Jump to content

Förgasarinställning


Roffe62

Recommended Posts

(redigerad)

Hej.

Bytt från en dålig holley 600 till en renoverad 500 (edelbrock)

vi pratar om en 289'a i en ht66

Mitt problem just nu är att bilen går bra på tomgång och vid fullgas, men däremellan när jag kör på låg/svag gas går den "orent"

Är byte av fjädrarna till nålarna lösningen? 

Flottörinställningen?

Den ryker en del ( svart) vid gaspådrag.

Inser att det kanske är svårt att svara på rent generellt men kanske det finns någon som upplevt samma problem o hittat lösningen på det.

känns som den inte får den soppa den ska ha vid försiktigt gaspådrag men vid fullt gaspådrag är det inga problem förutom att jag tycker den ryker för mycket då. ( inte roligt ligga bakom en bil som min vid cruising om den fortsätter så)

Tack på förhand för alla tips

 

Rolf

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du har en för liten förgasare. En 600 är minimum. Vet ju inget om vad du har för motor osv.
Om inte så kan du justera lite.

Den ger för magert på låga varav och för fet på högre varv.
På framsidan av gasar har du två identiska skruvar.
Den ena för lågfart o den andra för högfart.
Börja med att en ställa in grundinställning, som är ett och halvt varv på båda.
Sen är de bara att skruva lite åt gången in eller ut, tills du får en gämn gång på motorn. (Även vid gaspådrag)
Kolla även att tändningen är rätt.



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har en 289a med alu toppar, hedders, edelbrock insug o edelbrock 500 fyrport som går jättebra. Bestyckningen på den är:

Mainjet 086 och Secondary 092

 Nålar 065x052 och Pink fjädrar (7")

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag skulle tipsa om ett trick som jag testat med gott resultat: Sätt de stora bestyckningen på primärerna och de små på sekundären. Jag har en 289:a, vässad kam/headers, dubbelinsug samt dubbla carter 500 (vilket är på tok för stort för min bil). Den gick om skit efter förgasarrenoveringen för ett år sedan och då testade jag det efter ett tips på nätet. Efter det gick den som ett skållat troll. Jag har 395 på primärerna och 371 på sekundärerna.

Efter vintern har den dock börjat uppföra sig illa så jag rengjorde allt igår. Blev inte 100 men det är bättre iallafall.

 

Någon som säljer en 650 cfm där ute månne? Vill byta ut mina dubbla mot en enkel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Renoverad" Edelbrock är ännu sämre än en ny Edelbrock. Vanligtvis lönar det sej att backa tillbaka till utgångsläget om det strular. En 500-600 cfm förgasare funkar "lite ditåt" out of the box. Gör den inte det, då är det nåt fel på enheten. Problemet med begagnade förgasare är, att man aldrig vet vad tidigare gjorts på dom. Om det ryker svart får motorn för mycket soppa, luktar det illa baktill vid tomgång, är det definitivt fel på blandningen. Är ingen expert på dessa, hade en 1405 en gång, men slängde den till förmån för en Holley. men läs här: http://www.hotrod.com/articles/rebuilding-tuning-edelbrock-carburetor/ 

Börja dock med att se till att tändningen fungerar som den skall.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...