Jump to content

Mustang Fastback -65


Guest nho1

Recommended Posts

Guest nho1

Tänkte jag kunde starta en projekttråd om den fastback -65 jag skaffade mig i början av vintern. Har tidigare haft en GT -08, men den har fått ny ägare till förmån av denna fastback.

 

IMG_0397.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Till en början rev jag ur inredningen och tog mig an lite rostlagning av golvet. Den var rostlagad sedan tidigare, men golvet vid förarplatsen ville jag göra om då jag inte tyckte det var korrekt gjort. Efter rostlagning målades golvet också.

Därefter ljuddämpades golvet från torpedvägg hela vägen till bagagen. Här syns en bild från när ljuddämpning görs.

 

 

IMG_0437.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Passade på att bygga lite ljud i bilen. Byggde enny skiljevägg mellan kupe och bagage som fick agera baffel för Rockford Power 6x9", i bagagen byggen ett "falskgolv" där slutsteg placerades. I instrumentbrädan där orginal sitter nån 4x6" högtalare byggdes en adapter för 2st Rockford Power 4". Allt drivs med en huvudenhet från Alpine.

 

IMG_0440.JPG

IMG_0441.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Utvändigt har diverse lister och emblem tagits bort, lite bättring av lackskador, lite målning av stripes (plasti dip), lite nya kromdetaljer, "supersnake" tanklock och nya fälgar.

 

IMG_0510-1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Blev även "shelby sänkning" fram plus lite åtgärd på fjädrarna. Sitter Koni dämpare runt om.

I motorutrymmet har jag inte gjort något än, motorn hade gått rätt lite sedan tidigare ägares renovering, är en 289 som strokats till 347.

Blir bara lite service och putsa upp lite inför säsongen.

 

IMG_0405.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Inredningen har jag försökt fräsha upp när jag återmontera allt, kvar är instrumentpanelen som jag skulle vilja byta ut framöver nör ekonomin tillåter.

Fälgarna monterades idag, men får bli att beställa navringar till dem (med hjälp av tipset från Per).

Har köpt filter till motor och låda (C4 automat), behöver dock skaffa olja. Även fixa till kromlisten kring bakrutan som släppt lite.

Finns med andra ord lite kvar att göra innan säsongsstart...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest nho1

Funderar på ny klädsel samt stoppning till denna, priserna i de amerikanska nötburikerna är ok men när frakt och förtullningsavgifter tillkommer så blir man lite mer ledsen.

Testade en TMI paket med klädsel och stoppning, efter grejerna lagts i kundkorg och frakt samt moms/tullavgifter tillkommit så är det en faktor 1,8 på nätpriset!

Någon som vet om det går att köpa TMI klädsel inom EU? Eller andra tips?

Link to comment
Share on other sites

Spontant när jag ser din fina bil!! Sätt in BMW Coupe/Cab stolar istället!!! :)

Du skrev kanske fel om faktorn?.

Jag importerar flera gånger i månaden och faktorn ligger ungefär runt 14-15 kr / dollar....Blir säkert lite mer med hela mattor.

Inredning är alltid dyrt men i sammanhanget billigt mot andra bilar.

Du kan inte hitta "billigare" hos någon firma i Sverige då dom i princip gör samma sak som du själv....Sverige är en ankdamm i jämförelse!
 

Jag köper det mesta på Summit Racing numera....Dom har nu hela sortimentet både TMI och Scott Drake prylar till din bil.....Plus de exotiska trimprylarna man måste ha! :)
Fördelen med dom är att du har en mängd olika frakt alternativ att välja på och otroligt bra service!
Stor fördel att de har allt övrigt dessutom

Även när det går fel så hanterar Summit ärendet perfekt

Hade faktiskt för ett par veckor sedan en defekt detalj som jag reklamerade...Svaret kom direkt via deras Chatt funktion

58f1d8ee33f3e_Skarmavbild2017-03-16kl_19_16_09.thumb.png.f68b18bbdb9760e3824b3d0c99d99446.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Såg idag att det var dåligt med kylarvätska, antar att det skall vara upp över "elementen" i kylaren men det var det inte.

Jag har förstått att man inte skall blanda olika typer av kylarvätska. Hur vet man vad man har? Eller behöver man tömma ut allt och fylla på från början?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest nho1
On 2017-04-17 at 10:08, Fastbackrobban said:

tjena!

ser ut att va en mycket trevlig bil du skaffat dig!!! :D

du har möjligen inget bild på den nya skiljeväggen du byggt? sitter och funderar på att göra nåt liknande i min fastback 68

MVH Robban

Kan ordna bild senare i veckan. Är inte mer avancerat än att jag gjorde en mall av orginalet, skar ut två skivor mdf (typ 10mm). Skivorna limmas/skruvas ihop, en skivan görs hål för högtalaren som sedvanligt medan andra gör hål för hela högtalarens mått (dvs den blir nedsänkt). Allt klätt i högtalartyg.

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Sugen på ny klädsel, så att CJ Pony Parts hade lite rea.

När jag plockat ihop grejerna kostar det 812$, men vid checkout inkl frakt och duties/taxes 1629$.

Dvs frakt samt tull/moms fördubblar priset. Är högre än jag tänkte mig. Någon som känner till knep eller rabattkoder att använda?

Link to comment
Share on other sites

56 minuter sedan, nho1 said:

Sugen på ny klädsel, så att CJ Pony Parts hade lite rea.

När jag plockat ihop grejerna kostar det 812$, men vid checkout inkl frakt och duties/taxes 1629$.

Dvs frakt samt tull/moms fördubblar priset. Är högre än jag tänkte mig. Någon som känner till knep eller rabattkoder att använda?

CJ Pony parts har mycket godis men dyra och ett skitföretag att göra med tycker jag personligen.....NPD , Summit är mina val

Man betalar ingen skatt, moms, tull när du checkar ut.....Endast frakt
Här har jag märkt att man blir blåst!
Frakten är jag helt säker på firmor saltar om man inte får automatiska val i systemet som på Summit Racing.....Där får du en massa val

Här ett färskt exempel jag hade i veckan med ett företag som jag direkt gav en bakläxa.

Här gick frakten från $240 till $100 bara av att jag klagade

Har lite svårt tro att en frakt kan variera så mycket som $140 så jag gissar dom försökte en luring!

58ffa6cd49d69_Skarmavbild2017-04-25kl_21_00_27.thumb.png.e2d1e354979b294b5180699606b36fd3.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Kollat Summit Racing. 900$ för grejerna, 300$ för frakten. Och tull/moms är väl runt 30% så det är med cirka 300$. Så det blir samma pris som hos CJ Pony Parts.

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Den kromade listen runt bakrutan var på min bil endast fäst med någon form av fästmassa (typ silikon).

Tänkte montera den såsom det skall med plåtbleck, men förstår inte riktigt hur. Måste blecken sättas dit innan rutan monteras? Hur skall blecken monteras? Någon som sett eller har bild på hur det skall se ut?

Link to comment
Share on other sites

On 2017-04-26 at 06:39, nho1 said:

Kollat Summit Racing. 900$ för grejerna, 300$ för frakten. Och tull/moms är väl runt 30% så det är med cirka 300$. Så det blir samma pris som hos CJ Pony Parts.

Nej jag tror inte du övervägde alla alternativ där hos Summit....Dom ser du först när du checkar ut

Har ett annat färskt tips
Har just nu 32kg bromsskivor som ska skickas hem
Skickas det exempelvis med USPS eller FedEx så kostade frakten $286 !!
Men skapar du en ShopUSA.com adress så blev frakten bara $134 så där blev det stor skillnad!....Summit Racing har fri frakt inom USA så godset går så att säga "gratis" till din ShopUSA adress
Dessutom med ShopUSA kan du handla från flera olika firmor och alla paket samlas på din ShopUSA adress och när du är nöjd skickas allt tillsammans = ännu billigare

5902466106a7f_Skarmavbild2017-04-27kl_21_26_17.thumb.png.0b65ae56a6c98ecf7232625faf7020ec.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest nho1
9 timmar sedan, Per Berglund said:

Nej jag tror inte du övervägde alla alternativ där hos Summit....Dom ser du först när du checkar ut

Har ett annat färskt tips
Har just nu 32kg bromsskivor som ska skickas hem
Skickas det exempelvis med USPS eller FedEx så kostade frakten $286 !!
Men skapar du en ShopUSA.com adress så blev frakten bara $134 så där blev det stor skillnad!....Summit Racing har fri frakt inom USA så godset går så att säga "gratis" till din ShopUSA adress
Dessutom med ShopUSA kan du handla från flera olika firmor och alla paket samlas på din ShopUSA adress och när du är nöjd skickas allt tillsammans = ännu billigare

5902466106a7f_Skarmavbild2017-04-27kl_21_26_17.thumb.png.0b65ae56a6c98ecf7232625faf7020ec.png

Bra tips! Ska kolla det.

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Skulle besikta bilen idag, gick inte så bra....

Bilen startade inte. Efter felsökning kunde start solenoid och tändningslås uteslutas.

Så jag plockade bort startmotorn, ren masaker innuti. Bara skrot.

Vad ska man köpa för ny? Sk ministart med växel?

Typ: https://www.summitracing.com/parts/msd-5090?ibanner=MobileSwitchNo

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Guest nho1
(redigerad)

Idag monterades en ny startmotor:

MSD-5090_ml.jpg

Men stötte på ett problem. Nya startmotorn har integrerad startsolenoid. Gamla startsolenoiden har en strömingång (från batteri), en strömutgång till startmotor samt två plintar som kommer från tändningslåset. Gällande de två kablarna från tändningslåset så ger den ena spänning när tändning slås på, medan den andra ger spänning när tändningslåset vrids över för start (om ni förstår vad jag menar).

Hur skall detta kopplas för nya startmotorn med integrerad solenoid med bara en ingång?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...