Jump to content

Mått på borrning


lmob

Recommended Posts

Håller på med en lite renovering av min 351w 1970 som var renoverad 1992,kvitto finns. men den är borrad enligt kvittot men till vad, inga vändkanter så jag tänkte hona lite bara. men vilka ringar skall man ha. nu mätte jag med skjutmått och får fram diametern på loppet 102,2 mm vad är det för dimenssion

Link to comment
Share on other sites

Det står nästan alltid instansat på kolvarna överdimension

102,2 är nära  +0,030" överdimension

Kolla om det står 030 eller liknande

Original är är 4" vilket är 101,6mm

4.030"=102,36mm

Men finns ju även andra dimensioner.

Kolvringar får du passa dig för!  Förutom olika diametrar så finns det olika tjocklekar

Link to comment
Share on other sites

Får kolla det i morrn, men det med tjockleken, skall man mäta med mikrometer och be typ vp autopart mäta ringarna. för man vill ju gärna byta ringarna när det ändå är isär. men tror de verkar bra för den har vart tät i loppen.

Link to comment
Share on other sites

Får kolla det i morrn, men det med tjockleken, skall man mäta med mikrometer och be typ vp autopart mäta ringarna. för man vill ju gärna byta ringarna när det ändå är isär. men tror de verkar bra för den har vart tät i loppen.


Mikrometer är överkurs....Det räcker med skjutmått.

Gå sen in på summit racings hemsida och pilla dig fram till kolvringar så ser du vilka tjocklekar som finns till buds.
Link to comment
Share on other sites

Ringarna är standardtjocklek på 1,95 och 4,75 med skjutmått. innuti kolven står det bara *3009  och 90 i en ring med prickar. skall ner till mitt gamla jobb och låna mikrometrar in och utvändig så får jag mäta lopp och kolv ordentligt. 

Link to comment
Share on other sites

kolvarna är 102,45 så då är den borrad 030. man lär sig varje dag... får jag bara reda på vilket mått vevaxeln blir så man får beställt lager oxå..

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Per Berglund said:

Har nya vev och ramlager i kartong för slipad vev 010 ifall det är intressant?

 

tyvärr, fick reda på att den är slipad 020.  han prata nått om någon tryckventil till oljepumpen. fatta inte det där riktigt.fjäder mm...??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...