Jump to content

Tanke med tankningsproblemen +05


SakariV8

Recommended Posts

(redigerad)

Tänkte dela med mig av funderingarna kring Tanken, då jag fått det svårare att tanka bilen...

Gick ju an när den drack runt litern, men nu ligger förbrukningen på ca 1.5-2.0 (Tänka på min Setup)

Så satt och läste på Jänkeforum om kassa Solenoider och Purge Valves.

Har gjort rensningen av Evap-Filtret ett par ggr under en 2-4 års period, men tankningen har blivit ännu värre.

http://ratstangrestoration.com/05_mustang_tank.htm

DVS har beställt en Solenoid till Evappen och en Purge Valve till motorrummet, som jag hoppas skall lätta på eller få tankningen till humana mått.

Efter det blir det MulleMeck på påfyllningsslangen om annat inte hjälper =)

 

Kommer skriva om resultatet efter byte av delar (får delarna ca början på Juli)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
(redigerad)

Bytte solenoiden och purge ventilen i fredags, åkte till OKQ8 i hemmaorten med tankljuset på.

Eftersom jag inte ville utmana ödet så tankade jag med tändningen PÅ och med handtaget upponer, då fick jag i 53.75 Liter med god fart på pumpen.

Så pass LÄTT har det inte varit sedan jag köpte bilen, ca 8 år sedan. Men kommer uppdatera om hur det går att tanka framöver och på olika stationer, men det känns lättare nu. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det bör räcka med nyckeln i, iallafall på min 07:a. Har funkat perfekt ända sedan jag fick telefonsamtal precis när jag skulle kliva ur bilen vid pumpen och glömde nyckeln i.

Dock råkade jag ut för två pumpar i Tyskland på raken på väg till ringen som inte gillade läget, fick bara i dryga 20 liter och tänkte nu har min ventil som sitter i motorrummet pajat men därefter har det funkat problemfritt igen.

Sakari, Gällande bensinförbrukning drar min 10% mindre efter tuningen efter samma HW setup som du har. Kan köra transporter på 0,9 i snitt och får sällan snitt över 1,2 mellan tankningar med blandad körning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Förra tankningen gick hälften i, fast det var på Shelltappen där jag vanligtvis får i knappa 10L.

Men bilen har inga felkoder längre och den verkar funka som den gjort tidigare innan problemen startade, så det verkar vara på bättringssidan.

Har ännu inte hunnit och köra så mycket som jag hade velat, så det är i forskningsstadiet än.

Ang. förbrukningen så får jag ca 1,3 och då är det mycket stad och motorväg (110), så den ligger nog på "normal"-förbrukning nu.

  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...