Jump to content

Mustang Fastback -65


Guest nho1

Recommended Posts

Guest nho1
2 minuter sedan, RobbeStockholm said:

Från startrelät  är det väl bara en grovpluskabel ner och så byglar man på startrelät på ministartern.

Med vänlig hälsning R

Trodde man kunde ta bort gamla startrelät och bara använda det nya som sitter direkt på startmotorn. Men vilken av kablarna från tändningen skall man koppla till solenoid på startmotorn då?

Link to comment
Share on other sites

Som Robert skriver bygla bara startrelät på ministartern det blir bäst
Du ska inte koppla något mer på solenoiden utan all matning går med den grova + kabeln

Här är min där du ser bygeln

Original startrelät används ändå till andra funktioner så det tas inte bort

20170504_214016.thumb.jpg.ec0fd415b7901bc0236d7d60e2122523.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Hittat flera sätt hur koppling kan ske på nätet, både med bygling och utan.

Idag är det kopplat och bilen är igång igen. Nästa sak att göra är att besikta bilen.

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Hur vet man/ser man att det är dags att byta luftfilter? Osäker på när tidigare ägare bytt, så man borde kanske göra det, och passa på o byta bränslefilter samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1
4 timmar sedan, RobbeStockholm said:

Luftfiltret räcker inte det med en tvätt bara och sedan olja in ?

Kanske det gör. Tips på bra rengöringsmedel och olja?

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Har haft isär framvagnen och håller på att renovera lite. Bussningar till både övre och undre bärarm var lite trötta, samt till yttre styrstag. Så det kommer monteras nya grejer.

När man monterar bärarmarna,drar ni på frihand eller med momentnyckel? Om det senare, vilket moment?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest nho1

Nya bärarmar, övre och undre, installerade. Nytt undre fjädresäte, allt genomgånget. Passade på att måla upp lite detaljer med (slipade ner och målade med hammerlack). Gjorde rent i hjulhuset och lade på ny underredsmassa också.

Idag gjorde jag inställning av framvagnen, 4mm total toe in och ytterst liten negativ camber och caster. Tyckte den kändes lugn och bra vid provkörningen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest nho1

Tänkte renovera alt byta gångjärn för dörr passagerarsida. Passa på att ändra därgsättning på insidan av dörren samtidigt.

När man monterar på dörren igen, måste man ta bort framskärmen innan och linjera dörr först och skärm sen? Verkar vara en del jobb att få bort framskärmen.

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1
On 2017-08-01 at 10:03, nho1 said:

Tänkte renovera alt byta gångjärn för dörr passagerarsida. Passa på att ändra därgsättning på insidan av dörren samtidigt.

När man monterar på dörren igen, måste man ta bort framskärmen innan och linjera dörr först och skärm sen? Verkar vara en del jobb att få bort framskärmen.

Någon som har erfarenhet/tips om man kan montera dörr utan att plocka bort framskärm? Eller bör man linjera dörren innan framskärmen monteras? Är ju lite jobb att ta bort framskärmen, måste ju montera bort en del av fronten för att komma åt bult etc som jag förstått.

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1
9 minuter sedan, Per Berglund said:

Skärm finns ingen anledning ta bort.

Bara skruva av dörren...Sitter med 4st skruv

Passa på renovera gångjärnen då de oftast är slut i bussningarna

Kalas, ska försöka återmontera dörren imorgon. Nya gångjärn är monterade, samt ändat kulör på insida av dörren. Bild kommer när den är återmonterad.

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Monterade nya gångjärnen idag, dock inte nöjd med resultatet. Fick inte alls den jämna och mjuka gången jag förväntat mig.

Hittade ett 3 år gammalt youtube klipp som beskriver samma problem, känns som ett konstruktionsfel: https://youtu.be/Y9EjxuCtrWk

Man ska ju inte behöva modifiera helt nya gångjärn tycker jag, skrivit till VP så får se vad de säger. Valde sk "VP utvalda" komponenter.

Nån som haft liknande problem?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest nho1

Gjorde en liten film (inte lätt att själv filma samtidigt..) som visar hur dåligt de nya gångjärnen presterar. Riktigt segt att få respons från VP.

Inte bestämt mig om jag skall tjata vidare på VP eller om jag skall plocka ner och modifiera gångjärnet själv. Känns bara så där att behöva modifiera ett nytt gångjärn.

IMG_0718.MOV

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

De går generellt trögt, men misstänker att det målats efter det monterats. Så det slits nog in kanske. Men när gångjärnet går över kammarna på ledaren så får man ta i nåt så alldeles och det kan inte vara så det är tänkt. Hörs på filmen hur det tom smäller till när gångjärnet gör över kammen på ledaren.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Guest nho1
8 minuter sedan, Per Berglund said:

Amerikansk "Bolt On" kallas det för!!   Översätter man det så blir det "Bygg Om"

Ack så vanligt med reproducerade prylar och du verkar inte vara ensam.

Fram med slipen!

 

 

Nix, sökte direkt på nätet och hittade ovan när jag insåg att det var nåt problem med gångjärnen. Skickade till och med den filmen till VP men ingen åtgärd än från dem. Känns surt att behöva montera ner dörren igen och sätta slipen i gångjärnet, men är väl inget annat...

Link to comment
Share on other sites

Fick jag 1 spänn för varje gång jag behöver göra om något på Ford så skulle jag ha det bra ställt!
Jag brukar säga att "en hög med plåt ska inte få mig på dåligt humör".

Sen kanske inte Ford heller gjorde rätt alla gånger...Tänk om det hade varit VOLVO Mustang istället då skulle livet bli lättare.

Innan du river så lev med det ett stund.  Smörj in med Molybden fett så kanske det blir bättre efter ett tag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest nho1
1 hour ago, Per Berglund said:

Fick jag 1 spänn för varje gång jag behöver göra om något på Ford så skulle jag ha det bra ställt!
Jag brukar säga att "en hög med plåt ska inte få mig på dåligt humör".

Sen kanske inte Ford heller gjorde rätt alla gånger...Tänk om det hade varit VOLVO Mustang istället då skulle livet bli lättare.

Innan du river så lev med det ett stund.  Smörj in med Molybden fett så kanske det blir bättre efter ett tag.

Det är väl bara att vänja sig, låter som att det inte kommer vara sista gången....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest nho1

Tänkte fräsha upp instrumentpanelen lite med en ny lack. Är enda sättet att lacka den på plats i bilen?

Är "stommen" i metall för instrumentpanelen insvetsad i bilen eller sitter den skruvad? Tänkte om den gick att montera bort och lacka separat.

 

dash4wt.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...