Jump to content

Recommended Posts

Hallå där,

Såg när jänkarna byggde Elinor´s på Discovery i helgen. Det kan man ju ha åsikter om, men det som förbryllade mig än mer var när dom blästrade av bilarna med bakpulver (uppfattade jag det som). Jag uppfattade aldrig vad tekniken hette, men blev nyfiken. Är det någon som bidra med kunskaper på området - kanske har testat själva?

Sodablasting är en ganska gammal metod....Läste själv om det första gången för 20år sedan.

Jag vet inte varför man inte ser det i Sverige men antagligen för att det är dyrt.

Jag vet att "klottersaneringsfirmor" använder det när man tar bort klotter.

Bakpulver är ju helt ofarligt och det försvinner ju med regnet och därför ganska praktiskt.

Nackdelen är ju att det inte går att återvinna och därmed dyrt.

Resultatet är nog inget annorlunda än annan blästring.

Det går antagligen precis lika bra med fint sand eller glas som är vanligt här hemma.

Firma jag anlitat i Eskilstuna har alla möjliga olika medel.

Valnötsskal,plastgranulat,aluminiumoxid,stålkulor mm.mm

Metod efter material!

Utrustningen för att blästra en bil chassie eller liknande kräver ganska stor kapacitet på kompressorn(1 kubik eller mer) + en hel del blästermedel.

Samt att man behöver en bra plats att vara på då det dammar skitar ner en del. Dessutom krävs nästan nån sorts friskluftshjälm och naturlivis annan skyddsutrustning.

Det behövs en s.k. blästerpotta för blästermedlet att ansluta kompressorluften till.

Dessutom bör luften vara så torr som möjligt då fukt gör att blästermedel klumpar sig samt att fukt följer med med och lägger sig på "klenoden" varvid ytrost kommer igen obönhörligen.

Sedan finns då många olika bästermedel såsom glas, plast, sand bakpulver m.m. Utrustningen är densamma.

Har man tillgång till en blästerpotta, går det att hyra en dieselkompressor (3 kubik) a' 5-600/dygnet. Dock bör man då ha en efterkylare då de flesta dieselkompressorer lämnar ej avkyld luft som innehåller hög luftfuktighet. Du behöver alltså helst en efterkylare och en lufttork.

Kan vara enklare att lämna bort, dock planerar jag att blästra själv iom. att jag är i branchen.

Alternativet är en eldriven större kolvkompressor med en rejält luftbehållare eller än bättre en skruvkompressor som har större kapacitet, även här bör man ha en lufttork och en efterkylare för kolvkompressorn.

En annan detalj är att försöka undvika att blästra perioden juni-augusti då luftfuktigheten är som högst på hela året och då piskar in fukt i materialet.

Dock räcker inte en "hobbykompressor" särskilt långt tyvärr.

Jo det ska nog gå o fixa. Ni som är intresserade av ett ex kan skicka ett pm till mig så ger jag er mer info.

Jag ska försöka få in eleanor dokumentären + fastforward fastback dokumentären + pimp my ride med en 67 Ht, på samma skiva. Ska nog bli klar om 2-3 dagar.

mike