Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Har precis köpt denna fälg https://www.vintagewheelworks.com/products/wheels/v50/15x7 från Vintage Wheel Works i US och deras Svenska återförsäljare. Min däckfirma konstaterar att det är mycket obalans i fälgarna. De krävs ca 80 gram i balansvikter för att balansera fälgen utan däck.  Med däck krävs det ca 100 gr.  Vad är acceptabelt för en ny lättmetallfälg? Skall jag reklamera? Fälgarna är än så länge oanvända. Bara däcken är monterade så skall jag reklamera är det nu. Men för att kunna reklamera behöver jag förstå vad som anses vara normal obalans i en fälg. Fälgarna från VWW, i alla fall denna modell, är tyvärr tillverkade i Kina.

Mvh,

Per-Johan

Det låter lite mycket men det är ju inga racingfälgar direkt, kinesrena glömde väl balansera dom och dom var ju billiga :-) .

Om obalansen ökar när däcket monteras borde det teoretiskt gå att snurra däcket så att vikterna spelar ut varandra snarare än förstärker obalansen (om det inte är olika vertikala sidor) och då är du nere på 60gram vilket är mycket men va tusan,

Alternativt jobbar du bort lite material på insidan så dom blir perfekta, ibland stämmer det ju att man får vad man betalar för. . 

Som lite jämförelse har jag lite blandat 15-25 gram på mina original 8,5x18 Bullit med nya Good Year F1 255 och 265or  och 20-40 gram som mest på mina billiga AMR 19x 10" med samma däckstyp fast 285or.  

:-)

2 timmar sedan, PJL said:

Hej,

Har precis köpt denna fälg https://www.vintagewheelworks.com/products/wheels/v50/15x7 från Vintage Wheel Works i US och deras Svenska återförsäljare. Min däckfirma konstaterar att det är mycket obalans i fälgarna. De krävs ca 80 gram i balansvikter för att balansera fälgen utan däck.  Med däck krävs det ca 100 gr.  Vad är acceptabelt för en ny lättmetallfälg? Skall jag reklamera? Fälgarna är än så länge oanvända. Bara däcken är monterade så skall jag reklamera är det nu. Men för att kunna reklamera behöver jag förstå vad som anses vara normal obalans i en fälg. Fälgarna från VWW, i alla fall denna modell, är tyvärr tillverkade i Kina.

Mvh,

Per-Johan

Ställ frågan direkt till återförsäljaren istället för här.
Fråga utan att nämna vilken obalans du har nu.

Känns totalt orimligt med 80gram och oavsett var dom är tillverkade någonstans så är det grymt fult och även opraktiskt med en massa vikter i fälgarna

Hej,

Tack för snabba svar. Nu har jag tillräckligt med info för att fortsätta dialogen med leverantören.

Mvh,

Per-Johan