Jump to content

65:a med 289:A Ingen tomgång efter vintervila


PJL

Recommended Posts

(redigerad)

Hej,

Jag har ett skumt problem. Har en 65:a med original 289 2v. Ställde in bilen i garaget i Oktober. Allting funkade och bilen gick som en klocka. Jag startade den igår för första gången sen Oktober. Gick otroligt ojämt i början, nästan som den inte gick på alla cylindrar och svarade inte på gas. Men det löste sig efter flera startförsök. Nu går motorn som den ska med gaspådrag men så snabbt jag släpper gasen stannar den. Jag har inte rört någontting på bilen. Original Autolite 2100 med automtachoke. Ignitor brytalöst tändsystem.

Några tips?  Det borde ju vara förgasaren när bilen går bra förutom tomgången eller...?

Om det nu är knas med förgasaren - Finns det någon i Sverige som renoverar gamla Autolite.  Alternativt - Vad är en bra ersättningsförgasare som inte kräver nytt insug etc och som passar till en original 289 2v?

Mvh,

Per-Johan

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej, har ingen erfarenhet av just Autolite förgasare. Med felet kan vara att nålventilen inte stänger helt när den skall göra det och då blir bränslenivån (flottörnivån) för hög och motorn får för mycket bränsle. Vid gaspådrag blir problemet inte så märkbart, men på tomgång (och med "släppt gas) så får motorn så mycket bränsle att den stannar, dvs den går överfett och tänder helt inte. Det kan bero på smuts, avlagringar eller att det oxiderat vid nålventilen när förgasaren kanske stått och blivit torr. Nålventilen kan gå att rengöra eller så får man byta den. Det är ganska enkelt om man har viss vana av mekaniska ting.

Detta var ett försök att hjälpa till. Men felet kan naturligtvis vara något helt annat.

Hursomhelst, det är lite väl lång tid att låta motorn stå i flera månader. Finns det möjlighet att starta den lite oftare än så och låta det gå några minuter på 1500 - 2000 rpm...

MVH,

Magnus, CMC644

Link to comment
Share on other sites

Autolite 2100 är hur lätta som helst att ta isär och renovera, finns kit som inte kostar skjortan och beskrivning finns med i paketet.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Magnus 1967 said:

Hej, har ingen erfarenhet av just Autolite förgasare. Med felet kan vara att nålventilen inte stänger helt när den skall göra det och då blir bränslenivån (flottörnivån) för hög och motorn får för mycket bränsle. Vid gaspådrag blir problemet inte så märkbart, men på tomgång (och med "släppt gas) så får motorn så mycket bränsle att den stannar, dvs den går överfett och tänder helt inte. Det kan bero på smuts, avlagringar eller att det oxiderat vid nålventilen när förgasaren kanske stått och blivit torr. Nålventilen kan gå att rengöra eller så får man byta den. Det är ganska enkelt om man har viss vana av mekaniska ting.

Detta var ett försök att hjälpa till. Men felet kan naturligtvis vara något helt annat.

Hursomhelst, det är lite väl lång tid att låta motorn stå i flera månader. Finns det möjlighet att starta den lite oftare än så och låta det gå några minuter på 1500 - 2000 rpm...

MVH,

Magnus, CMC644

 

4 timmar sedan, lmob said:

Autolite 2100 är hur lätta som helst att ta isär och renovera, finns kit som inte kostar skjortan och beskrivning finns med i paketet.

 

Tack till både Magnus och Imob för era tips.

Efter en ordentlig varmkörning idag började tomgången fungera men dock inte lika bra som tidigare. Jag får göra en ordentlig service och titta på nålventilen eller kanske renovera förgasaren. Nu börjar säsongen snart :-) och då används bilen mer men till nästa vinter skall jag starta den lite oftare.

Mvh,

P-J

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...