Jump to content

Oseriös handlare


massemustang

Recommended Posts

Tycker det är läge att utfärda en varning för Alkeras Bil AB i Stenkullen. Tittade på en svart GT 2012 som gått 7990 mil på Blocket.

På bilden saknas regnr. Då jag skulle titta på carfax på nämnda bil kom regnr ****** fram. Då såg jag att detta tillhörde MIN bil. En Boss 302.

Jag kontrollerade ytterligare 2 Mustanger från deras hemsida och bägge dessa hade regnr tillhörande andra bilar. Den ena hh i Lidköping och den andra i Karlstad.

Hur det är med övriga bilar på deras försäljningslista vet jag inte men man kan ju undra. Det verkar som om de medvetet ljuger om regnr för att på detta sätt kunna visa kunder rena carfax.

Man kan misstänka att de säljer renoverade krockskadade bilar. Var i kontakt med Blocket men deras kommentar var bara att de skulle kontakta annonsören och be dem att korrigera uppgifterna.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kontakta teknikens värld och expressen...

Blocket vill bara tjäna pengar och eftersom de har samma ägare som Aftonbladet är det en dålig väg.

 

Sedan står det dock att nedanstående uppgifter är felaktiga...

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag säger som vanligt.

Det finns vissa i denna klubb som inte vill att vi ska ge ut fakta om oseriösa bilhandlare.

Jag gjorde det för ett antal år sedan och fick endast skit från ansvariga i klubben....

Tycker det är bra att denna fråga tas upp igen och klubben tar ett ansvar att vi har rätt som klubb att visa/hänga ut oseriösa.

FORTSÄTT DÅ DET ÄR FÖR MÅNGA OSERIÖSA.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

28 minuter sedan, Tbird said:

Jag säger som vanligt.

Det finns vissa i denna klubb som inte vill att vi ska ge ut fakta om oseriösa bilhandlare.

Jag gjorde det för ett antal år sedan och fick endast skit från ansvariga i klubben....

Tycker det är bra att denna fråga tas upp igen och klubben tar ett ansvar att vi har rätt som klubb att visa/hänga ut oseriösa.

FORTSÄTT DÅ DET ÄR FÖR MÅNGA OSERIÖSA.

Håller med dig fullt ut. När man själv letade mustang för 4 år sedan så var det riktigt skrämmande att se hur många lagade och "oärliga" mustanger som säljs(även andra märken). Miltal som inte stämmer, vattenskadade, riktade och lagade bilar. En firma som nästan bara sålde sådana mustanger utan att ha någon info om att de var lagade osv. Googlade man på chassinumret fick man fram auktionsbilder från usa på bilen. På auktionsbilderna såg man att hela fronten var smälld och ibland tom att rambenen var snea. Men i sverige såldes den med tex ny roushfront, huv, tuffa fälgar osv.

Är ju bra att kunna varna andra så de ej köper en sådan bil utan att veta om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tack för info. 

Letat mustang för fullt och stöter just nu bara på krockade bilar och annat mysko. 

Det lutar mer och mer åt att jag kontaktar en importör som hjälper mig att ta hem en från Tyskland. 

Kanske är lika illa där men utbudet verkar iallafall falla vara större. 

Plus att jag får lite hjälp på köpet skadar inte. 

Tar tacksamt emot andra tips på var jag kan hitta en sjyst Mustang 2011-2014 v6. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Patrikstar said:

Tack för info. 

Letat mustang för fullt och stöter just nu bara på krockade bilar och annat mysko. 

Det lutar mer och mer åt att jag kontaktar en importör som hjälper mig att ta hem en från Tyskland. 

Kanske är lika illa där men utbudet verkar iallafall falla vara större. 

Plus att jag får lite hjälp på köpet skadar inte. 

Tar tacksamt emot andra tips på var jag kan hitta en sjyst Mustang 2011-2014 v6. 

Ta en bil från Tyskland kan vara en bra ide men du ska nog göra det själv isåfall.
Som konsument i tyskland har du ett mycket starkare skydd än vad man har i Sverige
Jag säger inte att alla handlare i Tyskland är är 100% ärliga men man får ett tryggare köp.
Går du via en importör i Sverige får du inget skydd även om bilen kommer från tyskland...Då gäller svenska köplagar och de är rätt luddiga

Har en bekant som importerar bilar från Tyskland och minns inte exakt men det är grymt hårda straff för de handlare som missköter sig.
Som EU medborgare har det ingen roll att du kommer som Svensk i Tyskland har jag för mig...Kan du kolla upp!


Utbudet på Mustang V6or i Tyskland är gigantiskt eftersom det är den vanligaste motorn där.
I Tyskland skattas motorvolym och det är visst grymt dyrt äga V8.

Kolla på mobile.de exempelvis

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎08‎-‎07 at 17:14, Per Berglund said:

Ta en bil från Tyskland kan vara en bra ide men du ska nog göra det själv isåfall.
Som konsument i tyskland har du ett mycket starkare skydd än vad man har i Sverige
Jag säger inte att alla handlare i Tyskland är är 100% ärliga men man får ett tryggare köp.
Går du via en importör i Sverige får du inget skydd även om bilen kommer från tyskland...Då gäller svenska köplagar och de är rätt luddiga

Har en bekant som importerar bilar från Tyskland och minns inte exakt men det är grymt hårda straff för de handlare som missköter sig.
Som EU medborgare har det ingen roll att du kommer som Svensk i Tyskland har jag för mig...Kan du kolla upp!


Utbudet på Mustang V6or i Tyskland är gigantiskt eftersom det är den vanligaste motorn där.
I Tyskland skattas motorvolym och det är visst grymt dyrt äga V8.

Kolla på mobile.de exempelvis

Hej!

Tack för svar.

Tänkte kanske ta hjälp från importbil.se

Antar att de hjälper mig med att leta upp objekt, inköp, transport och annat administrativt såsom registrering osv.

Så om jag förstår det rätt så är det ändå jag som är köparen, bilen går då direkt från säljare i Tyskland till mig?

Du har nog helt rätt i att man i Tyskland har starkare skydd och de har ju tuffare lagar då det gäller begagnade bilar. Tänker då på straff för att skruva på mätare och krav på uppgifter om bilen är krockad / felfri.

Ju mer jag läser och kollar runt så förstår jag att i Sverige råder det vilda västern i bilbranschen.

Link to comment
Share on other sites

56 minuter sedan, Patrikstar said:

Så om jag förstår det rätt så är det ändå jag som är köparen, bilen går då direkt från säljare i Tyskland till mig?

Ja det var så jag menar att det ska gå till.
Ibland blir en handlare första ägare och du är isåfall den 2a svenska ägaren och i de fallet menade jag du inte får samma skydd

Men kolla med importbil.se vad som gäller ifall det upptäcks felaktigheter...De kan säkert alla hinder.

Ja Sverige känns laglöst...Även seriösa handlare som exempelvis Toyota kan blåsa sina kunder lästa jag nyligen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...