Jump to content

Motorfläkt, distans till kylare + mellanstycke


ThomasX

Recommended Posts

(redigerad)

Hejsan

Fasiken alltså vilka klåpare jag köpte min mustang av (att det också säger en del om mig låtsas vi däremot inte om) ;)

Men men, ingen mening gråta över spilld mjölk :)

Jag har noterat att motorfläkten sitter närmare 60 mm bakom kylaren, och att det skrivits många spaltmeter om kylning på dessa gamla bilar. Max 1" bakom kylaren för bra effekt på fläkten, tycks det vara som gäller.

Först och främst är jag lite nyfiken på hur det såg ut originial, hur långt bakom satt fläkten då, och hur långt, om något, mellanstycke hade man?

Nu sitter det ett 40mm långt mellanstycke, men jag skulle alltså behöva ett på ca 85mm för att få fläkten tillräckligt nära kylaren. Är det tillrådligt med ett så långt mellanstycke, och var hittar man i så fall ett lämpligt sådant?

Sedan ska jag se till att fixa en spiral att lägga i slangen mellan kylaren och vattenpumpen också, för det var busenkelt att klämma ihop den kan jag säga.

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja efter 50år så får man räkna med en och annan klåpare! :)

Stämmer bra att fläkten ska ligga ungefär som du beskriver annars är det i princip ingen vits med fläkt
Dessutom ska det finnas en fläktkåpa (fan shroud) och utan den är det i princip 70% förlust.

Tumregel är att fläktbladen ska ligga halvägs in i fläktkåpan för bästa sug.

Här ett exempel för din årsmodell.....Ford gjorde troligen varianter på detta beroende på D.S.O

Dessa tidiga fläktar är rätt primitiva!   Har du möjlighet är det bättre sätta dit en effektivare fläkt....Mekanisk, Mekanisk viskokoppling eller elektrisk

IMG_0404.thumb.jpg.c2e664a757b20208c091fb7f312d9f8c.jpg

 

Har bilen en smårutten kylare kan det vara läge planera på en komplett kylare med elfläkt för trygghet.

Typ

 

5963d21ddb562_Skarmavbild2017-07-10kl_21_13_23.thumb.png.4425dd798ab1c789499541d863b75087.png

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, en fläktkåpa finns, men det är ganska stora mellanrum mellan den och kylaren på sina ställen, så vet inte riktigt hur bra den är.
Fläkten ligger idag helt utanför kåpan, de går "kant-i-kant" så att säga.

Kylaren är en treraders, och fläkten är nog en modernare variant med sex blad, men som sagt, 6cm bakom kylaren och helt utanför kåpan gör den väl ingen nytta alls.

Har kollat in en alu-kylare, men det får bli ett projekt längre fram i så fall, i samband med större "renovering" av motor och motorrum.

Kollade lite på fan clutch (viskokoppling?) men det gör väl egentligen ingenting för bättre kylning, bara att fläkten inte dras runt när motorn inte är varm?

Så, det som känns mest betydelsfullt just nu är att få fläkten nära kylaren och se vad det ger, sedan eventuellt tajta till kåpan mot kylaren där det är öppet. Åsså en spiral i sugslangen så den inte sugs ihop.

Ett expansionskärl till kylsystemet känns som en bra grej också, så det tänkte jag också fixa.

Men som sagt, några tips på var jag får tag på detta, framförallt distansen till fläkten. Hittade en 3.25" på summit som skulle kunna funka bra. Men finns någon i Sverige. (Ännu en anledning till att skaffa sig en egen metallsvarv :)  snart är måttet rågat :)

 

Link to comment
Share on other sites

Spiral i insugslangen för att den kollapsa är bara en myt!

Spiralen är faktiskt endast där av en enda anledning och det är när kylarvätskan fylldes på i fabrik.

På den tiden användes en maskin som använde vakuum för att få ut sista luften ut påfyllnads processen. Därför fanns den där och sedan har den inget syfte

Faktiskt blev spiralen bortagen pågrund av att den skapade problem istället....Den kunde skada slangen men rostade lätt sönder på dom bilar som slarva med glykolen

Link to comment
Share on other sites

Nej det finns ingen risk alls.
Tänk att systemet är trycksatt under drift dessutom! Så i princip en fysikalisk omöjlighet.

Har skruvat en massa Ford motorer och har faktiskt aldrig ens sett denna spiral.....Dom har sedan länge försvunnit vartefter original slangar bytts ut
 

Link to comment
Share on other sites

Fint.Blir så att jag sätter i en elfläkt, styrd via ett termoelement som jag sätter i nedre slangen.
Sedan ska jag se till att få i någon form av expansionskärl också. Får se om jag hittar något rostfritt eller alu som kan pryda sin plats i motorrummet :)
 

Link to comment
Share on other sites

Ja, min första tanke var att använda tempgivaren och göra en enkel styrning. Men det fanns ju färdiga grejer med termostatgivare bara att skruva i, ligger redan i garaget :) . Även att sätta i den övre slangen kändes initialt mest rätt, men efter lite googlande hittade jag den utmärkta förklaringen till varför den ska sitta i utloppet - Fläkten ska starta när kylaren inte klarar av att kyla vattnet utan hjälp av fläkten. Sen är måhända den stora frågan vilken temperatur på vattnet i utloppet som är rätt för att starta fläkten :)

Link to comment
Share on other sites

Japp, då är elfläkten på plats. Jäklar vad bra det blev :)

Nu parkerar tempnålen strax över centrum när bilen står still eller rör sig sakta. Fläkten går intermittent, precis som förväntat.

Det som kan noteras, och som märks väldigt tydligt, är att bara halva kylaren "funkar". Ena sidan, den sida där inlopp och utlopp sitter, där är luften som fläkten drar igenom kall, inte uppvärmd alls, så där är kylaren helt klart igensatt. På den andra halvan är luften rejält varm. Får testa en spolning av kylaren och se om det hjälper. Annars får väl det framtida inköpet av en alu-kylare tidigarläggas. Tänkte installera ett filter och en zink-anod också då.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...