Jump to content

Recommended Posts

Hej

Vilka toppar ska sitta på en 68 390 GT i original, nu sitter det toppar med gjutnummer C6AE-R jag tror att det är fel.

Enligt Hot Rod Reference lista passar dom till 66 FE Big Block

Med vänlig hälsning.

Uffe

66 352 only i min Big-Block Ford Engines bok

390 gt toppar skall ha 14 st hål till grenrör . kan gå att borra om de du har , men det saknas kanske det extra material för de extra hålen. har du inte original GT grenrör så är det skit samma.

För toppar och gren rör är speciella till 390GT, Även 428CJ har andra toppar med fler hål och ytterligare andra grenrör än 390GT. 

Hej CMC 49

Anledningen till att jag funderar på detta är att jag gjorde ett test på s k rullande landsväg, resultatet av det blev 263hp på motorn och 213hp på bakhjulen.

Enligt Ford ska motorn ge 320HP. Enligt tidigare uppgift ska det vara s k R toppar 428 CJ som sitter i nu men jag börjar tvivla på det.

Jag tror att det är 14 hål i dom topparna jag har, men grenrören motsvarar inte antalet hål utan dom är färre, det är korta grenrör i gjutjärn.

Det känns som att det är något som inte stämmer.

Annonsen du tipsade om hittade jag inte, men kommer du ihåg priset på dom.

 

 

(redigerad)

Hej,

Effekten låter ganska låg oavsett vilka FE toppar det är. Är motorn frisk i övrigt och injusterd?

T ex: Kompressionsprovad? Är förgasaren injusterad, munstycken? Har förgasaren fullt öppna spjäll när gaspedalen är i botten? Har den vacuum sekundärportar och öppnar dom över huvud taget? Är tändningen inställd bra/rätt? 

MVH, Magnus CMC644

Ändrade %s av %s (%s)

Ja som Magnus är inne på när blev motorn renoverad helt enkelt?

Självklart en 50år gammal motor har långt ifrån samma potential som en ny motor.
Låter ganska normalt att en motor tappat 20% av orken bara av slitage.
-20% kan som sagt också bara vara justerings fråga 

Topparna ska du inte stirra dig blind på dom är generellt bra på FE och effekten 325Hp som Ford uppgav är verklig.
Nyrenoverade original 390 som jag sett tidigare når den nivån.

 

I samband med testet på verkstaden som utförde detta ingick byte av munstycken i förgasaren samt injustering, inställning av tändning osv.

Han som utförde testet sa att motorn var stark, torque siffran är 460 Nm.

Enligt tidigare ägare ska blocket vara renoverat, ny Hollyförgasare 650cfm, insug Edelbrock 427

Verkstaden testade effekten på motorn både före och efter sitt jobb.

Före var motoreffekten 239HP  efter 263HP

Effekten på hjulen före 198HP  efter 213HP

Torque  effekten var före 451Nm  efter 460Nm.

Det sitter kanske en mycket "snäll" kamaxel i motorn, typ en sådan kam som satt original i 2 ports (2V) motorer?

Vet du vid vilket motorvarvtal som max torque respektive effekt uppnåddes?

460 Nm omräknat till vad motorn ger är ganska lågt för en 390. Men bilen har kanske servo och AC som snor en del torque (moment)?

Jag vet inte vad det sitter för kam i motorn men det vore konstigt om man sätter i en snällare kam än original vid en renovering, servostyrning finns men ingen AC.

460Nm uppmättes vid 3600 varv.

På bakhjulen 213Hk vid 4200 varv.

Motorn 263Hk vid 4300 varv.

Man skulle jul gärna vilja ha dom där 325hk

Tyvärr är det som när man sätter bilen på "bänken" blir man oftasts besviken...

Alla 60-70 tals siffror från fabriken (USA) var SAE vilket betyder endast motor utan fläkt vatten pump mm.

Hej CMC 49
Anledningen till att jag funderar på detta är att jag gjorde ett test på s k rullande landsväg, resultatet av det blev 263hp på motorn och 213hp på bakhjulen.
Enligt Ford ska motorn ge 320HP. Enligt tidigare uppgift ska det vara s k R toppar 428 CJ som sitter i nu men jag börjar tvivla på det.
Jag tror att det är 14 hål i dom topparna jag har, men grenrören motsvarar inte antalet hål utan dom är färre, det är korta grenrör i gjutjärn.
Det känns som att det är något som inte stämmer.
Annonsen du tipsade om hittade jag inte, men kommer du ihåg priset på dom.
 
 

Stod inget pris



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ok, men är det C8AE-H som är dom s k GT topparna som ska sitta i 390 GT motorn?

Eller är det några andra?

Det är väldigt svårt att se hur många hål det är i topparna för det är så otroligt trångt man kan inte ens byta dom två bakersta tändstiften på förarsidan.

 

Ok, men är det C8AE-H som är dom s k GT topparna som ska sitta i 390 GT motorn?
Eller är det några andra?
Det är väldigt svårt att se hur många hål det är i topparna för det är så otroligt trångt man kan inte ens byta dom två bakersta tändstiften på förarsidan.
 

Ja det är gt topparna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
11 timmar sedan, Uffe N said:

Jag vet inte vad det sitter för kam i motorn men det vore konstigt om man sätter i en snällare kam än original vid en renovering, servostyrning finns men ingen AC.

460Nm uppmättes vid 3600 varv.

På bakhjulen 213Hk vid 4200 varv.

Motorn 263Hk vid 4300 varv.

Man skulle jul gärna vilja ha dom där 325hk

Visst, om motorn är renoverad så borde det inte en kam som är snällare original. Maxeffekt redan vid 4300 rpm skvallrar om att motorn andas lite dåligt. Med något vassare kam än original, bättre insug etc så borde effekten fortsatt att öka t o m 5000 rpm eller nåt i den stilen.

Som sagt stirra dig inte blind på topparna dom är bra bara de inte är defekta.

En sak du bör ta i beaktande är att kammen kan vara  slut trots uppgifter om "renovering"


Eftersom oljetillverkarna för väldigt länge sedan slutade tillföra ZDDP i motoroljan som är helt avgörande för den kamaxeln så kan den slitits ut.
Det räcker med 1 felaktigt oljebyte utan tillsats!
Har du haft i det?

Faktiskt även med tillsats kan det gå illa även vid korrekt inkörning.
Dagens oljor har kraftiga rengöringsmedel som helt enkelt tvättar av ZDDP från kamaxeln och då börjar det tugga ändå om man har otur.

Du kan ju börja med lyfta ventilkåporna och mäta lyfthöjder och se om det stämmer med kamdata

Hej Per

Jag kör på Wolf´s Head mineral 20-50 men någon tillsats har jag inte använt, den du nämner har jag inte hört talas om.

Kamdata? Hur tar man reda på det när man inte vet vilken kam man har?

Men om man utgår från att orginalkammen sitter i var hittar man isåfall dom uppgifterna.

 

50 minuter sedan, Uffe N said:

Hej Per

Jag kör på Wolf´s Head mineral 20-50 men någon tillsats har jag inte använt, den du nämner har jag inte hört talas om.

Kamdata? Hur tar man reda på det när man inte vet vilken kam man har?

Men om man utgår från att orginalkammen sitter i var hittar man isåfall dom uppgifterna.

 

20-50 olja är väldigt tjock olja och inget alls Ford rekommenderar....För rätt smärtfri smörjning ska du köra 10W-30 alt 10W-40 däromkring.
20-50 frestar på både oljepumpdrivning och fördelardrev samt det tar längre tid för den oljan att komma på plats.

ZDDP (eller mestadels Zink) är ett måste om din motor har äldre typ av "flat tappet" lyftare...Kamaxel och lyftare blir snabbt förstörda utan det.
ZDDP var standard förr i alla motoroljor men under 90-talet försvann detta mer p.g.a miljö men även för att  "flat tappet" var det nästan inga biltillverkare som använde längre
Rullkam har ju varit standard hos alla sedan dess.

Wolfshead har jag ingen aning om vad det är för något så du får kolla med dom om det innehåller rätt mängd ZDDP

Har du inte kamdata på papper är det i princip omöjligt få tag på det....Mycket vanligt att tillverkarna inte alls märker kamaxeln konstigt nog.

 

 

 

Det är Åbergs som säljer Wolfs head olja, vilken olja rekomenderar du och var hittar man denna ZDDP tillsats?

35 minuter sedan, Uffe N said:

Det är Åbergs som säljer Wolfs head olja, vilken olja rekomenderar du och var hittar man denna ZDDP tillsats?

Oljefabrikat har jag inte så mycket synpunkter om.
Väljer själv lite olika men gärna något välkänt fabrikat....Har lite enklare eftersom jag kör en modernare motor setup.
Sen följer jag de rekommendationer som står i Shop Manual om viskositet som känns mer viktigt. Ford har testat fram det i 100.000tals timmar så det är säkert bäst! :)

Tillsatsen kan finnas kvar i oljan hos vissa tillverkare så det får man kontrollera hos leverantören i ditt fall "Wolfshead"
I videon ovan "Driven Racing Oil" finns den tillsatsen

http://www.drivenracingoil.com/dro/hr-10w-40-high-zinc-petroleum-hot-rod-oilhtml/

Annars enklast om du köper en vanlig mineral olja 10W-30 eller 40 så kan du exempelvis köpa RedLine tillsats hos Mekonomen/Autoexperten
http://www.redlineoil.se/tillsatser/oljetillsatser/engine-break-in-additive

Finns säkert fler fabrikat

Ok, jag ska prova med att byta olja. Tack för alla svar och goda råd.

Uffe

 

Ett oljebyte fixar inte problemet!   Men fel olja kan vara orsaken till utsliten kamaxel och därmed sämre andning. Men ny rätt olja kan man iallfall vara tryggare över sommaren...Känns som ett "vinterjobb" att se över motorn annars!

I första läget skulle jag ändå se över alla justeringar med tändning och förgasare som nämnt tidigare....Motorn kan ju trots allt vara helt frisk men fel tunad.

Exempelvis bara öka tändningen ett par grader kan lätt ge 20hk utan vidare.

Förgasaren kanske går för magert eller för fett och det dödar mycket effekt även det...Allt måste vara rätt om du ska nå fabriks specifikation

Allt sådant bör ju gjorts vid bromsningen om dom kan sin sak!

 

Såg nyss att Royal Purple som säljs i Sverige har tillsatsen klar.

Rätt dyr produkt och har ingen aning om det är bu eller bä!

 

a7db9579aa6ba8afccff7c6789407472.jpg

 

Jag förstår att det inte blir fler hk men som du säger det är bättre med "rätt" olja ur slitagesynpunkt.

Enligt verkstaden som utförde bromsningen skulle byte av munstycken samt intrimning av förgasare

och tändning utföras, men man kan aldrig vara helt säker när man inte kan kolla själv. Vet du någon i Stockholmsområdet

som du kan rekommendera och som kan kolla om allt är rätt inställt och som är kunnig och seriös.

Förra ägaren sa att det satt mindre munstycken i för att spara soppa.

Royal Purple oljan på bilden är syntetolja, ska det inte vara mineral eller har dom även det i sitt sortiment.

Uffe

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...