Jump to content

20" fälgar på ´69 HT?


Janebrink

Recommended Posts

Tja!

kollade lite på gamla trådar men ingen som riktigt svarade på min fråga...

Kan man få plats med 20" fälgar på en Musse ht 69:a? Eller blir diametern för stor? Att klämma på ett litet däck e inga problem för mig. men jag vill ha 20" kromfälgar...

Och kan man ha 20"fälgar som är 9" breda runt om?

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

ja varför inte gå in på tekniksidan och titta på tipsen där miata har konvertering däck åker själv med 245/40-18 på niotums fälg så jag troratt det skulle bli 245/20-20 men kolla allt går bara viljan finns :)

Link to comment
Share on other sites

Tjenar! Jag är själv nyfiken på att montera 17"-18" på vår 66a. Jag vet att 18"*8" inte får plats baktill. För att dom ska få plats måste man modifiera hjulhusen/bagage utr. något. Men hur det är på 69an vet jag inte riktigt, men jag ser inte att det inte skulle fungera. 8)

Link to comment
Share on other sites

ja varför inte gå in på tekniksidan och titta på tipsen där miata har konvertering däck åker själv med 245/40-18 på niotums fälg så jag troratt det skulle bli 245/20-20 men kolla allt går bara viljan finns :)

Tjena Andrew!

Jag går just i fälgköpar tankar,,,klarar man att köra 9" fram med?? vad har du för offset om du kör 9" på en -69??

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Ja du Robban vad jag har för offset vet jag inte original -98 offset men jag bor i Tungelsta så du kan komma och kika har även gjort 1 tums spacers som är bultade i svarven kört så i två år utan problem och hör väl inte till dom försiktigare vi har träffats några gånger i jordbro så dont be a stranger 8)

p.s

om du vill kan du låna och prova

och nio tum i fram inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för inbjudan Andrew.

Har länge vart nyfiken att kika under skalet på besten...Jag har inte riktigt orginal framvagn och en del mått kan variera men ville först och främst veta att det funkade och ev vilken offset det varutifrån org. anliggningsyta.Antingen får du gärna ringa mig på 08 777 44 11 och berätta hur jag åker eller så kan du väl pm:a mig ett telnummer så kan jag ringa dig

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för listan Tommy!!

Klart användbar!! Vet man hur breda hjul man får in bak med??

Lat som jag är vore det bra om jag slapp skruva av ett bakhjul och mäta OM det finns listor redan,,,

Sammantaget låter det som jag har enn uppsättning nya Centerline och en uppsättning nya American Racing som blir till salu nu om jag ska ha in ÄNNU mer däck..*s*

mvh R

Link to comment
Share on other sites

TjenaHåkan!

KUnde inte låta bli att gå in och tjuvtitta på din sida...KLART IMPONERAD!!

Både av dina hemsidekunskaper och bilbyggande!!

Många av dina modifikationer håller jag oxå på med .Framvagnen liknar Global Wests grejor väldigt mkt.

Kul att se någon byga om en Mustanng till modern Volvo...*ler retfullt*

Skämt åsido kommer Du få en väldigt trevlig och teknisktfulländad Klassiker när den kommer ut.fråga: Vad är fördelen med övre

4-linkstaget som går bakåt?? mindre antisquat vid bromsning? eller??

Har själv vart inne på att konverera till kuggstång men de flesta kit som finns i USA är onödigt dyra och tycker inte tiden motiverar att bygga en själv då jag måste bygga så mkt annat ändå...Vet du om även de amerikanske kiten har den "vagga" di byggt med styrstagen infästa på ungefär org plats eller om de går direkt ut från kuggstången?? Tycker en stor del av viktvinsten ligger i att den går direkt ut...

mvh R

Link to comment
Share on other sites

SHIT!! har vart ute och mätt nu,,,,helt klart är att jag har 2 uppsättningar nya fälgar till salu...*suck*

Jag borde få in mint 10" i bak....väl?

Undrar om jag har en Mustang axel?? den är ca 155 cm bred mellan anliggningytorna...Vet nån vad en Mustang ska vara??

Tycker det borde vara i närheten för GTfälgarna den står på ser ut att passa ganska orginal...Som tur är har jag ej hunnit beställa drivalar än.

Men om jag ändå ska beställa kan jag ju få den offset jag vill...men känns lite synd att ändra måttet ifall det är org. Mustang 9"....

vet någon org bredd?

tar nog och plockar ner axel n nu så kan man komma igång med att leka med den i veckan....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack Tommy!

den var 54" flange to flange..alltså en Mustang axel!

Tyvärr har den de små lagren och 28-splinesdrivaxlar(fast de visste jag om) har ögonmåtsjämfört med de andra 9"axlarna jag har...

Då är det bara att beställa drivaxlar till org breddd då...och låta fälgarna bygga inåt( fast det inte är så snyggt). Bakaxelklumpen ligger redan klar med utväxlingen inshimsad och spolen monterad....*s*

mvh R

Link to comment
Share on other sites

vad tror du om man kompletterar ett amerikanskt kit med en toe-kit vid yttre styrleden??

dvs att man har tex en uniball och schimsar upp/ned till man erhåller tillfredställande resultat??

Vill på intet sätt klanka på det sätt Du gjort utan funderar på en ev lösning för egen del...*tänker högt* för en ev framtid,,,gjorde det enkelt för mig nu genom att sätta dit en Flamming river snabbare styrsnäcka,,,ska bli kul att se vad den ger...ev kanske man ej behöver fundera vidare sen...*s*

Annars är jag nog lite som du...att jag bygger och bygger,,,men där det kan finnas en klar lösning tar jag gärna en genväg...numer....

Har du ev jiggar för dina bärarmar?? kunde ev. vara ide att göra en svensk varaiant och sälja?? Jag kunde ev vara intresserad att hjälpa till isf...

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Jag säljer och importerar Global West grejor idag,,,men kan vi hitta en svensk variant är det lite roligare,,*s*

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag är väl bekant med DR Bumpsteer då jag byggt dragracingbilar i 20 år....han följer mig nästan överallt....*s*

Låter mer som amrikanerna utgått från fel kuggstång och satt den fel i höjd då....kanske bra(rutinerat) att jag "bara" valde en ombyggd snäcka då....*s*

Lets keep in touch!

ps Det jag tyckte såg allra bäst ut på dina bilder var lösningen med coiloverdämparen fram. Har gjort liknade på min hembyggda Corvette -58 där jag har utgått från en C4 framvagn och byggt vidare....

Ångrar bara att jag inte sett din a bilder tidigare vad gäller den lösningen...

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...