Kalaspuffar December 20, 2016 Report December 20, 2016 Hej Jag har nu plockat ur motor och låda (c4). Tips på motorer att byta till utan att behöva bygga om? Citera
Kalaspuffar December 20, 2016 Author Report December 20, 2016 (redigerad) Ja det ska det vara från början : Vin 6F07A731512 Har plockat ur en 302 från 1971 ur de nu Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund December 20, 2016 Report December 20, 2016 Ja bra då är det väll bara köra på samma rova! Beror på vad du vill få ut av det? Hu kör du? Långt? Kort? Crusing? Racing? Citera
Kalaspuffar December 20, 2016 Author Report December 20, 2016 Ingen crusing kör max 2-3 mil i en stöt vanligtvis. Vad som gör mig lite fundersam är att jag plockat isär hela motorn och den behöver hornas och lite nya lager osv. Kanske inte vore en dum idé att köpa någon renoverad eller "ny" motor med ca 300-350 HK. Jag är inte ute efter 6000rpm + heller. Citera
Per Berglund December 20, 2016 Report December 20, 2016 Nytt är alltid nytt såklart! En renovering är som du känner att det går åt mer än vad man tror! Materialet är den enkla biten men viktigast är maskinarbeten Nu när dollarn är svinigt dyr så gissar jag det är trots allt bättre affär att renovera. Plocka inget själv utan lämna bort allt för kontroll + åtgärd Ford block är ofta skeva och stakar behöver oftast riktas och för att inte tala om balansering. Beror på vad du tänkt för budget dessutom? Citera
Kalaspuffar December 20, 2016 Author Report December 20, 2016 Jo att det är skevt ser jag då en vevlagret är slitet på ena sidan så den staken är förmodligen skev. Sedan är det nya saker som skulle gälla vattenpump oljepump osv springer iväg fort :) 25-30 kan jag tänka mig kanske , mer om det behövs för rätt grejer :) Citera
RobbeStockholm December 20, 2016 Report December 20, 2016 Jag hade lagt en budget på kanske 40 på min 351c renovering...den är sedan länge spräckt ...:-) Citera
Kalaspuffar December 20, 2016 Author Report December 20, 2016 Hehe ja därav min tanke på att peta i något annat Citera
Per Berglund December 20, 2016 Report December 20, 2016 Ja Robbe ligger rätt i pengarna så den summan är ett riktmärke! Vill du gå på annat så fundera på något i tiden! Bästa köp du kan göra är att helt enkelt köpa en annan komplett bil och sno drivlinan ur. En 5.0 drivlina är en kanonmotor och en helt annan körglädje en sunkig förgasarmotor. Eller så scanna av bildelsbasen! I helgen var jag med en kompis och köpte en 91a Bronco som bara gått 14.000mil eller så och med en helt genomgången drivlina/motor Var en direktinsprutad 351W och spann som en katt.....Hela bilen för 30.000kr var ett kap även om man bara skulle komma åt drivlinan Bilen är bara "toppen på ett isberg" ! :) Citera
Kalaspuffar December 20, 2016 Author Report December 20, 2016 Lite över min kunskap att sätta i en hel drivlina från annan bil ? Citera
Per Berglund December 20, 2016 Report December 20, 2016 Ja man får välja om man orkar med ny kunskap. Renovera är egentligen lika illa.. Inget kan du göra själv annat än skruva ihop saker men det är ingen renovering. En motor döljer mycket, mycket mer än man anar! Om man tittar på vad Summits Racings billigaste budgetmotorer går igenom så inser man processen. Inte mycket i denna video från ATK bör man utelämna i en genomgång....En kedja är inte starkare än sin svagaste länk. Ett tips är att kontakta Engine Kit Racing för en offert för han kan Ford! 070-7770998 Citera
Tbird December 20, 2016 Report December 20, 2016 Tänk att gamla windsor är i min mening "billiga" att renovera. Värre är det med modular motorerna enklast att ta priset för en windsor renovering och multiplicera med 3 - 4. Själv skulle jag inte tveka att renovera om basen är bra i motorn och det är vad man vill ha. Är man ute efter mer hk, då är det en helt annan sak.. Citera
Mustangmike December 21, 2016 Report December 21, 2016 9 timmar sedan, Tbird said: Tänk att gamla windsor är i min mening "billiga" att renovera. Värre är det med modular motorerna enklast att ta priset för en windsor renovering och multiplicera med 3 - 4. Själv skulle jag inte tveka att renovera om basen är bra i motorn och det är vad man vill ha. Är man ute efter mer hk, då är det en helt annan sak.. Varför skulle modular motorn vara så mkt dyrare? Jag har fått priser på under 100k för borrat, balanserat, smidd 302 strokervev, smiddastakar, nya lager, smiddaHCkolvar, ny kamdriv, nya FR toppar. bult & packn. exkl. den roliga monteringen. Citera
Kalaspuffar December 21, 2016 Author Report December 21, 2016 Vika insprutsmotorer kan man klämma i "bolt on" i 1966? Vilka lådor passar? Citera
Per Berglund December 21, 2016 Report December 21, 2016 Alla 5.0 motorer vilket i grunden är en 302. Ford slutade tillverka dessa runt år 2000...Lite olika för olika bilmodeller Mustangen var sista året 1995 Bäst ta en så sen som möjligt då elektronik och styrning hela tiden förbättras. Bästa automatlådan är då 4R70W Bolt On är inget och det som skiljer är att du måste byta växellådsfäste, vattenpump. Oftast oljetråg och oljepump beroende på vilken bil den kom ifrån I grundet är alla dimensioner exakt som motorn plocka ur Här en artikel http://www.mustangandfords.com/how-to/drivetrain/mdmp-9810-engine-aod-transmission-swap/ Sök på YouTube 5.0 EFI swap så ser du att massor gör detta Notera dock att nu får man även träff på den allra nyaste 5.0 Coyote motorn som är split ny som folk stoppar i Den är svår!! Citera
Tbird December 21, 2016 Report December 21, 2016 Modular finns i många former sedan 1991 (Lincoln Town car först ute) 2 valve (1991 - 2004) 4 valve (1993 - 2004) 3 valve (2005 -2010) Coyote 5.0 med 4 valve. Det som gör renovering och köp (ARP bultar) mycket dyrare för modular motor är följande. Antal ventiler 1 - 2 gånger så många Antal vevaxel lager bultar 2 -3 gånger så många Antal kamaxlar 2 - 4 gånger så många Antal kamaxel bultar 2 -4 gånger så många Antal ventiler, fjädrar, knaster och lyftare 1 - 2 gånger så många Antal kamkjedjor 2 - 4 gånger så många Dessutom för kamkjedjor så finns det kjedje guides 4 st och 2 - 4 oljetrycks ventiler. Oftast ska det vara bättre passning än äldre 289 - 351 windsor. Dessutom är eftermarknaden ganska dålig. I ditt fall skulle jag satsa på en gammal hederlig 302 kallad 5.0 med insprut. Faktum att du kan uppnå detta med original motorn och byta ut förgasare och fördelare till eftermarknads insprut och tändning. Annars är det bästa alternativet (87) 88 -83 Mustang (håll dig ifrån 94 - 95 Mustang då dessa har en hel del specifika delar och även insprut styrning). Citera
Per Berglund December 21, 2016 Report December 21, 2016 Ja sprut på gammal motor kan jag verkligen skriva under på! Massa system kommer nu ut i prisvänliga paket så som FiTech och Holley. Blir plötsligt en ny bil! Gjorde detta själv rätt nyligen men totalt spräcker du budgeten om du även ska bygga motor. En 5.0 med original sprut är absolut billigaste lösningen 2 Citera
Kalaspuffar December 21, 2016 Author Report December 21, 2016 Pratade med din rekommendation idag , trevlig och vettigt pris på renovering av den jag har ink vassare kam. Så bara att fundera vidare :) Era förslag och idéer uppskattas av en novice som mig! Citera
Per Berglund December 22, 2016 Report December 22, 2016 Renovera en gammal motor kan vara en både rolig resa och i slutänden vacker! Passa på tänka lite utanför det vanliga! Såg nyss denna gedigna och vackra motor bli renoverad i ett coolt klipp på YouTube Riktigt snygg med lackering i silver och fränt insug! 1 Citera
RobbeStockholm December 22, 2016 Report December 22, 2016 21 timmar sedan, Per Berglund said: Ja sprut på gammal motor kan jag verkligen skriva under på! Massa system kommer nu ut i prisvänliga paket så som FiTech och Holley. Blir plötsligt en ny bil! Gjorde detta själv rätt nyligen men totalt spräcker du budgeten om du även ska bygga motor. En 5.0 med original sprut är absolut billigaste lösningen En update jag definitivt kommer göra till våren/sommaren Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.