LasseS January 5, 2017 Report January 5, 2017 Min gamla mustangmotor (351cl 4V) som jag sist körde med 1987 och som gick ganska bra och som drog från ca.3200 rpm till ca.6800 innan ventilerna flöt varvar nu bara 5500 rpm innan ventilerna flyter. Har inga värden på hydraulkammen då den visst var specialslipad, och vet heller inget om lämpligt inspänningstryck på ventilfjädrarna. Har bytt ventiler, renoverat ventilsäten och fräst ner piedestalerna så att vipporna går att justera... Någon som har nån aning om vad inspänningstrycket skulle kunna vara?? Jag vet att det är svårt att säga vad det ska vara men någon kanske har något liknande att jämföra med... Mvh LasseS Citera
Per Berglund January 5, 2017 Report January 5, 2017 Som du redan är inne på ta ett tryck från liknande kamaxel Förslagsvis surfar du in på COMP Cam och leta dig fram till en kamaxel som du beskriver Där får du fram kamkortet där dom specar vilka fjädrar det ska vara. Extremt viktigt! Låter mer som du kanske ska skrota kamaxeln och köpa ett nytt kitt.....Har ju hänt lite sedan 1987 dessutom! :) Bygga på något man inget vet blir sällan bra Citera
LasseS January 5, 2017 Author Report January 5, 2017 Fans ju ingen lika men den här (Comp XE284H)är väl närmast även om den ger bättre bottenvrid än vad jag har enligt specifikation... nu går ju inte motorn dåligt på något sätt så något byte av kam är ointressant men det är ju tråkigt att inte kunna utnyttja effekten ur hela registret som jag kunnat tidigare....Hur hittar man inspänningstrycket?? Visst har det hänt lite sedan sist men det som verkligen var pricken över i var ju 6AL boxen, hade väldigt dålig tomgång första 3 minuterna efter kallstart både med dubbelbrytare på -80 talet och med Unilite fördelaren i år.. På Powermeet så dog fördelaren så då köpte jag en billig från Kina och kompletterade med ny blasterspole och Msd boxen från mitt andra motorbygge.... Det blev helt annorlunda med perfekt tomgång på en gång, var t.o.m. ut och startade den tidigare ikväll i -20 och gick helt perfekt efter 10-20 sek. Citera
Per Berglund January 5, 2017 Report January 5, 2017 Som sagt det står alltid rekommendationer på kamkortet och för den du angav fanns 2st Byte av kam har inget med att motorn går bra! Har du fel fjäder så kan jag lova dig motorn kommer gå riktigt illa om den droppar en ventil i cylindern vilket är stor risk! Särskilt på Cleveland med dubbla spår i ventilerna som Ford tyvärr experimenterade med på just Cleveland...Om nu dessa inte är utbytta Better be safe than sorry! Citera
LasseS January 6, 2017 Author Report January 6, 2017 Ventilerna är ju bytta till rostfria med ett spår, kanske logiskt att tappa en ventil med lågt fjädertryck (?), hittade ingen info på Comp Cams sida men bra att SummitRacing hade info... Tack för hjälpen...?? Citera
Per Berglund January 6, 2017 Report January 6, 2017 Fjädrarna står på kamkortet så info kommer från Comp Ja absolut lätt hänt att knastren tappar taget när det flyter Jag chansar aldrig på sånt här Citera
LasseS January 6, 2017 Author Report January 6, 2017 Ventilflyt är ju inte bra och det är ju inget man vill få överhuvudtaget när man är rädd om det man har. Som tidigare sagts så låg växlingsläget tidigare på 6.500rpm för att undvika problem men som det fungerade nu under hösten så blev varvstoppet på 5.000 efter att ha upptäckt ventilflytet... Har ju bytit ut ventiler, knaster o pinnbultar så kam, fjädrar, lyftare och retainers är de ursprungliga... och det kändes inte som en chansning när jag plockade ihop topparna förutom att jag använde skjutmått för att få rätt höjd på ventilfjädern? Kul att skruva och att få lära sig lite nytt efter uppehåll på nästan 30år? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.