocka inget själv utan lämna bort allt för kontroll + åtgärd

Ford block är ofta skeva och stakar behöver oftast riktas och för att inte tala om balansering.

Beror på vad du tänkt för budget dessutom?

 

Link to comment
Share on other sites

Jo att det är skevt ser jag då en vevlagret är slitet på ena sidan så den staken är förmodligen skev.

Sedan är det nya saker som skulle gälla vattenpump oljepump osv springer iväg fort :)

25-30 kan jag tänka mig kanske , mer om det behövs för rätt grejer :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ja Robbe ligger rätt i pengarna så den summan är ett riktmärke!

Vill du gå på annat så fundera på något i tiden!

Bästa köp du kan göra är att helt enkelt köpa en annan komplett bil och sno drivlinan ur.

En 5.0 drivlina är en kanonmotor och en helt annan körglädje en sunkig förgasarmotor.

Eller så scanna av bildelsbasen!
Skärmavbild 2016-12-20 kl. 20.01.57.png

 

I helgen var jag med en kompis och köpte en 91a Bronco som bara gått 14.000mil eller så och med en helt genomgången drivlina/motor
Var en direktinsprutad 351W och spann som en katt.....Hela bilen för 30.000kr var ett kap även om man bara skulle komma åt drivlinan

Bilen är bara "toppen på ett isberg" ! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja man får välja om man orkar med ny kunskap.

Renovera är egentligen lika illa.. Inget kan du göra själv annat än skruva ihop saker men det är ingen renovering.

En motor döljer mycket, mycket mer än man anar!

Om man tittar på vad Summits Racings billigaste budgetmotorer går igenom så inser man processen.
Inte mycket i denna video från ATK bör man utelämna i en genomgång....En kedja är inte starkare än sin svagaste länk.

Ett tips är  att kontakta Engine Kit Racing för en offert för han kan Ford! 070-7770998

 

Link to comment
Share on other sites

Tänk att gamla windsor är i min mening "billiga" att renovera.

Värre är det med modular motorerna enklast att ta priset för en windsor renovering och multiplicera med 3 - 4.

Själv skulle jag inte tveka att renovera om basen är bra i motorn och det är vad man vill ha.

Är man ute efter mer hk, då är det en helt annan sak..

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Tbird said:

Tänk att gamla windsor är i min mening "billiga" att renovera.

Värre är det med modular motorerna enklast att ta priset för en windsor renovering och multiplicera med 3 - 4.

Själv skulle jag inte tveka att renovera om basen är bra i motorn och det är vad man vill ha.

Är man ute efter mer hk, då är det en helt annan sak..

Varför skulle modular motorn vara så mkt dyrare?

Jag har fått priser på under 100k för borrat, balanserat, smidd 302 strokervev, smiddastakar, nya lager, smiddaHCkolvar, ny kamdriv, nya FR toppar. bult & packn.  exkl. den roliga monteringen.

 

Link to comment
Share on other sites

Alla 5.0 motorer vilket i grunden är en 302.
Ford slutade tillverka dessa runt år 2000...Lite olika för olika bilmodeller
Mustangen var sista året 1995

Bäst ta en så sen som möjligt då elektronik och styrning hela tiden förbättras.
Bästa automatlådan är då 4R70W 

Bolt On är inget och det som skiljer är att du måste byta växellådsfäste, vattenpump.
Oftast oljetråg och oljepump beroende på vilken bil den kom ifrån

I grundet är alla dimensioner exakt som motorn plocka ur

Här en artikel

http://www.mustangandfords.com/how-to/drivetrain/mdmp-9810-engine-aod-transmission-swap/

Sök på YouTube 5.0 EFI swap så ser du att massor gör detta

Notera dock att nu får man även träff på den allra nyaste 5.0 Coyote motorn som är split ny som folk stoppar i
Den är svår!!

Link to comment
Share on other sites

Modular finns i många former sedan 1991 (Lincoln Town car först ute)

2 valve (1991 - 2004)

4 valve (1993 - 2004)

3 valve (2005 -2010)

Coyote 5.0 med 4 valve.

 

Det som gör renovering och köp (ARP bultar) mycket dyrare för modular motor är följande.

Antal ventiler 1 - 2 gånger så många

Antal vevaxel lager bultar 2 -3 gånger så många 

Antal kamaxlar 2 - 4 gånger så många

Antal kamaxel bultar 2 -4 gånger så många

Antal ventiler, fjädrar, knaster och lyftare 1 - 2 gånger så många

Antal kamkjedjor 2 - 4 gånger så många

Dessutom för kamkjedjor så finns det kjedje guides 4 st och 2 - 4 oljetrycks ventiler.

 

Oftast ska det vara bättre passning än äldre 289 - 351 windsor.

Dessutom är eftermarknaden ganska dålig.

 

I ditt fall skulle jag satsa på en gammal hederlig 302 kallad 5.0 med insprut.

Faktum att du kan uppnå detta med original motorn och byta ut förgasare och fördelare till eftermarknads insprut och tändning.

Annars är det bästa alternativet (87) 88 -83 Mustang (håll dig ifrån 94 - 95 Mustang då dessa har en hel del specifika delar och även insprut styrning).

 

Link to comment
Share on other sites

Ja sprut på gammal motor kan jag verkligen skriva under på!
Massa system kommer nu ut i prisvänliga paket så som FiTech och Holley.
Blir plötsligt en ny bil!

Gjorde detta själv rätt nyligen men totalt spräcker du budgeten om du även ska bygga motor.
En 5.0 med original sprut är absolut billigaste lösningen

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Renovera en gammal motor kan vara en både rolig resa och i slutänden vacker!

Passa på tänka lite utanför det vanliga!
Såg nyss denna gedigna och vackra motor bli renoverad i ett coolt klipp på YouTube

Riktigt snygg med lackering i silver och fränt insug!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Per Berglund said:

Ja sprut på gammal motor kan jag verkligen skriva under på!
Massa system kommer nu ut i prisvänliga paket så som FiTech och Holley.
Blir plötsligt en ny bil!

Gjorde detta själv rätt nyligen men totalt spräcker du budgeten om du även ska bygga motor.
En 5.0 med original sprut är absolut billigaste lösningen

 

En update jag definitivt kommer göra till våren/sommaren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...